Brawn: Pokročili jsme ve snaze zlepšit předjíždění ve F1

Vedení formule 1 se snaží vyřešit problém s nedostatkem počtu předjíždění během velkých cen. Podle Rosse Brawna již došlo k posunu.
Brawn: Pokročili jsme ve snaze zlepšit předjíždění ve F1

Poté, co formuli 1 koupila společnost Liberty Media, je Brawn ředitelem pro motorsport. Již dříve najal tým expertů, mezi nimiž jsou Pat Symonds a bývalý šéf aerodynamiky Williamsu Jason Sommerville, aby Mezinárodní automobilové federaci (FIA) pomohli vytvořit technická pravidla od sezóny 2021.

Od loňské sezóny, kdy došlo ke změnám v pravidlech, je pro jezdce a vozy mnohem náročnější držet se blízko za svým soupeřem. Důkazem toho byla letošní Velká cena Austrálie. V úvodním závodě této sezóny se diváci nedočkali velkého množství předjížděcích manévrů.

Právě na otázku předjíždění se teď Brawnův tým zaměřuje a podle bývalého technického ředitele Ferrari a šéfa Mercedesu se začínají objevovat první výsledky.

„Jednou z věcí, se kterými jsme začali a už na ní děláme šest až devět měsíců, je program, abychom pochopili, jak můžeme těmto vozům umožnit lépe spolu závodit,“ řekl Brawn v rozhovoru pro SiriusXM.

Předjíždění je problém, připouští Brawn. Řeší se to

Předjíždění je problém, připouští Brawn. Řeší se to

„Musíme udržet aerodynamickou výkonnost na vysoké úrovni, ale musíme toho dosáhnout způsobem, který je příznivější pro vozy kolem. V současné době tam existuje téměř silové pole, bublina kolem každého vozu. A auto, které útočí, se nedokáže dostat blízko, protože jakmile se dostane do 1,5 až dvou sekund za vůz před sebou, ztrácí hodně výkonnosti. Nedokáže se přiblížit. Takže jsme začali s programem, a jsem skutečně nadšený z toho, co vidím.

Přední křídlo je jistě jednou z oblastí, která je citlivá v obou pohledech. Z pohledu narušení, které vytváří, a z citlivosti toho narušení, které vytváří vůz vpředu. Není to ale jediná oblast. Jsou tu všechny ty díly a křidélka za předními koly, které jsou stejně citlivé. Další citlivé oblasti jsou vzadu na podlaze a v aerodynamice.“

Podle Brawna první závěry odhalily důležitost řešit aerodynamiku jako celek, nejen oblast předního křídla. Zároveň naznačil, že první změny by mohly být zavedeny už v sezónách 2019 a 2020.

„Díváme se na celou záležitost a nemyslím si, že bychom se měli zaměřit na jeden kus bez toho, abychom pochopili všechny důsledky, které to přinese. Díváme se proto na celkové řešení všech částí,“ dodal.

„Známe výkonnostní propad vyjádřený v procentech, když se vůz přiblíží k jinému vozu. Již jsme také našli způsoby, jak to zlepšit, a to tak, že snížíme narušující tok vzduchu z vozu vpředu, a snížíme citlivost vozu vzadu na tento narušující tok.

Snažíme se to dělat strukturovaně, a to bude řešení, které zavedeme v roce 2021. Vše, co se mezi tím naučíme a budeme mít pocit, že je to bezpečné, spravedlivé a správné, bude aplikováno.“

Foto: Getty Images / Dan Istitene

Diskuze (38) Další článek: Teplota Hamiltonova motoru byla v Austrálii hraniční
11:20 | Hankook potvrdil, že se účastní výběrového řízení FIA na dodávání pneumatik pro F1.
17:54 | Leclerc odjel na okruhu Paula Ricarda s aktuálním vozem Ferrari v rámci testů pro Pirelli 120 kol. Testoval i Bottas s Mercedesem (102 kol).
20. září | Buemi se do F1 nevrátí, zůstává ve formuli E a bude jezdit za Nissan.
19. září | Force India nasadí v Rusku do prvního tréninku Latifiho.