Belgické drama nejlépe dopadlo pro Vettela, Red Bull má double!

Napínavý a akce plný závod ve Spa-Francorchamps přinesl dlouhou řadu předjížděcích manévrů, ale také kolizí a jednu fázi za safety carem. S komplikacemi se nakonec nejlépe popral Red Bull.
Belgické drama nejlépe dopadlo pro Vettela, Red Bull má double!

Nejlepší výchozí pozici si ve včerejší kvalifikaci vyjel Sebastian Vettel před Lewisem Hamiltonem a Markem Webberem. Předpověď počasí před závodem nebyla příliš jistá, ačkoliv častěji byl tipován závod odjetý na suchu – a jak se nakonec ukázalo, byly tyto tipy správné.

Na začátku závodu byl okruh naprosto suchý a naprostá většina jezdců používala měkkou sadu slicků, výjimku tvořil například Michael Schumacher, který se při svém dvacetiletém výročí rozhodně nenudil – po problémech v kvalifikaci, kdy mu odlétlo kolo, musel startovat ze samého chvostu pole.

Naprosto famózní start předvedl Nico Rosberg, který byl za La Source na druhém místě a v nájezdu do Les Combes dokonce vybrzdil Sebastiana Vettela a posunul se do vedení. Smolný vstup do závodu opět zažil Mark Webber, který se propadl až na osmé místo. Michael Schumacher se v prvním kole posunul o devět míst. Pořadí po prvním kole na předních místech bylo Rosberg, Vettel, Massa, Hamilton, Alonso. Španěl se následně v Raidillon prohnal kolem Hamiltona.

Prvním odstoupivším závodníkem se stal Jaime Alguersuari, který při kolizi v první zatáčce zlomil zavěšení, a tak nemohl využít své solidní startovní pozice. Ve třetím kole Vettel opět převzal vedení. Webber zajel do boxů, Button se u mechaniků stavil pro nové přední křídlo.

Nico Rosberg se zuby nehty držel před rychle jedoucím ferrari Felipeho Massy. Ten se však o několik zatáček později po napínavém souboji propadl za Alonsa i Hamiltona. Vettel se v šestém kole podíval do boxů a nechal si nasadit novou sadu měkkých pneumatik (Webber přezul na středně tvrdou směs). Bruno Senna a Timo Glock dostali penalizaci za způsobení kolize.

Alonso za Eau Rouge využil rychlostní výhody, posunul se před Rosberga a ujal se vedení. Pilot Mercedesu jistě DRS proklínal, neboť to stálo i za předjížděcím manévrem ze strany Lewise Hamiltona. Alonso do boxů zajel v osmém kole, přezul na čerstvou sadu měkkých pneumatik. Pilot Ferrari společně s Markem Webberem posléze po několik minut diváky bavili strhujícím soubojem, jenž nakonec vyhrál Alonso.

Sebastian Vettel jel i přes problémy s pneumatikami (nadměrná tvorba puchýřů, která trápila i Webbera – Red Bull byl podle všeho k předním pneumatikám méně šetrný než ostatní týmy) velmi rychle a po zkompletování první várky zastávek v boxech byl opět na prvním místě. Rosbergova zastávka se neobešla bez problémů, a tak se německému pilotovi poněkud vzdalovala vidina umístění na stupních vítězů.

V nájezdu do Les Combes došlo k velké kolizi mezi Kobajašim a Hamiltonem, na trať musel safety car. Hamilton byl po tvrdém nárazu do bariér nucen odstoupit, Kobajaši se v závodě udržel. Red Bull fáze za zpomalovacím vozem využil k zastávce v boxech pro Vettela, což zbytek špičky nestihl – hvězda Red Bullu tak měla pro zbytek závodu výbornou výchozí pozici, neboť za safety carem kroužila na třetím místě. První Alonso i druhý Webber byli v boxech pouze jednou, zatímco Vettel již dvakrát.

Závod byl restartován v sedmnáctém kole. Pořadí v první trojce se nezměnilo, Rosberg se statečně protáhl kolem Massy a vyšplhal na čtvrtou pozici. Vettel jedoucí na čerstvých pneumatikách předjel Webbera používajícího tvrdší směs. Poměrně záhy se z první pozice poroučel Alonso. Na čele se opět ocitl Vettel.

Působivý postup polem předváděli Jenson Button i Michael Schumacher. Ve 26. kole již byl Button nalepen na zadním křídle čtvrtého Rosberga (čehož záhy využil a předjel ho) a Schumacher po startu z posledního místa na působivém osmém místě. Button již nemusel přezouvat na tvrdší směs pneumatik, jelikož na ní startoval.

Ve třicátém kole zajel Alonso podruhé do boxů a zvolil tvrdší směs pneumatik, se kterou plánoval dojet až do konce závodu. Totéž o kolo později učinil Sebastian Vettel. Felipe Massa musel kvůli defektu dvakrát po sobě do boxů a vypadl z bodovaných pozic. Ferrari podle všeho nedokázalo střední směs zahřívat tak, jak by si představovalo. Výsledkem bylo, že Webber Španěla za Eau Rouge předjel. Red Bull tak měl zaděláno na zisk double. Schumacher svůj výkon završil pokořením Nika Rosberga.

Jenson Button mílovými kroky doháněl Fernanda Alonsa a nakonec dokázal po startu ze třináctého místa ukořistit umístění na stupních vítězů. Ty tak měly složení Vettel, Webber, Button. Zbytek bodovaných pozic si rozdělili Alonso, Schumacher, Rosberg, Sutil, Petrov, Massa a Maldonado (vůbec první body pro venezuelského nováčka). Příštím závodem bude Velká cena Itálie, která se na okruhu Monza pojede 11. září.

 

P. Jezdec Tým Kola Čas/Ztráta Start
1 Sebastian Vettel RBR-Renault 44 vítěz 1
2 Mark Webber RBR-Renault 44 +3.7 s 3
3 Jenson Button McLaren-Mercedes 44 +9.6 s 13
4 Fernando Alonso Ferrari 44 +13.0 s 8
5 Michael Schumacher Mercedes 44 +47.4 s 24
6 Nico Rosberg Mercedes 44 +48.6 s 5
7 Adrian Sutil Force India-Mercedes 44 +59.7 s 15
8 Felipe Massa Ferrari 44 +66.0 s 4
9 Vitalij Petrov Renault 44 +71.9 s 10
10 Pastor Maldonado Williams-Cosworth 44 +77.6 s 21
11 Paul di Resta Force India-Mercedes 44 +83.9 s 17
12 Kamuj Kobajaši Sauber-Ferrari 44 +91.9 s 12
13 Bruno Senna Renault 44 +92.9 s 7
14 Jarno Trulli Lotus-Renault 43 +1 kolo 18
15 Heikki Kovalainen Lotus-Renault 43 +1 kolo 16
16 Rubens Barrichello Williams-Cosworth 43 +1 kolo 14
17 Jerome d'Ambrosio Virgin-Cosworth 43 +1 kolo 20
18 Timo Glock Virgin-Cosworth 43 +1 kolo 19
19 Vitantonio Liuzzi HRT-Cosworth 43 +1 kolo 22
- Sergio Pérez Sauber-Ferrari 27 +17 kol 9
- Daniel Ricciardo HRT-Cosworth 13 +31 kol 23
- Lewis Hamilton McLaren-Mercedes 12 +32 kol 2
- Sébastien Buemi STR-Ferrari 6 +38 kol 11
- Jaime Alguersuari STR-Ferrari 0 +44 kol 6

 

P. Jezdec Tým Kola Čas/Ztráta Start
1 Sebastian Vettel RBR-Renault 44 vítěz 1
2 Mark Webber RBR-Renault 44 +3.7 s 3
3 Jenson Button McLaren-Mercedes 44 +9.6 s 13
4 Fernando Alonso Ferrari 44 +13.0 s 8
5 Michael Schumacher Mercedes 44 +47.4 s 24
6 Nico Rosberg Mercedes 44 +48.6 s 5
7 Adrian Sutil Force India-Mercedes 44 +59.7 s 15
8 Felipe Massa Ferrari 44 +66.0 s 4
9 Vitaly Petrov Renault 44 +71.9 s 10
10 Pastor Maldonado Williams-Cosworth 44 +77.6 s 21
11 Paul di Resta Force India-Mercedes 44 +83.9 s 17
12 Kamui Kobayashi Sauber-Ferrari 44 +91.9 s 12
13 Bruno Senna Renault 44 +92.9 s 7
14 Jarno Trulli Lotus-Renault 43 +1 kolo 18
15 Heikki Kovalainen Lotus-Renault 43 +1 kolo 16
16 Rubens Barrichello Williams-Cosworth 43 +1 kolo 14
17 Jerome d'Ambrosio Virgin-Cosworth 43 +1 kolo 20
18 Timo Glock Virgin-Cosworth 43 +1 kolo 19
19 Vitantonio Liuzzi HRT-Cosworth 43 +1 kolo 22
- Sergio Perez Sauber-Ferrari 27 +17 kol 9
- Daniel Ricciardo HRT-Cosworth 13 +31 kol 23
- Lewis Hamilton McLaren-Mercedes 12 +32 kol 2
- Sebastien Buemi STR-Ferrari 6 +38 kol 11
- Jaime Alguersuari STR-Ferrari 0 +44 kol 6
Diskuze (1327) Další článek: Toro Rosso rozhodne o jezdeckém složení na konci sezony