Blíží se kompromis? Ferrari a Renault možná kývnou na zmrazení motorů

Jedním z velkých témat letošního formulového podzimu je budoucnost Red Bullu a jeho pohonných jednotek.
Foto: Getty Images / Rudy Carezzevoli
Blíží se kompromis? Ferrari a Renault možná kývnou na zmrazení motorů | Foto: Getty Images / Rudy Carezzevoli

Red Bull chce od konce příštího roku převzít výrobu pohonných jednotek od Hondy. K tomu ale potřebuje, aby se jejich vývoj zmrazil. Výrobu motorů je schopen Red Bull zajistit sám, na vývoj si ale netroufá.

Proti jsou Renault a Ferrari a to ze dvou důvodů. Tím prvním je samozřejmě ztráta na Mercedes. Druhým důvodem je zejména u Ferrari princip – podle Maranella má být motor rozhodujícím prvkem v čase na kolo. Konec konců se tomu přece říká motorsport.

Proti zmrazení motorů je i Renault. Za jeho postoj si prý Red Bull může sám

Proti zmrazení motorů je i Renault. Za jeho postoj si prý Red Bull může sám

Podle Auto Motor und Sport ale ledy v posledních dnech trochu tají. „Diskuse pokračuje a my se pohybujeme správným směrem,“ naznačil Helmut Marko.

Na stole je možný kompromis – zmrazit motory od počátku roku 2022. V čem je rozdíl? Původně se očekávalo, že se motory zmrazí od konce roku 2021, ale reálně už od začátku příštího roku, protože během roku se nové verze nasazovat nesmí (pokud se neupraví pravidla). Výrobci by tak měli před sebou poslední zimu na dohnání Mercedesu, což je dost nereálné. Kromě toho už někteří vyvíjejí motor pro rok 2022. 

Posun dává smysl i z toho důvodu, že se má zvýšit podíl biosložky v palivu a k tomu je potřeba úprava motoru.

Ve druhém kroku mají nová pravidla pro motory platit už od roku 2025 – tedy o rok dříve, než se očekávalo. Údajně se předpokládá, že se elektromotor bude nově podílet na celkovém výkonu vozu až 60 %. 

Formule 1 se shodla, že zůstane u hybridních motorů. Chce být ale také uhlíkově neutrální

Formule 1 se shodla, že zůstane u hybridních motorů. Chce být ale také uhlíkově neutrální

Paliva mají být „na konci“ uhlíkově neutrální, ale se zmrazením pohonných jednotek by se dosažení tohoto cíle trochu obětovalo a odložilo až na zavedení nových motorů v roce 2025.

Formule 1 se přitom chlubí svou snahou o uhlíkovou neutralitu a přestože samotné monoposty „generují“ zanedbatelné množství oxidu uhličitého z celkového objemu sportu, je to samozřejmě nejviditelnější část formule 1.

„Byli bychom také pro mnohem jednodušší formát motoru s alternativním palivem, který by přišel již v roce 2023, ale zdá se, že pro to není většina,“ řekl Marko.

Další článek: Vettel nás naučí, jak získat čtyři tituly, věří Szafnauer

21:05 | Podle Norrise mu Mazepin ovlivnil celou kvalifikaci. V Q1 musel nasadit druhou sadu pneumatik, v Q3 pak kvůli tomu jel první pokus na starých pneumatikách.
18:20 | Poslední Nikita Mazepin dostal penalizaci 3 míst za zdržení Norrise v první části kvalifikace.
8. května | Ferrari a celá F1 si dnes připomínají smrt Gillese Villeneuva, který před 39 lety boural v kvalifikaci v Zolderu.

GP Španělska 2021

Pátek 7. května 2021
1. trénink Bottas (1:18.504)
2. trénink Hamilton (1:18.170)
Sobota 8. května 2021
3. trénink Verstappen (1:17.835)
Kvalifikace Hamilton (1:16.741)
Neděle 9. května 2021
Závod 15.00