Brečíte dobře, ale na špatném hrobě

Brečíte dobře, ale na špatném hrobě

"Dnes je velmi těžké pokrýt tyto ztráty v oblasti auta: váhové rozložení je fixováno, auto má na konci kvalifikace o 140 kilogramů (paliva) méně než na startu závodu, a stejně jako na jeho konci, ale zase na zcela jiných pneumatikách, kdy může být teplota trati o důležitých pár stupňů Celsia odlišná."

Byl to pěkný a poklidný vztah. Znali se už dlouho a nebylo snad nic, v čem by jeden druhého překvapil. Byl to vztah, který ve své předvídatelnosti začal být nudný. A tak si našel jinou, temperamentní partnerku. Opak té první. A myslel si, že konečně našel své štěstí. Jenomže toho temperamentu bylo po chvíli příliš, a tak se mu začalo stýskat po původní partnerce…

Na každém vztahu se najdou důvody pro nespokojenost. Stejné je to mezi fandy a F1. Fandové F1 milují, ale neustále ji kritizují, ať si na sebe snaží obléknout cokoli, od princezny, přes rockerku a vesnickou pohodářku až po hippiesku.

Lidé si stěžují, že Pirelliho temperamentní proměnlivost výkonů, respektive záměrná omezenost výkonů, ničí formuli 1, protože o vítězství rozhoduje štěstí. Jednoduše to ale není pravda, stejně jako o výkonu fotbalistů nerozhoduje kvalita kopaček.

Hlavním problémem je, že s ohledem na změny v technických pravidlech a jemné úpravy ve specifikacích některých řešení v kombinaci se vzácnou vyrovnaností startovního pole se stačí dopustit malinké chyby, která má větší následky, než kdy jindy.

Hlavní příčinou nejsou změny na pneumatikách, nýbrž zákaz foukaných difuzorů. S nimi Red Bull dokázal pracovat bezchybně a vlastně v této oblasti neměl konkurenci. Zákazem řešení, ve kterém se týmy co do kvality hodně lišily, se startovní pole přirozeně výrazně srovnalo. Druhým následkem je daleko nestabilnější zadní část auta.

V důsledku zákazu foukaných difuzorů se na zadní pneumatiky aplikuje menší množství energie. To v kombinaci s výše posazenou úrovní provozních teplot (pozor, teplotně provozní oblasti nejsou užší, jen výše posazené) je o to těžší takových úrovní dosáhnout.

V loňském roce byly rozestupy mezi týmy daleko větší než letos. Stačí se podívat na časy z jednotlivých kvalifikačních segmentů. Ztráty, které loni stále stačily na postavení v první řadě, znamenají dnes pokles o pět nebo šest míst. A kdo formuli 1 trochu zná, vyhlídky do závodu ze třetí řady jsou hodně odlišné od těch při startu z řady první.

Dnes je velmi těžké pokrýt tyto ztráty v oblasti auta: váhové rozložení je fixováno, auto má na konci kvalifikace o 140 kilogramů (paliva) méně než na startu závodu, a stejně jako na jeho konci, ale zase na zcela jiných pneumatikách, kdy může být teplota trati o důležitých pár stupňů Celsia odlišná.

Člověka by napadlo hledání trojného bodu coby kompromisu, ale ono je to hledání bodu snad skoro ‚paterného‘ a navíc v měnícím se prostředí. Ale hej, to je formule 1, ne?

Za této konstelace samozřejmě mají pneumatiky větší vliv na celkový výkon, a tím pádem výsledek. Ale je to jen otázka času, než se využitím inženýrských metod, pro formuli 1 tolik typických, týmy naučí technice porozumět natolik, aby z ní vytěžily maximum. A jelikož jsou zakázány sezonní testy, musí se to učit v závodech. Výsledkem je extrémně atraktivní podívaná. Ruleta?

Na prvních sedmi místech průběžného pořadí je pět mistrů světa, plus kvalitní jezdci Webber a Rosberg. V týmech je to Red Bull, McLaren, Ferrari, Lotus, Mercedes… To nevypadá jako náhodné rozložení.

Lidé nejsou naštvaní na Pirelli. Jsou naštvaní proto, že jejich oblíbený jezdec letos vyhrál jen jednou nebo vůbec. A to máme za sebou šest závodů…

Ale nejlepší kombinace konstruktér – pilot opět letos vyhraje titul mistra světa. Nikoli vlivem štěstí nebo náhody.

Doporučujeme

Články odjinud