Briatore: Všichni mluvili o Renaultu a ona se stáhla Honda. Legrační…

S šéfem Renaultu o letošní sezoně, nákladech a příjmech.



Renault se včera hlasitě přihlásil do boje o titul. Týmový šéf Flavio Briatore věří, že spojení Fernanda Alonsa a zesíleného vývoje bude fungovat.

Renault byl na konci loňské sezony velice silný. Nemáte strach, že změny pravidel naruší jeho další vzestup?
Flavio Briatore: „Nemyslím si. Minulý rok jsme se díky mohutnému vývoji vrátili k normálu. V roce 2007 jsme po přechodu z pneumatik Michelin na Bridgestone měli strašnou sezonu. Najednou jsme nevěděli, proč jdeme špatným směrem. Stálo nás to šest, sedm měsíců, protože jsme si vytvořili špatný základ.“

Co vám dává jistotu, že budete i v roce 2009 stejně dobří?
FB: „Nikdo si letos nemůže být jistý tím, že bude konkurenceschopný. My jsme trochu vylepšili motor, protože vloni jsme s ním hodně ztráceli. Věřím, že naše vybavení bude dobré.“

Mluvil jste o čtyřech nebo pěti jezdcích, kteří budou letos podle vás schopni bojovat o titul. Bude mezi nimi i Fernando?
FB: „Byl mezi nimi na konci loňského roku. Nevidím důvod, proč by tam neměl být i letos.“

V posledních letech se hodně mluvilo o tom, jak pevnou má vlastně Renault pozici ve formuli 1. Vzniká na tým ještě větší tlak v dnešní situaci?
FB: „Je to legrační. Všichni mluvili o Renaultu a ona se nakonec stáhla Honda. Renault neměl nikdy problémy s rozpočtem. Já prostě jen nechci utrácet peníze zbytečně. Tak jednoduché to je. Vždycky jsem se s rozpočtem nějak popral. Ať jsem dostal jakékoliv peníze, nikdy jsem s nimi neměl problém. Řekl jsem to už tisíckrát a říkám to i Carlosu Ghosnovi [prezident Renaultu – pozn. red.]. Nikdy jsem neměl žádný problém.“

„Vždycky jsem dělal to, co bylo třeba, abychom měli dobré auto. Utrácím peníze za to, za co je správné je utratit. V roce 2006 jsem neutratil nic, protože jsem věděl, že to auto nebude k ničemu dobré. Tak proč utrácet? Začal jsem je utrácet zase až tehdy, když jsem viděl, že jdeme ve vývoji správným směrem.“

„Nebudu utrácet peníze jen proto, že jsme ve formuli 1. Už takových pět, šest let volám po snižování nákladů. Nemá přece smysl zaměstnávat tisíc lidí kvůli dvěma autům na roštu. Nemá smysl vyvíjet KERS – na co? Teď to najednou vypadá, že všichni mají můj nápad. Kdybychom jednali už před pěti lety, možná by tu Honda byla pořád s námi.“

Jak těžké je pro automobilky obhájit formuli 1?
FB: „Je dost těžké přežít, když cílem vaší existence je jen utrácet peníze. To se musí zastavit a už nikdy nedopustit, aby se to stalo znovu. Formule 1 musí vydělávat, a ne jen utrácet. Jen pokud bude vaše firma vydělávat, může zůstat na trhu. Pro automobilky je důležité, o jakém množství peněz se tu bavíme.“

Výdělky ale záleží na tržbách…
FB: „Jistě. Nejdřív se ale musíme bavit o nákladech. A o nákladech rozhodují pravidla. Pokud by žádná nebyla, ujišťuju vás, že naši inženýři by byli do dvou týdnů schopni rozfofrovat jakékoliv množství peněz. Pravidla potřebujeme jako základ. Pak se můžeme bavit o tom, odkud vezmeme peníze na přežití. Nepotřebujeme zvláštní peníze od vlastníka týmu nebo od automobilky. Potřebujeme dostat dost peněz z FOA [Formula One Administration, součást FOM – pozn. red.] a od sponzorů. Nemůžete chtít peníze navíc každý rok. Pokud jste na nich závislí a přijde krize, končíte. Tak jako skončila Honda. Honda investovala já-nevím-kolik peněz, ale nemělo to budoucnost.“

„Pokud automobilky do tří let uvidí, že jsme sladili své jednání a formule 1 už není jen o utrácení, ale o skvělé show a rovnováze, pak věřím, že zůstanou navždycky. A možná tu bude i řada lidí, kteří se budou chtít do formule 1 vrátit.“

Co si myslíte o chybějícím závodu v Severní Americe?
FB: „Chceme ho, ale ve správnou chvíli a ve správném městě. Nemyslím si, že zkušenosti z Indianapolisu byly dobré. Vím, že Bernie [Ecclestone] na tom pracuje. Není to ale snadné, vyjednávat závod v Americe. Pro Američany je nejdůležitější show a naše show v tuto chvíli není nic moc.“

Doporučujeme

Články odjinud