Napínavý a akce plný závod ve Spa-Francorchamps přinesl dlouhou řadu předjížděcích manévrů, ale také kolizí a jednu fázi za safety carem. S komplikacemi se nakonec nejlépe popral Red Bull.
Nejlepší výchozí pozici si ve
včerejší kvalifikaci vyjel Sebastian Vettel před Lewisem Hamiltonem a Markem
Webberem. Předpověď počasí před závodem nebyla příliš jistá, ačkoliv častěji byl
tipován závod odjetý na suchu – a jak se nakonec ukázalo, byly tyto tipy
správné.
Na začátku závodu byl okruh
naprosto suchý a naprostá většina jezdců používala měkkou sadu slicků, výjimku
tvořil například Michael Schumacher, který se při svém dvacetiletém výročí rozhodně
nenudil – po problémech v kvalifikaci, kdy mu odlétlo kolo, musel
startovat ze samého chvostu pole.
Naprosto famózní start předvedl
Nico Rosberg, který byl za La Source na druhém místě a v nájezdu do Les
Combes dokonce vybrzdil Sebastiana Vettela a posunul se do vedení. Smolný vstup
do závodu opět zažil Mark Webber, který se propadl až na osmé místo. Michael
Schumacher se v prvním kole posunul o devět míst. Pořadí po prvním kole na
předních místech bylo Rosberg, Vettel, Massa, Hamilton, Alonso. Španěl se
následně v Raidillon prohnal kolem Hamiltona.
Prvním odstoupivším závodníkem se
stal Jaime Alguersuari, který při kolizi v první zatáčce zlomil zavěšení,
a tak nemohl využít své solidní startovní pozice. Ve třetím kole Vettel opět
převzal vedení. Webber zajel do boxů, Button se u mechaniků stavil pro nové
přední křídlo.
Nico Rosberg se zuby nehty držel
před rychle jedoucím ferrari Felipeho Massy. Ten se však o několik zatáček
později po napínavém souboji propadl za Alonsa i Hamiltona. Vettel se
v šestém kole podíval do boxů a nechal si nasadit novou sadu měkkých
pneumatik (Webber přezul na středně tvrdou směs). Bruno Senna a Timo Glock
dostali penalizaci za způsobení kolize.
Alonso za Eau Rouge využil
rychlostní výhody, posunul se před Rosberga a ujal se vedení. Pilot Mercedesu
jistě DRS proklínal, neboť to stálo i za předjížděcím manévrem ze strany Lewise
Hamiltona. Alonso do boxů zajel v osmém kole, přezul na čerstvou sadu
měkkých pneumatik. Pilot Ferrari společně s Markem Webberem posléze po
několik minut diváky bavili strhujícím soubojem, jenž nakonec vyhrál Alonso.
Sebastian Vettel jel i přes
problémy s pneumatikami (nadměrná tvorba puchýřů, která trápila i Webbera
– Red Bull byl podle všeho k předním pneumatikám méně šetrný než ostatní
týmy) velmi rychle a po zkompletování první várky zastávek v boxech byl
opět na prvním místě. Rosbergova zastávka se neobešla bez problémů, a tak se
německému pilotovi poněkud vzdalovala vidina umístění na stupních vítězů.
V nájezdu do Les Combes
došlo k velké kolizi mezi Kobajašim a Hamiltonem, na trať musel safety
car. Hamilton byl po tvrdém nárazu do bariér nucen odstoupit, Kobajaši se
v závodě udržel. Red Bull fáze za zpomalovacím vozem využil
k zastávce v boxech pro Vettela, což zbytek špičky nestihl – hvězda
Red Bullu tak měla pro zbytek závodu výbornou výchozí pozici, neboť za safety
carem kroužila na třetím místě. První Alonso i druhý Webber byli v boxech
pouze jednou, zatímco Vettel již dvakrát.
Závod byl restartován
v sedmnáctém kole. Pořadí v první trojce se nezměnilo, Rosberg se
statečně protáhl kolem Massy a vyšplhal na čtvrtou pozici. Vettel jedoucí na
čerstvých pneumatikách předjel Webbera používajícího tvrdší směs. Poměrně záhy
se z první pozice poroučel Alonso. Na čele se opět ocitl Vettel.
Působivý postup polem předváděli
Jenson Button i Michael Schumacher. Ve 26. kole již byl Button nalepen na
zadním křídle čtvrtého Rosberga (čehož záhy využil a předjel ho) a Schumacher
po startu z posledního místa na působivém osmém místě. Button již nemusel
přezouvat na tvrdší směs pneumatik, jelikož na ní startoval.
Ve třicátém kole zajel Alonso
podruhé do boxů a zvolil tvrdší směs pneumatik, se kterou plánoval dojet až do
konce závodu. Totéž o kolo později učinil Sebastian Vettel. Felipe Massa musel
kvůli defektu dvakrát po sobě do boxů a vypadl z bodovaných pozic. Ferrari
podle všeho nedokázalo střední směs zahřívat tak, jak by si představovalo.
Výsledkem bylo, že Webber Španěla za Eau Rouge předjel. Red Bull tak měl
zaděláno na zisk double. Schumacher svůj výkon završil pokořením Nika Rosberga.
Jenson Button mílovými kroky
doháněl Fernanda Alonsa a nakonec dokázal po startu ze třináctého místa
ukořistit umístění na stupních vítězů. Ty tak měly složení Vettel, Webber,
Button. Zbytek bodovaných pozic si rozdělili Alonso, Schumacher, Rosberg, Sutil,
Petrov, Massa a Maldonado (vůbec první body pro venezuelského nováčka). Příštím
závodem bude Velká cena Itálie, která se na okruhu Monza pojede 11. září.
P. |
Jezdec |
Tým |
Kola |
Čas/Ztráta |
Start |
1 |
Sebastian Vettel |
RBR-Renault |
44 |
vítěz |
1 |
2 |
Mark Webber |
RBR-Renault |
44 |
+3.7 s |
3 |
3 |
Jenson Button |
McLaren-Mercedes |
44 |
+9.6 s |
13 |
4 |
Fernando Alonso |
Ferrari |
44 |
+13.0 s |
8 |
5 |
Michael Schumacher |
Mercedes |
44 |
+47.4 s |
24 |
6 |
Nico Rosberg |
Mercedes |
44 |
+48.6 s |
5 |
7 |
Adrian Sutil |
Force India-Mercedes |
44 |
+59.7 s |
15 |
8 |
Felipe Massa |
Ferrari |
44 |
+66.0 s |
4 |
9 |
Vitalij Petrov |
Renault |
44 |
+71.9 s |
10 |
10 |
Pastor Maldonado |
Williams-Cosworth |
44 |
+77.6 s |
21 |
11 |
Paul di Resta |
Force India-Mercedes |
44 |
+83.9 s |
17 |
12 |
Kamuj Kobajaši |
Sauber-Ferrari |
44 |
+91.9 s |
12 |
13 |
Bruno Senna |
Renault |
44 |
+92.9 s |
7 |
14 |
Jarno Trulli |
Lotus-Renault |
43 |
+1 kolo |
18 |
15 |
Heikki Kovalainen |
Lotus-Renault |
43 |
+1 kolo |
16 |
16 |
Rubens Barrichello |
Williams-Cosworth |
43 |
+1 kolo |
14 |
17 |
Jerome d'Ambrosio |
Virgin-Cosworth |
43 |
+1 kolo |
20 |
18 |
Timo Glock |
Virgin-Cosworth |
43 |
+1 kolo |
19 |
19 |
Vitantonio Liuzzi |
HRT-Cosworth |
43 |
+1 kolo |
22 |
- |
Sergio Pérez |
Sauber-Ferrari |
27 |
+17 kol |
9 |
- |
Daniel Ricciardo |
HRT-Cosworth |
13 |
+31 kol |
23 |
- |
Lewis Hamilton |
McLaren-Mercedes |
12 |
+32 kol |
2 |
- |
Sébastien Buemi |
STR-Ferrari |
6 |
+38 kol |
11 |
- |
Jaime Alguersuari |
STR-Ferrari |
0 |
+44 kol |
6 |
P. |
Jezdec |
Tým |
Kola |
Čas/Ztráta |
Start |
1 |
Sebastian Vettel |
RBR-Renault |
44 |
vítěz |
1 |
2 |
Mark Webber |
RBR-Renault |
44 |
+3.7 s |
3 |
3 |
Jenson Button |
McLaren-Mercedes |
44 |
+9.6 s |
13 |
4 |
Fernando Alonso |
Ferrari |
44 |
+13.0 s |
8 |
5 |
Michael Schumacher |
Mercedes |
44 |
+47.4 s |
24 |
6 |
Nico Rosberg |
Mercedes |
44 |
+48.6 s |
5 |
7 |
Adrian Sutil |
Force India-Mercedes |
44 |
+59.7 s |
15 |
8 |
Felipe Massa |
Ferrari |
44 |
+66.0 s |
4 |
9 |
Vitaly Petrov |
Renault |
44 |
+71.9 s |
10 |
10 |
Pastor Maldonado |
Williams-Cosworth |
44 |
+77.6 s |
21 |
11 |
Paul di Resta |
Force India-Mercedes |
44 |
+83.9 s |
17 |
12 |
Kamui Kobayashi |
Sauber-Ferrari |
44 |
+91.9 s |
12 |
13 |
Bruno Senna |
Renault |
44 |
+92.9 s |
7 |
14 |
Jarno Trulli |
Lotus-Renault |
43 |
+1 kolo |
18 |
15 |
Heikki Kovalainen |
Lotus-Renault |
43 |
+1 kolo |
16 |
16 |
Rubens Barrichello |
Williams-Cosworth |
43 |
+1 kolo |
14 |
17 |
Jerome d'Ambrosio |
Virgin-Cosworth |
43 |
+1 kolo |
20 |
18 |
Timo Glock |
Virgin-Cosworth |
43 |
+1 kolo |
19 |
19 |
Vitantonio Liuzzi |
HRT-Cosworth |
43 |
+1 kolo |
22 |
- |
Sergio Perez |
Sauber-Ferrari |
27 |
+17 kol |
9 |
- |
Daniel Ricciardo |
HRT-Cosworth |
13 |
+31 kol |
23 |
- |
Lewis Hamilton |
McLaren-Mercedes |
12 |
+32 kol |
2 |
- |
Sebastien Buemi |
STR-Ferrari |
6 |
+38 kol |
11 |
- |
Jaime Alguersuari |
STR-Ferrari |
0 |
+44 kol |
6 |