Berger: Současný výkon motorů není pro F1 dostatečný

Gerhard Berger vzpomíná na éru turbomotorů z osmdesátých let a rád by zvýšil výkon motorů F1 na tisíc koní. Současná F1 je podle něj sterilní a neumožňuje dostatečně odlišit dobré jezdce od méně dobrých.
Berger: Současný výkon motorů není pro F1 dostatečný

Vítěz deseti velkých cen formule 1 Gerhard Berger se opřel do současného stavu formule 1. U televizních přenosů prý účastník 210 velkých cen občas usíná. "Televizi nevypínám, ale občas u ní usínám," řekl Rakušan v rozhovoru pro německý Auto motor und Sport.

Podle čtyřiapadesátiletého bývalého jezdce je současná F1 příliš bezpečná a sterilní. "Bezpečnost je na prvním místě, to je naprosto správné, ale auta a tratě jsou teď neuvěřitelně bezpečné," upozornil.

Hlavní problém vidí ve snižování výkonu motoru v posledních letech. Sám dobře pamatuje silné turbomotory z osmdesátých let. "Moje kuráž mi říká, že 650 nebo 750 koní není pro vozy F1 dost. Myslím, že bychom mohli mít znovu motory o výkonu tisíc koní," věří. "Společně s perfektní aerodynamikou, širokými výjezdovými zónami a elektronickými pomůckami se dobří jezdci dostatečně neliší od těch méně dobrých. Když jste v mých časech zajeli perfektní kvalifikační kolo, byli jste o sekundu rychlejší než váš týmový kolega, protože jste řídili dělové koule."

"Ráno jste trénovali s výkonem 850 koní. Odpoledne vám ho zvýšili na 1200 až 1300 koní, změnilo se zpřevodování, nastavení křídel, nasadily se kvalifikační pneumatiky, tím se zcela změnily brzdné body, takže jste do kvalifikace šli bez přípravy," vzpomíná bývalý jezdec ATS, Arrowsu, Benettonu, Ferrari a McLarenu. "V jednom kole jste museli využít všech svých jezdeckých dovedností. Proto byl Senna vždy na pole position, i když Lotus neměl nejlepší auto. V závodě to pak bylo jiné."

Podle vysokého Rakušana by se výkony závodníků měly divákům zdát nemožné. "Fanoušci by se měli dívat a říkat si, že by to nedokázali. Jako je tomu v MotoGP. Předjíždění nesmí přijít díky existenci DRS, ale protože jeden z jezdců je v nájezdu do zatáčky lepší. Potom se jedná o sport," myslí si jezdec F1 z let 1984 až 1997, který ještě ve své poslední sezoně dokázal vyhrát Velkou cenu Německa na svém oblíbeném starém Hockenheimringu.

Další článek: Max Chilton pojede za Marussii i v roce 2014

10:40 | Alex Albon po včerejší nehodě mění šasi.
9:57 | Za chvíli hlavní závod F2, živě třeba na Sport 1.
15:59 | Haas přestaví své jezdce pro rok 2021 před koncem sezóny. Podle Steinera maximálně za 2 týdny.
14:51 | Kvalifikace F2: Pole position (za které jsou v F2 body) získal Callum Illot. Schumacher 10., Cunoda 22., Lundgaard 9., Shwartzman 14.

GP Bahrajnu 2020

Pátek 27. listopadu 2020
1. trénink Hamilton (1:29.033)
2. trénink Hamilton (1:28.971)
Sobota 28. listopadu 2020
3. trénink 12.00–13.00
Kvalifikace 15.00–16.00
Neděle 29. listopadu 2020
Závod 15.10