Boj proti reklamě aneb střelba slepými náboji

Boj proti reklamě aneb střelba slepými náboji

"Jde o balanc, ale ten podle mě nespočívá ani v bagatelizování pirátských vysílání, ani živení soutěží typu Liga mistrů či F1 veřejnými financemi."

Nadávky kvůli reklamě během přenosů F1 jsou za ta léta mého komentování asi tím nejnegativnějším, s čím se musím vyrovnávat.

Než jsem se ke komentování vůbec dostal, také jsem nadával. Martin Pouva si to nepochybně pamatuje, stejně jako si já pamatuji na jeho pozdější slova: „Teď chápeš, že to není tak snadné, viď?“

Pro střední proud veřejnosti je přirozeně velmi těžké pochopit ekonomický model nabídky produktu typu závody F1. Televize musí nejprve koupit vysílací práva od jeho zprostředkovatele, od společnosti Pragosport, která je kupuje od Bernieho Ecclestona. Bez ohledu na cenu (a že je v současné době F1 velmi populárním, tedy žádaným, a tím pádem velmi drahým produktem) je nutné – tak jako v každé jiné organizaci, nejmenuje-li se stát – povýšit příjmy nad výdaje. Jinak nebudete mít mimo jiné na výplaty zaměstnanců, na zaplacení účtů či nákup potřebné techniky. I když i to je někdy těžké vysvětlit v zemi, kde osobní bankroty stoupají rychlostí třicetiprocentního růstu.

V případě televize jsou prakticky jedinými příjmy ty z inzerce. Tedy z reklamy. Veřejnoprávní televize žije z konsecionářských poplatků. Proto si může dovolit (respektive veřejnost může žádat) přenosy nepřerušované reklamou.

Jasně že při sledování zápasů mistrovství světa v hokeji nebo turnajů na olympiádě sním o tom, jak máme stejně vymazlené sportovní studio s realizačním štábem, za který se nemusí stydět ani ty největší evropské televize. Jenomže ono se to na straně druhé snadno realizuje, když si můžete dovolit nabízet prodělečný projekt. Česká televize přiznala, že kdyby se naše reprezentace dostala do semifinále Eura 2012, extra příjmy z reklamy by pokryly náklady na nákup televizních práv. Vyplývá mi z toho, že prodělala. Zbytek pokryjí koncesionářské poplatky, jejichž výhodám se komerční televize těšit nemůže.

Ptám se ale otevřeně: jsou Euro, mistrovství světa v ledním hokeji či v kopané, olympiáda a podobně, oprávněně předmětem zájmu veřejnoprávních prostředků? Jedná se o vysoce výdělečné projekty, tedy těžce komerční. Nikoli veřejnoprávní. Na finále v Jižní Africe v roce 2010 se přitom dívalo méně lidí, než na jakýkoli přenos formule 1 na Nově.

Abych nebyl špatně pochopen. Na otázku položenou výše sám neodpovídám jednoznačné „ne“. Téměř celý národ se v dnešní super-znuděné době prakticky po celý měsíc nebaví o ničem jiném. Což rozhodně není špatně. Ale myslím si, že vysoce výdělečné projekty skrze nákladná práva by neměli financovat „všichni“, tedy i ti, kteří se o fotbal nezajímají. To je podle mě úlohou právě komerčních televizí. Na veřejnoprávní televizi patří soutěže typu šampionát ve volbě prezidenta ČR, dražba „vyvolávací sazba pro Ratha“ nebo okrajové sporty a nevýdělečné (svou povahou nekomerční) činnosti.

Na fotbal, hokej, či přenosy F1 zdarma neexistuje právní (ani morální) nárok. Ony si samozřejmě televize samy rozmyslí, zda poplatky nebo délky reklam během přenosu nejsou natolik velké, že to lidi odradí. Ale to by muselo být prostředí nastaveno zdravě, to znamená, že by muselo jít o prostředí, ve kterém sledování pirátských přenosů na internetu, tedy krádež, není považováno za samozřejmost, nebo dokonce životní nárok. Jak už to tak bývá, je nutné najít správný balanc, ale ten podle mě nespočívá ani v bagatelizování pirátských vysílání, ani živení soutěží typu Liga mistrů či F1 veřejnými financemi.

Nemám na to zaplatit 100 až 200 korun měsíčně za sledování přenosů tenisu či tréninkových a kvalifikačních jízd F1? Nebo nemám ochotu přijmout přenos F1 se třemi dvou až tříminutovými reklamami?  Pak se nedívám, stejně jako si neukradnu tablet, když na něj nemám finance. Stejně jako kolega Robert Záruba přiznává, že najít potřebné finance pro krásné sportovní studio pro olympiádu v Soči se zdá být velkým problémem. Nemáme-li na něj, neměli bychom jej tedy stavět. Coby fanda tenisu si platím TennisTV.com. Podle některých jsem dokonce "blbej", že tak číním. Ale až na to nebudu mít, tak se přestanu dívat, nezačnu nadávat, že to nemám zadarmo, jakkoli mi to bude přirozeně vadit, stejně jako mi vadí, že musím platit za cestu vlakem nebo za lístek do kina.

Bez reklam přenosy F1 na Nově brzy nebudou vůbec, protože to bude prodělečný podnik. Takže tam zůstanou. Že si je kolegové na Slovensku mohou dovolit bez reklam? Závidím a Slovákům to přeji. Jak Markíza pokrývá náklady na televizní práva, pochopitelně nemohu vědět. Třeba jsou malinká a pokryjí je výnosy z inzerce před a po závodě. Nebo pomáhají silní partneři přenosu. Nebo se jedná o investiční krok televize, která si nyní musí vybudovat věrnou základnu fanoušků/diváků tohoto produktu. Tak jak tak Markíza, stejně jako Nova, patří stejné skupině CME a mohu vás ujistit, že v CME mají vrásky na čele ze všeho, co v jejich skupině není v černých číslech.

CME vloni vykázala ztrátu 10,7 miliardy korun. Ve světle toho mi tři malá přerušení téměř dvouhodinového přenosu přijdou jako marginální problém.

Doporučujeme

Články odjinud