Brawn: Výfuky jsou možná ještě důležitější než dvojitý difuzor

Brawn: Výfuky jsou možná ještě důležitější než dvojitý difuzor

Formule 1 si našla novou oblast, která může způsobit významné rozdíly ve výkonnosti vozů. Řešení výfuků bude jedním z diferenciačních prvků, ale žádné kontroverze by přinést nemělo.

Loni přišel s myšlenkou využívat výfukové plyny pro aerodynamiku vozu Red Bull Racing, vzduch z výfuků směroval do difuzoru. Od té doby se této oblasti věnují všechny týmy a letošní rok přinesl několik různých řešení. Zatímco Renault vyvedl výfuky dopředu před bočnice a Red Bull podlahou dozadu vedle kol, Mercedes je má ve spodní části bočnic nad podlahou.

"Je to významná oblast a v oblasti výkonnosti možná dokonce významnější než dvojitý difuzor," cituje šéfa Mercedesu GP Rosse Brawna Autosport. "Týmy samozřejmě spolupracují se svými dodavateli motorů, aby přišly na to, jak co nejlépe využít energii výfuků. Takže je to zajímavá nová oblast vývoje."

"Podstatou formule 1 je tyto hranice posouvat dál a nacházet nové oblasti. V budoucnu můžeme přijít na to, že takhle to nechceme, a změníme pravidla, abychom to dostali pod kontrolu. V roce 2013 budeme mít jen jeden výfuk a turbo motor, takže se to celé znovu změní, spousta věcí bude jinak. Ale je to fascinující oblast v duchu formule 1."

Když v roce 2009 Brawnův tým spolu s Williamsem a Toyotou nasadil dvojitý difuzor, vyvolal tím spor s ostatními stájemi, které se domnívaly, že takové řešení odporuje pravidlům. FIA nakonec dala za pravdu Brawnovi a ten se nedomnívá, že by něco podobného hrozilo s výfuky, i když se objevují velmi odlišné varianty.

"Podstatou formule 1 je, že inženýři neustále bojují s interpretací pravidel," pokračoval. "Lidé ve formuli 1 jen velmi vzácně podvádějí a inženýři dělají to, a chci to i po svých inženýrech, že posouvají hranice možného."

"A dvojitý difuzor byla jedna z těchto hranic. Výfuky podle mě nezasahují tolik na hranice pravidel. Představují chytrou myšlenku, ale nemyslím, že by z hlediska pravidel působily problémy, takže moc kontroverzní nebudou. Minulý týden došlo k určitému vyjasnění v oblasti použitelných materiálů a dalších pár drobností, ale není to tak kontroverzní záležitost."

Doporučujeme

Články odjinud