Předposledním závodem roku pokračuje na japonské trati pod horou Fudži sezona vytrvalostního mistrovství světa FIA WEC. Vůbec poprvé v historii šampionátu bude z pole position startovat prototyp Cadillac.
Nejdominantnější značkou je ve Fudži v rámci WEC domácí Toyota. Japonská automobilka, která dokonce místní okruh vlastní, zde byla v historii vytrvalostního MS od roku 2012 v závodě poražena pouze jedinkrát – v sezoně 2015 zde vyhrálo Porsche s prototypem 919 Hybrid LMP 1. I v dnešní kvalifikaci sahala Toyota po prvním místě, i když se v Japonsku musí potýkat s velmi nepříznivým nastavením Balance of Performance.
Japonské hypervozy GR010 Hybrid jsou s 1070 kilogramy suverénně nejtěžšími vozy ve startovním poli a navíc mají po poslední aktualizaci BoP po závodě v Austinu před čtrnácti dny i nejnižší výkon pohonné jednotky na úrovni 493 kW. Přesto se obě Toyoty v kvalifikaci dostaly do elitní desítky zajišťující postup do hyperpolu. Po prvních ostrých pokusech v závěrečné části kvalifikační session byl navíc na první pozici Rjo Hirakawa s Toyotou #8 před stájovým kolegou Kamujem Kobajašim v sesterské Toyotě #7 na místě druhém.
Jenže na poslední možnou chvíli na trati zaúřadoval Alex Lynn. Britský pilot továrního prototypu Cadillac V-Series.R LMDh #2 dokázal zajet své poslední měřené kolo v čase 1:28.901 a o pouhých jednačtyřicet tisíc sekundy porazil Hirakawu. Cadillac tak díky Lynnovi získal první pole position ve WEC a zítra bude stát v první řadě vedle Toyoty #8.
Po pátečních trénincích nejrychlejší Dries Vanthoor dostal v kvalifikaci na místo třetí své BMW M Hybrid V8 #15 a za Lynnem zaostal jen 0.158 sekundy. Kamuje Kobajašiho tak Belgičan odsunul až na čtvrté místo. Kevin Estre zajel pátý nejlepší čas kvalifikace s Porsche 963 LMDh #6, jehož posádka průběžně vede pořadí mistrovství světa.
Šestý skončil Charles Milesi s Alpinem #35 před nejlepším Ferrari (#50), se kterým se pouze na sedmé místo dostal Antonio Fuoco. Za Fuocem skončil osmý Matt Campbell s druhým továrním Porsche stáje Penske a do hyperpolu se dostal i devátý Daniil Kvjat s Lamborghini SC63 a desátý Julien Andlauer se soukromým Porsche týmu Proton Competition.
Ve třídě LMGT3 se premiérové pole position dočkala značka Ferrari. Francois Heriau zajel nejlepší čas 1:40.893 s vozem 296 GT3 #55 a druhého Toma van Rompuye s vozem Corvette Z06 GT3.R #82 porazil o pouhých dvaaosmdesát tisícin sekundy.
Závod ve Fudži může už před listopadovým finálovým podnikem WEC v Bahrajnu teoreticky rozhodnout o třech titulech. Ve třídě LMGT3 se již mohou stát šampiony piloti Porsche #92 stáje Manthey Alex Malykhin, Klaus Bachler a Joel Sturm. Jejich tým Manthey už může získat titul mezi stájemi v LMGT3 a ve světovém poháru pro soukromé týmy s vozy Le Mans Hypercar se může už ve Fudži radovat britská stáj JOTA Sport, která ve WEC působí jako zákaznický tým Porsche.
Šestihodinový závod ve Fudži startuje zítra ve 4 hodiny ráno, celý živě ho budete moci sledovat už od 3:30 na Eurosportu 1.