Bearman dostal za předjíždění pod červenými vlajkami tvrdý trest | Foto: Getty Images / Rudy Carezzevoli

Foto: Getty Images / Rudy Carezzevoli

Bearman dostal za předjíždění pod červenými vlajkami tvrdý trest

Oliver Bearman klesne na startu Velké ceny Monaka o deset míst.

Sportovní tresty v podobě poklesu na startovním roštu jsou poměrně běžné. Konec konců jeden byl udělen po prvním tréninku – Lance Stroll klesne o 1 místo za kolizi s Leclercem.

Většinou jde o pokles o jedno až tři místa. Oliver Bearman ale za porušení Mezinárodního sportovního řádu klesne na startu o 10 míst, což pro něj s největší pravděpodobností znamená start z posledního místa. 

Podobně vysoký trest není obvyklý, tedy pokud odmyslíme tresty za nasazení nadlimitního počtu komponent pohonné jednotky. Příliš obvyklý ale není ani důvod, proč byl jezdec Haasu potrestán. Během druhé červené vlajky, která byla vyvěšena po nehodě Piastriho v první zatáčce, předjížděl. V 17. zatáčce se dostal před Carlose Sainze.

„Tým informoval (o červené vlajce, pozn. redakce) jezdce poměrně pozdě, těsně předtím, než došlo k předjetí,“ uvedli sportovní komisaři. „Nicméně, z videozáznamu je zřejmé, že se přímo před jezdcem nacházel světelný panel, který ukazoval červenou vlajku, a také palubní deska zobrazovala červenou vlajku s dostatečným předstihem před samotným předjetím.“

„Předpisy vyžadují, aby jezdci ‚okamžitě‘ snížili rychlost a pomalu se vrátili do svých boxů (článek 2.5.4.1 b)). Tytéž předpisy také upozorňují jezdce, že při červené vlajce je ‚předjíždění zakázáno‘ a že by si měli ‚uvědomit, že se na trati mohou nacházet závodní nebo servisní vozidla.‘“

„Jezdec uvedl, že červené vlajky viděl, ale rozhodl se nezpomalit náhle, protože měl pocit, že by to bylo nebezpečnější, a že jeho reakce byla bezpečnější způsob, jak situaci zvládnout.“

Neexistuje žádný polehčující faktor

„S jeho rozhodnutím nesouhlasíme – měl učinit dostatečné kroky ke zpomalení a vyhnout se tak předjetí jiného vozu a pomalu pokračovat do boxů, jak bylo požadováno. Celý smysl okamžitého zpomalení je bezpečnost – jezdec nemůže vědět, co se nachází před ním nebo jaký je důvod zobrazení červené vlajky.“

„To platí obzvlášť na trati jako je Monako. Za daných okolností neexistuje žádný polehčující faktor pro skutečnost, že došlo k předjetí pod červenou vlajkou, a proto jsme udělili penalizaci v podobě ztráty 10 míst na startovním roštu a 2 trestné body.“

Zdroj: FIA

Doporučujeme

Články odjinud