Během své dlouhé kariéry jste zažil mnoho změn pravidel a řídil hodně aut. Co očekáváte od letošních regulí?
Rubens Barrichello: "Na hodnocení je zatím příliš brzy. Po pouhém jednom dni se zatím nedá správně odhadnout, jak to bude fungovat. Po čistě jezdecké stránce ale začátky závodu nebudou moc záživné. V prvních několika kolech budeme mít v nádržích 160 kilogramů paliva. To vás zpomalí o nějaké čtyři sekundy a jedna z věcí, které jako pilot nesnášíte, je pomalejší jízda. Je to ovšem nová technika a tím pádem také nová výzva pro každého. Lidé říkávají, že já a po svém návratu i Michael jsme jediní, kteří zažili jízdu s plnými nádržemi. Tehdy, v roce 1993, to ale bylo hodně jiné. Letos to tedy bude nová zkušenost. Na tuto výzvu se těším, ale více mě zajímá kvalifikace, kde budeme moci jezdit naplno, než první kolo závodu s těžkým autem."
V čem se to letos bude lišit od roku 1993?
RB: "Vůz se jinak řídí. Je sice stejně těžký, ale přítlak je teď na jiné úrovni. Liší se i pneumatiky. S postupem doby si formule 1 vyžadovala více přímočarý jezdecký styl. V dřívějších dobách jste s vozem více klouzali. Dnes jsme však tak závislí na aerodynamice, že už to nejde. Nová pravidla by mohla přinést více předjíždění, pokud se jezdci dokáží držet za sebou, obzvlášť když mohou mít piloti od jedenáctého místa dál nasazeny čerstvé pneumatiky. Je to podobné jako loni, kdy jedenáctý v kvalifikaci měl výhodu oproti desátému, devátému a osmému, protože měl jiné množství paliva a odlišnou strategii."
Jaké bude jezdit na mokru s plnou nádrží?
RB: "To nevím. Na mokru vám nepomůže, když budete brzdit pozdě a příliš tlačit na pilu. Je důležité správně pracovat s plynem a vhodně volit stopu. Možná to bude nebezpečnější, protože vůz bude mít menší světlou výšku a bude hrozit dření o asfalt, na druhou stranu by se ale mohlo snadněji řídit z toho důvodu, že se pojede mnohem nižší rychlostí."
Co můžete říct o novém voze Williamsu?
RB: "Je to jako první den ve škole. Užíval jsem si to. Nemůžeme z časů ale nic vyčíst. Můžete si třeba říct páni, jsme skoro o dvě sekundy rychlejší než Ferrari. Přát si to můžete, ale rozdíl mezi plnou a téměř prázdnou nádrží činí zhruba čtyři vteřiny. Bude snadné pro někoho říct, že je nejrychlejší a snažit se tak přilákat sponzory. Měli jsme problémy s novými pneumatikami. Auto bylo trochu nedotáčivé. Přesto se mi to líbilo, na první testovací den to bylo dobré. Je to srandovní shoda náhod, ale mí dva synové dnes šli do nové školy. Cítím se úplně stejně, takové to ahoj, jakpak se jmenuješ? Ale byla to zábava a moc rád jsem zase pracoval se Samem Michaelem. Možná už si to hoši nepamatujete, ale pracovali jsme spolu u Jordanu. Staral se o telemetrii a byl velice inteligentní. Bylo mi jasné, že to v budoucnu dotáhne ještě mnohem dál. Mám radost, že se s ním znovu potkávám."
Loni jste řídil vůz s nejlepším motorem. Jak si vede agregát Cosworth?
RB: "Na první den to bylo velmi dobré. Můžeme upřímně říci, že jsme nejeli na limitu. Máme rezervy. Z auta i motoru toho můžeme dostat mnohem více, takže se snažím držet mysl otevřenou a zároveň zůstat nohama na zemi. Spolehlivost je zatím dobrá. Měli jsme malý technický problém s plynem, kvůli čemuž zhasl motor a bylo už moc pozdě na výměnu, jinak je to ale dobré."
Vrací se Michael Schumacher a Pedro de la Rosa, jste rád, že teď zřejmě ubydou otázky na to, kdy skončíte kariéru?
RB: "Popravdě jsem se o to nikdy moc nezajímal. Budu závodit, dokud se na sebe dokážu podívat do zrcadla a říct si, že na to ještě mám. Až si budu někdy říkat, že jsem jel příliš rychle, brzy po tom skončím. Jsem rád, že jsou zpátky. Když jsem loni řídil auto a mohl vyhrát šampionát, byla to pro mnoho lidí v paddocku senzace. Před pěti lety se vše motalo kolem Kimiho Räikkönena a mladých jezdců. U Roberta Kubici to bylo stejné. V době, kdy je testování velmi omezené, se starší jezdci stávají atraktivnějšími."
Přemýšlel jste někdy po přestupu Jensona Buttona k McLarenu, že, pokud by se naskytly jiné podmínky, mohl jste sedět v Mercedesu?
RB: "Abych řekl pravdu, při rozhovorech s McLarenem zazněla otázka, jestli bych do toho šel, nebo ne. V té době jsem ale byl už rozhodnutý závodit pro Williams. Nesnažím se říct, že jsem mohl skončit v McLarenu, protože se jednalo jen o dvě setkání. Šlo o to, zda bych si přál začít s týmem vyjednávat. Jak jsem ale řekl, od mala bylo mým cílem jezdit za Williams. Důvěřuji práci lidí v týmu a také opravdu věřím, že motor Cosworth může být dobrý."
Ne, myslel jsem, že Mercedes se sháněl po jezdci...
RB: "Samozřejmě se o to musíte zajímat, je jasné, že budou mít rychlé auto. Stejně tak McLaren a Ferrari jsou si podobné v tom, že vždy dokáží postavit dobrý vůz. V listopadu, kdy setkání proběhla, ale už bylo rozhodnuto. Jsem spokojený tam, kde jsem."
Co si myslíte o změně v bodovacím systému?
RB: "Moc se toho nezmění. Všichni jsme pouze lidé, a tak je jasné, že ať to dopadne jakkoliv, budeme si říkat, že při tomto a nebo tomto bodování by to skončilo jinak."
Máte nějakou radu pro Nica Rosberga, který bude kolegou Michaela Schumachera?
RB: "Jo, uteč! Nic jiného mu poradit nemohu. Bude potřeba, aby jel rychle a neboural. To po něm bude Ross požadovat."
Má tedy před sebou těžkou práci?
RB: "Ano. Je to obrovský talent a přeji mu to nejlepší. Zítra v novinách možná budeme číst titulky o tom, jak Rubens radí Nicovi, aby odtamtud vypadl, ale nebude mi to vadit. Vzhledem k tomu co vím a Michaelově rychlosti to bude mít těžké. Přeji mu to nejlepší, myslím si, že je to talentovaný kluk a může se stát mistrem světa. Pokud bude mít šanci na zisk titulu ve stejném týmu jako Michael, může být mistrem kdekoliv."