Tým Brawn GP zažil vstup do nové sezóny z říše snů, když v Grand Prix Austrálie získal zásluhou Jensona Buttona a Rubense Barrichella dvojité vítězství. Na stupních vítězů je doplnil Jarno Trulli s Toyotou. Průběh závodu byl ovšem dramatický a přinesl několik zvratů.
Dvojice jezdců Brawnu GP stála na startovním roštu v první řadě, ale Rubens Barrichello se při startu dostal do problémů. Spustil se mu systém proti zhasnutí motoru a Brazilec se rozjel jen velmi pomalu. Ve snaze získat ztracené pozice zpět pak způsobil potíže několika jezdcům. Do kontaktu se dostal s Markem Webberem a Nickem Heidfeldem. Webber následně kolidoval s Heikkim Kovalainenem, pro kterého tím závod skončil. Heidfeld utrpěl defekt pneumatiky. Při vyhýbacím manévru pak musel do trávy Fernando Alonso. Barrichello si poté ještě poškodil křídlo při souboji s Kimim Räikkönenem.
Na čele závodu mezitím s přehledem ujížděli Jenson Button a Sebastian Vettel, které se snažili pronásledovat Felipe Massa, Robert Kubica a Kimi Räikkönen. Dotáhnout se jim na vedoucí dvojici však nepodařilo, protože jejich měkčí směs pneumatik se rychle opotřebila, což vyústilo ve výrazně pomalejší časy na kolo.
O první zdramatizování závodu se postaral Kazuki Nakadžima, který nezvládl svůj vůz na výjezdu ze čtvrté zatáčky a naboural do bariér. Na trať byl následně vyslán Safety car. Po restartu závodu se však na čele nepředjíždělo, Button s Vettelem Massovi rychle ujeli. Brazilec musel navíc mnohem dříve do boxů, což ho odsunulo dozadu. Díky tomu se před něj po své zastávce dostal Robert Kubica, který navíc vyjel do poslední části závodu na tvrdší směsi, zatímco Button s Vettelem před ním měli směs měkčí, která trpěla rychlým opotřebením.
Kubica se rychle přiblížil k Vettelovi a zaútočil po vnější stopě v třetí zatáčce. V tvrdém souboji nechtěl nikdo ustoupit a výsledkem byla kolize. Oba jezdci chtěli pokračovat s poškozenými vozy ke svým mechanikům, ale oba se okamžitě vybourali a ulomili si zavěšení kol. Vettel však do boxů pomalu dojel. Na trať samozřejmě znovu vyjel Safety car.
Tento dramatický zvrat vynesl zpět na druhé místo Rubense Barrichella, který se po potížích z úvodu závodu vrátil za svého týmového kolegu Jensona Buttona. Na poslední stupeň vítězů se posunul Jarno Trulli, který do závodu startoval z boxové uličky.
Překvapivého přísunu bodů se dočkal Lewis Hamilton na čtvrtém místě. Mistr světa evidentně neměl příliš konkurenceschopný vůz, ale konzistentní jízdou dokázal využít chyb soupeřů. Na pátém místě dojel Timo Glock a Toyota se mohla radovat, že po trestu z kvalifikace získala celkem deset bodů. Osmičku bodujících pak uzavřeli Alonso, Rosberg a nováček Sébastien Buemi.
Ještě horší debakl než v loňském roce utrpělo v Austrálii Ferrari, protože tentokrát si neodveze ani jeden bod. Felipe Massa odstoupil kvůli technickým problémům a pro Kimiho Räikkönena skončil závod tři kola před koncem také v garáži. Fin ovšem ještě předtím ztratil bodovanou pozici jezdeckou chybou, když se na výjezdu ze zatáčky roztočil a poškodil vůz o bariéry. Po návštěvě boxů se na trať vrátil na konci jezdeckého pole. Cíl závodu neviděl ani Nelson Piquet, který se dostal dvakrát do smyku, v tom posledním případě definitivně skončil ve štěrkové únikové zóně.
Pár hodin po závodě se výsledky dočkaly revize, když byl třetí Jarno Trulli penalizován kvůli předjíždění za safety carem. Přičtení 25ti vteřin ho posunulo až na dvanácté místo.
GP Austrálie 2009 - Upravený výsledek, po penalizaci Trulliho
P. |
|
Jezdec |
Tým |
Kola |
Čas |
Na roštu |
Body |
1 |
|
Jenson Button |
Brawn-Mercedes |
58 |
1:34:15.784 |
1 |
10 |
2 |
|
Rubens Barrichello |
Brawn-Mercedes |
58 |
+0.8 |
2 |
8 |
3 |
|
Lewis Hamilton |
McLaren-Mercedes |
58 |
+2.9 |
18 |
6 |
4 |
|
Timo Glock |
Toyota |
58 |
+4.4 |
19 |
5 |
5 |
|
Fernando Alonso |
Renault |
58 |
+4.8 |
10 |
4 |
6 |
|
Nico Rosberg |
Williams-Toyota |
58 |
+5.7 |
5 |
3 |
7 |
|
Sébastien Buemi |
STR-Ferrari |
58 |
+6.0 |
13 |
2 |
8 |
|
Sébastien Bourdais |
STR-Ferrari |
58 |
+6.2 |
17 |
1 |
9 |
|
Adrian Sutil |
Force India-Mercedes |
58 |
+6.3 |
16 |
|
10 |
|
Nick Heidfeld |
BMW Sauber |
58 |
+7.0 |
9 |
|
11 |
|
Giancarlo Fisichella |
Force India-Mercedes |
58 |
+7.3 |
15 |
|
12 |
|
Jarno Trulli |
Toyota |
58 |
+26.6 |
20 |
|
13 |
|
Mark Webber |
RBR-Renault |
57 |
+1 kolo |
8 |
|
14 |
|
Sebastian Vettel |
RBR-Renault |
56 |
nehoda |
3 |
|
15 |
|
Robert Kubica |
BMW Sauber |
55 |
nehoda |
4 |
|
16 |
|
Kimi Räikkönen |
Ferrari |
55 |
diferenciál |
7 |
|
- |
|
Felipe Massa |
Ferrari |
45 |
zavěšení |
6 |
|
- |
|
Nelson Piquet |
Renault |
24 |
smyk |
14 |
|
- |
|
Kazuki Nakajima |
Williams-Toyota |
17 |
nehoda |
11 |
|
- |
|
Heikki Kovalainen |
McLaren-Mercedes |
0 |
nehoda |
12 |
|
Původní výsledek
P. |
|
Jezdec |
Tým |
Čas |
1. |
|
Jenson Button |
Brawn GP |
1:34:15,784 |
2. |
|
Rubens Barrichello |
Brawn GP |
+ 0,807 |
3. |
|
Jarno Trulli |
Toyota |
+ 1,604 |
4. |
|
Lewis Hamilton |
McLaren-Mercedes |
+ 2,914 |
5. |
|
Timo Glock |
Toyota |
+ 4,435 |
6. |
|
Fernando Alonso |
Renault |
+ 4,879 |
7. |
|
Nico Rosberg |
Williams-Toyota |
+ 5,722 |
8. |
|
Sébastien Buemi |
Toro Rosso-Ferrari |
+ 6,004 |
9. |
|
Sébastien Bourdais |
Toro Rosso-Ferrari |
+ 6,298 |
10. |
|
Adrian Sutil |
Force India-Ferrari |
+ 6,335 |
11. |
|
Nick Heidfeld |
BMW Sauber |
+ 7,085 |
12. |
|
Giancarlo Fisichella |
Force India-Ferrari |
+ 7,374 |
13. |
|
Mark Webber |
Red Bull-Renault |
+ 1 kolo |
14. |
|
Sebastian Vettel |
Red Bull-Renault |
+ 2 kola |
15. |
|
Robert Kubica |
BMW Sauber |
+ 3 kola |
16. |
|
Kimi Räikkönen |
Ferrari |
+ 3 kola |
- |
|
Felipe Massa |
Ferrari |
46 kol |
- |
|
Nelson Piquet |
Renault |
25 kol |
- |
|
Kazuki Nakajima |
Williams-Toyota |
18 kol |
- |
|
Heikki Kovalainen |
McLaren-Mercedes |
1 kolo |