Bernd Mayländer oslavil 300. Grand Prix

Řidič safety caru Bernd Mayländer absolvoval svou 300. Grand Prix. Samozřejmě ne ve všech jsme ho mohli vidět na trati během závodu.
Bernd Mayländer oslavil 300. Grand Prix

Patří k jistotám závodního víkendu. Nehoda na trati, nečistoty, déšť nebo třeba pobíhající fanoušek. Bernd Mayländer musí být připraven okamžitě vyjet na trať a neutralizovat závod… bohužel v Suzuce 2014 ho po nehodě Sutila na trať nevyslali.

V obsáhlém rozhovoru pro Auto Motor und Sport zavzpomínal Mayländer na své počátky a prozradil i několik zajímavostí.

Jak se ke své práci dostal? V roce 1999 jel GP San Marina v Porsche Supercap. Ve čtvrtek si ho pozvali ředitelé závodu Charlie Whiting a Herbie Blash. „Myslel jsem, že jsem udělal něco špatného,“ říká Mayländer. „Oni se mě pak ale zeptali, zda bych chtěl řídit safety car v závodě formule 3000.“ Pravidelný řidič Oliver Gavin tehdy nemohl, protože sám závodil.

Zástupce ředitele závodu Herbie Blash na konci sezóny končí

Zástupce ředitele závodu Herbie Blash na konci sezóny končí

Mayländer nepřemýšlel dlouho a naskočil do Mercedesu GLK 55 AMG.

Poté už přišla nabídka na řízení safety caru v F1 od Austrálie 2000. Gavin nemohl, závodil.

Osm aut

Od roku 2000 Mayländer vyzkoušel 8 různých aut.

Mayländer musí být v pohotovosti neustále. Nikdy neví, jak se situace vyvine. Pěkným příkladem byl závod v Baku. Po divočině v závodech GP2 by si na nevyjetí safety caru asi vsadil málokdo. Ale nakonec skutečně na trať nemusel.

Ve voze má dva monitory, takže má přehled o dění na trati. Pokud nastane situace, kdy existuje šance, že bude muset Mayländer na trať, dostane od zástupce ředitele závodu Blashe pokyn Safety-Car stand-by. Poté existují dvě možnosti. Situace se vyřeší, případně je třeba vyhlášen virtuální safety car. Následuje tak informace SafetyCar stand down. Pokud problém přetrvává, dá ředitelství závodu pokyn k vyjetí safety caru na trať – Safety-Car deploy.

Poté obvykle nastává chaos, jezdci míří do boxů. Týmy mimochodem mají s jezdci dohodu na tzv. safety car windows. To je část závodu (kolo), ve kterém se už vyplatí zajet do boxů. Jezdec tak v případě vyjetí safety caru o ničem nediskutuje a zamíří hned k mechanikům. 

Občas musí na trať také vůz s lékařem a to v případě, že při nehodě došlo k přetížení přes 20 G.

V televizi to někdy vypadá, že safety car jede pomalu. Nedávno si na to stěžoval i Hamilton. Mayländer ale zdůraznil, že obvykle jede na 95 až 98 % toho, co mu jeho vůz dovolí.

„Nesmíme zapomínat, že náš Mercedes AMG GTS je silniční sportovní vůz s 510 koňmi a silničními pneumatiky a ne závodní auto se slicky“.

Jedním z nejtěžších závodů bylo podle něj Fuji 2007, kdy mu málem došlo palivo. Na trati byl vkuse 19 kol.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Zleva: Bernd Maylände, GP Austrálie 2000, Monako 2004

Zmínka ale přišla také na Monako 2004. Mayländer vyjel z tunelu a… „Podíval jsem se do zrcátka a za mnou nebyla žádná auta! Teprve potom se objevil Michael Schumacher a měl o jedno kolo méně. Nemohl jsem tušit, že se srazil s Montoyou při zahřívání pneumatik. Zpočátku jsem měl vážně strach, že jsem udělal chybu.“ Nakonec se ale ukázalo, že Mayländer na vině nebyl.

Foto: Getty Images / Martin Rose, Andreas Rentz, Clive Rose, Dan Istitene

Další článek: Pletou si mě s Tomem Cruisem, říká Pérez