Pole position ve Spa vybojoval Sebastian Vettel před Lewisem Hamiltonem a Markem Webberem. Sobotní odpoledne také přineslo incident, který bude mít dohru.
Q1 - okamžitý konec Schumachera
Kvalifikace začala v hektickém tempu, protože i když bylo mokro, svítilo slunce a trať osychala. Jezdci se proto snažili využít relativně příznivých podmínek na přechodných pneumatikách před příchodem dalšího předpovídaného deště.
Než vůbec někdo zajel měřené kolo, ocitl se mimo hru Michael Schumacher. Při brzdění do osmé zatáčky mu zřejmě upadlo pravé zadní kolo, jeho vůz se roztočil a po nárazu do bariér skončil poškozený v únikové zóně. Schumacherovi se nic nestalo, ale kvalifikace pro něj skončila předčasně.
Zatímco z prvního místa postupoval dále Jenson Button, na konci startovní listiny se bojovalo o 17. místo, které zaručuje účast v druhé části. Obsadit ho se nakonec podařilo Heikkimu Kovalainenovi, čímž vyřadil Paula di Restu. Jerome D´Ambrosio, Vitantonio Liuzzi, Daniel Ricciardo a Michael Schumacher nesplnili limit 107 %, ale je pravděpodobné, že je FIA na základě časů z volných tréninků do závodu pustí.
Q2 - Maldonado se mstí Hamiltonovi?
Úvod druhé části přinesl o něco horší podmínky, na trati bylo více vody, ale pořád bylo možné použít přechodné pneumatiky. Po devíti minutách jízd nezvládl Adrian Sutil výjezd z Eau Rouge, roztočil se a o svodidla si urazil levé zadní kolo. Kvalifikace musela být v tu chvíli přerušena na šest minut, aby traťoví komisaři mohli odstranit úlomky z vozu Force Indie.
Když se znovu otevřela boxová ulička, vrhli se všichni jezdci na trať, aby bojovali na osychající trati o místo v desítce nejlepších. Na poslední chvíli se zachraňoval Alonso, ale největší drama se odehrálo v posledním kole Lewise Hamiltona.
Pilot McLarenu dojel na konci svého posledního pokusu skupinku jezdců, v jejímž čele Heikki Kovalainen lehce brzdil Rubense Barrichella a Pastora Maldonada. V poslední šikaně se Hamilton protáhl pod Maldonadem a předjel ho, přitom ale došlo mezi oběma vozy ke kontaktu. Když oba piloti svá poslední kola dokončili, Maldonado zřejmě záměrně zkřížil cestu Hamiltonovi na rovince za první zatáčkou, na první pohled to vypadalo jako pomsta za předchozí předjetí. Došlo k dalšímu kontaktu mezi oběma vozy a tento incident bude mít jistě dohru u FIA.
Velké zklamání si prožil Jenson Button. Na mokru obvykle podává nadprůměrné výkony, ale v kvalifikaci na postup nestačil a zajel až 13. čas.
Q3 - Red Bull vs. Hamilton
Podmínky se na trati zlepšily natolik, že jezdci vyrazili do závěrečné desetiminutovky na suchých pneumatikách. Po prvních měřených kolech se ujal vedení Webber před Massou, Alonsem, Vettelem a Alguersuarim. Piloti ale tentokrát po prvních kolech nepřezuli a pokračovali v jízdách, kroužili bez přestávky a každým kolem zrychlovali. O první místo se mezi sebou přetahovali jezdci Red Bullu. Do jejich souboje jim ale nakonec promluvil Hamilton a Webbera odsunul do druhé řady. Do té se s Australanem postaví Felipe Massa.
Nico Rosberg získal pro Mercedes pátou pozici, Jaime Alguersuari oslnil šestým místem. Bruno Senna při svém debutu pro Renault překvapil, porazil nejen Petrova, ale na sedmé příčce za sebou nechal i osmého Alonsa a devátého Péreze.
GP Belgie - kvalifikace
P. |
Jezdec |
Tým |
Q1 |
Q2 |
Q3 |
Ztráta |
1 |
Sebastian Vettel |
RBR-Renault |
2:03,029 |
2:03,317 |
1:48,298 |
|
2 |
Lewis Hamilton |
McLaren-Mercedes |
2:03,008 |
2:02,823 |
1:48,730 |
0,432 |
3 |
Mark Webber |
RBR-Renault |
2:02,827 |
2:03,302 |
1:49,376 |
1,078 |
4 |
Felipe Massa |
Ferrari |
2:05,834 |
2:04,507 |
1:50,256 |
1,958 |
5 |
Nico Rosberg |
Mercedes |
2:05,091 |
2:03,723 |
1:50,552 |
2,254 |
6 |
Jaime Alguersuari |
STR-Ferrari |
2:05,419 |
2:04,561 |
1:50,773 |
2,475 |
7 |
Bruno Senna |
Renault |
2:05,047 |
2:04,452 |
1:51,121 |
2,823 |
8 |
Fernando Alonso |
Ferrari |
2:04,450 |
2:02,768 |
1:51,251 |
2,953 |
9 |
Sergio Perez |
Sauber-Ferrari |
2:06,284 |
2:04,625 |
1:51,374 |
3,076 |
10 |
Vitalij Petrov |
Renault |
2:05,292 |
2:03,466 |
1:52,303 |
4,005 |
11 |
Sébastien Buemi |
STR-Ferrari |
2:04,744 |
2:04,692 |
|
|
12 |
Kamuj Kobajaši |
Sauber-Ferrari |
2:07,194 |
2:04,757 |
|
|
13 |
Jenson Button |
McLaren-Mercedes |
2:01,813 |
2:05,150 |
|
|
14 |
Rubens Barrichello |
Williams-Cosworth |
2:05,720 |
2:07,349 |
|
|
15 |
Adrian Sutil |
Force India-Mercedes |
2:06,000 |
2:07,777 |
|
|
16 |
Pastor Maldonado |
Williams-Cosworth |
2:05,621 |
2:08,106 |
|
|
17 |
Heikki Kovalainen |
Lotus-Renault |
2:06,780 |
2:08,354 |
|
|
18 |
Paul di Resta |
Force India-Mercedes |
2:07,758 |
|
|
|
19 |
Jarno Trulli |
Lotus-Renault |
2:08,773 |
|
|
|
20 |
Timo Glock |
Virgin-Cosworth |
2:09,566 |
|
|
|
|
Jerome d'Ambrosio |
Virgin-Cosworth |
2:11,601 |
|
|
|
|
Vitantonio Liuzzi |
HRT-Cosworth |
2:11,616 |
|
|
|
|
Daniel Ricciardo |
HRT-Cosworth |
2:13,077 |
|
|
|
|
Michael Schumacher |
Mercedes |
|
|
|
|
|
Q1 107 % |
|
2:10,339 |
|
|
|