Závod ve Spojeném království máme za sebou, což znamená, že v Německu se přehoupneme přes polovinu sezony 2011.
Loni jsem v Německu byl. Tehdy se ovšem jelo na Hockenheimu. Ferrari prohodilo pozice svých pilotů, což způsobilo poprask kolem týmové režie. Můj názor na režii se od té doby nezměnil. Myslím si, že týmové příkazy jsou v mnohých podobách prováděny ještě před začátkem sezony. A jsou neuhlídatelné. Později bylo rozhodnuto, že podobné kroky v průběhu závodu již nejsou nelegální. Svůj vliv teď může mít jen "síla fanoušků" a názor veřejnosti.
Red Bull si loni zahrál na morální notu a prohlásil, že své jezdce nechá závodit za jakýchkoliv podmínek. Jako důkaz jim posloužila kolize Marka Webbera a Sebastiana Vettela v Turecku. Ovšem v neděli byl vítězem Fernando Alonso a byl to právě Red Bull a nikoliv Ferrari, kdo se musel vypořádat s palčivými otázkami týkajícími se týmové režie.
Aby bylo jasno, tentokrát nešlo o to, pustit jednoho jezdce před druhého a darovat mu vítězství. Rozkaz zněl udržet současné pozice, tedy druhé a třetí msto. Webber se jako pravý závodník rozhodl je ignorovat. Blíží se ke konci své kariéry a vzhledem k informacím, které máme, stále nemá pro příští sezonu místo. A potřebuje s Vettelem dobře vycházet. Když měl ke konci závodu velkou rychlostní výhodu, nechtěl nabídnutou příležitost promarnit. Abych byl upřímný, v podobné situaci bych si asi také hrál na hluchého. Perfektně to shrnul jedinou větou: "Kdyby se Alonso dostal do problémů, bojovali bychom o vítězství."
Nemyslím si, že jeho soutěživá nátura by měla Red Bullu či jakémukoliv jeho potenciálnímu zaměstnavateli uškodit. Je však pravdou, že v jeho dalším kontraktu se mohou objevit nové klauzule. Snadno se řekne, že šlo pouze o tři body, které dělí druhé a třetí místo. Šlo ale o mnohem více. Rozdíl tří bodů by hravě stačil na zisk titulu v několika posledních šampionátech. Kdo ví, jak se bude po vzkříšení Ferrari šampionát dále vyvíjet?
Red Bull vskutku nepotřeboval, aby se jejich dva vozy dostaly do kolize a umožnily tak McLarenu a Ferrari získat více bodů a stáhnout náskok. Ovšem vzhledem k tomu, že se jedná o mladý tým a je založený na extrémních sportech, měl jeho vzkaz, pokud stále trvá na morální stránce věci, znít spíš takto: "Sebastiane, Mark je rychlejší než ty."
Vettel je ale lídrem Red Bullu a jeho budoucností. Mužem, který bude muset odrážet výpady Alonsa a dalších. Proto bylo rozhodnutí týmu takové, jaké bylo. Je poněkud smutné, že když se jeden tým dostane do obdobných problémů, některá média a fanoušci volají po jeho vyloučení. Nedávno jsme s BBC točili spot v garáži McLarenu. Lewis Hamilton s Jensonem Buttonem v simulované zastávce v boxech soupeřili se mnou a Davidem Coulthardem. Nám dával pokyny muž, který se obvykle stará o pravé přední kolo. Z pochopitelných důvodů ho nebudu jmenovat, ale osobně se s ním znám a je neskutečný, kolo vymění za 2,2 sekundy.
Celá ta procedura je velmi složitou choreografií vedenou pod extrémním tlakem. Brzdy vozy přibližujícího se vozu jedoucího šedesát mil v hodině se doslova vaří. Dosahují několika set stupňů a jsou velmi blízko matici kola. V Buttonově zastávce v boxech se něco nepodařilo. Šlo o chybu, která se mně osobně stává velmi často, když si to zkouším. A muž s lízátkem to špatně pochopil. Podobné věci se v tíze okamžiku stávají. Není to dobré a vyžádává si to velkou ztrátu. To však neznamená, že by lidé v pohodlí křesel doma nebo v mediacentrech měli chtít jejich hlavy, případně hlavu šéfa týmu.
Nikdo nic podobného nechtěl ani v Číně, kde vyhrál Hamilton, či když se Button v závěrečných kolech v Kanadě před měsícem probíjel celým polem. Na problém McLarenu je třeba podívat se z širší perspektivy. Tento tým si zkrátka nemůže dovolit každý rok vyrobit vůz, který pak v průběhu sezony smazává narostlou ztrátu. Jezdci se poohlíží po rychlejších vozech, vyšších platebních šecích, ale hlavně po tom, aby se nemuseli účastnit tolika PR akcí. Asi bych měl zůstat zticha, protože v BBC máme to štěstí, že k nim máme přístup. Alespoň to ale vypadá, že si užívají naše projížďky na vodních skůtrech a podobně.
Ferrari bylo kolem kauzy difuzorů v Silverstonu velmi tiché a prakticky nechalo ostatní rozhodovat za sebe. V několika posledních závodech hrozilo (vzpomeňme si na Monako), že se bude stále zlepšovat. a Silverstone si přivezlo výrazná vylepšení, která se ukázala být velmi efektivní. Není divu, že to Red Bull znepokojuje, vždyť profil okruhu je pro něj jako stvořený. Alonso je v báječné formě a bude zajímavé vidět, co všechno s Ferrari ve zbývajících deseti závodech dokáže.
Myslím si, že DRS na Silverstonu fungovalo perfektně. Umožnilo rychlejším vozům dostat se dopředu, zároveň ale nečinilo předjíždění příliš jednoduché. Pochybuji, že v rozhodování o aplikačních zónach DRS je čistě matematickou záležitostí. Jedná se o proces, ve kterém svou roli hrají i další faktory, obzvláště charakter předcházejících zatáček a stav pneumatik.
Situace kolem foukaných difuzorů se nakonec ukázala být příliš složitá na to, aby se v polovině sezony mohla vyřešit. Týmy se nakonec shodly na tom, že se vrátí ke specifikaci z Valencie. Podružné nejasnosti se týkají používání meziplynu při podřazování, hromadění energie pro KERS při brzdění a spolehlivosti. Vzhledem k mnoha odlišným pojetím jednotlivých týmů je stanovení jasných pravidel pro umístění výfuků na rok 2012 pragmatickým krokem.
Politické diskutování týmů s praktickým vyústěním je pro formuli 1 dobré. Vidíme tak opravdový charakter klíčových hráčů. Ze stínu tak také vystoupí vztahy mezi nimi.