Bláznivý závod WEC ve Spa vyhrála Toyota #7, Konopka tvrdě havaroval | Foto: Toyota Gazoo Racing

Foto: Toyota Gazoo Racing

Bláznivý závod WEC ve Spa vyhrála Toyota #7, Konopka tvrdě havaroval

Déšť, nehody, výjezdy safety caru i červené vlajky. Belgické Spa pro druhý podnik letošní sezony vytrvalostního MS FIA WEC ukázalo svoji odvrácenou tvář. Šestihodinový závod, který ovlivnil i tvrdý náraz Slováka Mira Konopky, vyhrála posádka úřadujících mistrů světa z Toyoty #7.

Start za slunečného počasí před zaplněnou novou tribunou nad ikonickou pasáží Eau Rouge – Raidillon zdaleka nenasvědčoval tomu, v jaké drama se šestihodinovka v belgickém Spa promění.

Z pole position odstartoval Olivier Pla s hypervozem Glickenhaus, který v úvodu udržel vedení před dotírajícím Andrém Negraem ve voze Alpine a oběma hybridními Toyotami.

Japonské speciály však postupně v celkovém pořadí převzaly otěže. Sébastien Buemi s vozem GR010 Hybrid #8 i Mike Conway se sesterskou Toyotou #7 si po překonání Negraovi „alpinky“ poradili i s Glickenhausem a začali kroužit na prvních dvou místech.

Nad Spa se však během sobotního odpoledne začala stahovat dešťová mračna a piloti postupně hlásili první kapky deště na čelních sklech. Ještě před startem opravdového lijáku však přišly osudové chvíle pro slovenský tým ARC Bratislava startující s prototypem Oreca 07 Gibson ve třídě LMP 2 Pro-Am.

Závodící šéf stáje Miro Konopka nejprve krátce zastavil na trati a zjevně řešil nějaký technický zádrhel. Poté se Konopka opět rozjel, nicméně se dopustil jezdecké chyby a svůj žlutý vůz nepříjemně rozbil o bariéru. Sám naštěstí opustil místo nehody nezraněn.

Závod byl přerušen červenou vlajkou a tím odstartovalo drama pro do té doby vedoucí Toyotu #8. Sébastien Buemi těsně před restartem závodu hlásil do rádia technické potíže a při pomalé jízdě za safety carem následně musel odstavit svůj hypervůz.

Švýcarovo velmi opatrné vystupování z kokpitu a následná cesta inženýrů Toyoty přímo na trať ke stojícímu vozu indikovaly závadu na hybridním systému. Pro posádku Buemi, Hartley, Hirakawa skončil závod předčasně.

Už při prvním restartu začal ve Spa sílit liják, který následně ovlivnil dobrou polovinu závodu. Červené vlajky byly kvůli množství vody na trati vyvěšeny nakonec celkem třikrát a jezdci měli pravidelně potíže i s pomalou jízdou za safety carem. Další nárazy potkaly Louise Delétraze (Oreca 07 #9) nebo Alexe Brundla (Oreca 07 #34).

V náročných deštivých podmínkách a následně i na osychající trati nakonec zbývající Toyota #7 zužitkovala svoji výhodu hybridního pohonu a tím pádem náhonu na všechna čtyři kola. Vítězství ve Spa tak získali Kamuj Kobajaši, Mike Conway a Jose Maria Lopez. Pro Argentincovo sebevědomí to byl důležitý triumf, v březnu na Sebringu totiž „sedmička“ jeho vinou závod nedojela.

Vítězové úvodního závodu na Floridě André Negrao, Nicolas Lapierre a Matthieu Vaxiviere dojeli druzí a Alpine díky jejich výkonu stále drží první místo v šampionátech jezdců i týmů. Glickenhaus nakonec po zmatcích s vysílačkou a pit stopy nezužitkoval premiérovou pole position ve WEC a skončil celkově až devátý.

Třetí místo absolutně získali na domácí trati vítězové třídy LMP 2 z týmu WRT. Prototyp Oreca 07 Gibson #31 dovezli k dílčímu triumfu Robin Frijns, René Rast a Sean Gelael. Tým Vincenta Vosse nakonec prožil dvojnásobnou radost, protože druhé místo v rámci LMP 2 získal druhý vůz týmu #41 startující pod hlavičkou Realteam by WRT. Jeho posádku tvořili Rui Andrade, Ferdinand Habsburg a Norman Nato.

Třetí v LMP 2 skončili Will Stevens, Antonio Felix da Costa a Roberto Gonzalez z týmu JOTA Sport, v rámci podkategorie LMP 2 Pro-Am vyhráli ve Spa vítězové kvalifikace Francois Perrodo, Nicklas Nielsen a Alessio Rovera s vozem stáje AF Corse.

Velkou bitvou ozdobila šestihodinový podnik ve Spa kategorie LMGTE – PRO. Michael Christensen se za volantem Porsche 911 RSR-19 #92 až do posledních metrů snažil dostat před bránícího se Jamese Calada ve Ferrari 488 GTE EVO #51, nicméně Brit své vedení uhájil.

Ferrari tak po propadáku na Sebringu slaví velký triumf. James Calado vyhrál společně s Alessandrem Pier Guidim, vítězové ze Sebringu Christensen a Kevin Estre se spokojili s druhým místem a úspěch továrního Ferrari v Belgii podtrhli třetí Antonio Fuoco a Miguel Molina s vozem #52.

Porsche se dočkalo vítězství alespoň ve třídě LMGTE – AM, kde vyhráli Christian Ried, Sebastian Priaulx a Harry Tincknell s vozem 911 RSR-19 #77 stáje Dempsey-Proton Racing před dvěma Astony Martin týmů TF Sport a Northwest AMR.

Sezona vytrvalostního mistrovství světa FIA WEC bude pokračovat legendární čtyřiadvacetihodinovkou v Le Mans 11. a 12. června.

Doporučujeme

Články odjinud