Formule 1 je v krizi, většina týmů zažívá finanční těžkosti, balancuje na hranici přežití. Mnozí fanoušci jednoduše nejsou ve stavu vyznat se v pravidlech tohoto sportu. Objevuje se mnoho zvěstí o dalším osudu hlavy managementu formule 1 Bernie Ecclestonovi. Myslíte, že šampionát potřebuje reorganizaci?
GB: "Je možné, že na to už přišel čas. Na formuli 1 stále víc a víc sedí přísloví „Čím víc kuchařů, tím horší polévka.“. V dřívějších dobách po dlouhá léta všem vládli prezident FIA Max Mosley a Bernie Ecclestone, který zodpovídal za marketing. Oni pracovali společně. Teď tady máme Jeana Todta a Bernieho Ecclestona , kteří mají odlišné pohledy na věci i odlišné přístupy. To všechno pak vede ke vzniku obtížných situací."
Co tím konkrétně myslíte?
GB: "Je to přesně jako v tom přísloví – každý kuchař přidává přísady podle svých chutí, což není vždy ku prospěchu sportu. V první řadě mám na mysli to, že pravidla by měla být srozumitelná a stabilní. Prostě nejde je neustále měnit. Teoreticky by ve fotbale taky šlo pořád pole zvětšovat nebo zmenšovat, případně zvyšovat počet hráčů na patnáct nebo naopak snižovat na deset, měnit rozměry brány. Nikdo se tím ale nezabývá. Proto je fotbal pochopitelnou hrou. Ve formuli 1 je všechno mnohem složitější.
Problémů je hodně, ale já jsem proti jejich rychlým nedůsledným řešením. Důležitým aspektem je neustálý technický pokrok. Nicméně výdaje ve formuli 1 stejně zůstávají nerozumně vysoké, ačkoliv se sponzorské rozpočty v posledních letech snižují. To všechno se pak odráží na situaci v tomto sportu."
To tedy znamená, že je nutné ohraničit rozpočty týmů?
GB: "Na první pohled ano, avšak není to zas až tak jednoduché. Jsou mi známé všechny argumenty pro a proti, ale všechno je to potřeba důkladně zvážit. Domnívám se, že rozpočty lze desetkrát snížit, a to až na úroveň čtyřiceti až padesáti milionů eur, a přitom se formule 1 nestane méně zajímavou. Fanouškům je totiž jedno, kolik variant různých částí vozu ta či ona stáj zkonstruovala, jak dlouho kvůli tomu musela pracovat ve dvou aerodynamických tunelech nebo kolik zaměstnanců se na tom podílelo."
Jaké tedy je racionální řešení, které dovolí snížit náklady, ale zachová při tom formuli 1 zajímavou?
GB: "To záleží jen na Jeanu Todtovi a Bernie Ecclestonovi, jak moc vidí tento obrázek v celých jeho rozměrech. Je ale nutné zkorigovat nějak nevyrovnanost mezi top týmy a outsidery, kteří jsou v nepříjemné finanční situaci.
V dnešní době je příliš mnoho spojeno se složitostí techniky, což je jeden ze základních problémů formule 1. Možná je potřeba vytvořit jasné hranice pro svobodnou inženýrskou kreativitu."
Jste tedy zastáncem toho, aby byly konstrukce a aerodynamika vozů znovu zjednodušeny?
GB: "Špatně mě chápete. Význam technologií formule 1 je teď pro automobilový průmysl mnohem větší, než býval dřív. Co se ale týče aerodynamiky, stala se natolik efektivní, že v podstatě vymizelo skutečné předjíždění. Kvůli tomu také vymysleli systém DRS, ačkoliv ten nás zase dovedl k tomu, že je teď předjíždění celkem umělé.
Nelíbí se mi prostředky, které slouží jenom k tomu, aby uměle nevýšily atraktivitu. Navíc si myslím, že charakternímu fanouškovi se to také nelíbí. Takový fanoušek chce, aby sport byl skutečným. Kdyby DRS pomáhalo šetřit palivo, pak by to nebylo špatné, jenomže momentálně jenom zjednodušují předjíždění. Z mého úhlu pohledu to není správné."
V budoucnu ve formuli 1 nebude Bernie Ecclestone, kterému je teď 82 let…
GB: "On skvěle vládl tomuto sportu v průběhu desetiletí, dosáhl velkých úspěchů, za což by mu všichni měli být vděční. Dokud je v dobré formě, nikdo se s jeho prací nevypořádá lépe než on. Formule 1 ale patří investičnímu fondu CVC. Investiční projekt bývá vykalkulován na deset let. Toto období už skoro uplynulo. Domnívám se, že reorganizace tohoto sportu je nezbytná a její provedení je vcelku reálné."
Kdo by se tím mohl zabývat?
GB: "Plynulý a správně organizovaný přechod může připravit jenom Ecclestone. Předpokládám, že s touto prací už začal, ale provádí ji tak, že ji poznáme až později, až za jeho nástupce. Bernie nemůže vyložit všechny karty. Ten, kdo by získal akcie ve formuli 1 v současné době, by musel pracovat v jednom týmu s Ecclestonem a Todtem."
Kdo by se mohl stát nástupcem Bernieho? Můžete uvést nějaká jména?
GB: "Nemyslím si, že vést takového giganta, jakým je formule 1, je v silách jednoho člověka. Hlavní ovšem je, aby se jím stal člověk, který bude mít značné finanční možnosti, aby v případě potřeby mohl vyvinout tlak i na top týmy. Ecclestone sám může v případě nutnosti rychle přijímat řešení, vypsat šek na tři sta milionů, což často dovoluje vyhnout se dlouhotrvajícímu vyjednávacímu procesu."
Vraťme se ale zpátky ke sportu… Chcete tedy říct, že technika by měla jít na druhou kolej a hlavními hrdiny že by měli být samotní jezdci?
GB: "Středem pozornosti by měli být právě jezdci a sport jako takový, ne šéfové stájí, konstruktéři nebo dodavatelé pneumatik. Doufám, že se vzdálenost mezi závodníky a fanoušky znovu zmenší. Nemělo by se zapomínat, že fanoušci platí své peníze za lístky na velké ceny, což přináší miliony eur, a část těchto peněz se v konečném důsledku dostane až k týmům. Někteří piloti se ale od publika drží docela daleko, zajímá je jen luxus, soukromá letadla, jachty, nemovitosti a večírky…"
Je tu ale Sebastian Vettel…
GB: "Vettel je výjimkou. Ten se skutečně soustředí na to hlavní – pracuje s týmem, s kolektivem v jejich základně v Milton Keynes a závodí. Právě proto si vydobyl takové úspěchy."
Kdo je podle Vás nejlepším jezdcem v historii formule 1?
GB: "Jednoznačně Senna. Byl jsem jeho týmovým kolegou v McLarenu v letech 1990 až 1992. Pokud bychom měli mluvit o všestranné přípravě, pak byl on nedostižitelný – neuvěřitelný talent, rozum, zkušenosti, fyzická forma, závodnický instinkt a osobní kouzlo. Co do úrovně popularity bych ho srovnal s Enzem Ferrari nebo s papežem. Zástup lidí na jeho pohřbu dosahoval deseti kilometrů, a to lidé stáli ve třech řadách."
Kdybyste byl šéfem stáje, jaké dva jezdce byste chtěl angažovat?
GB: "Alonsa a Räikkönena."