Barcelona byla vlastně velkým placem pro natáčení filmu

Skutečně, na Velké ceně Španělska jste si připadali spíše, že hrajete v hollywoodském filmu, než že jste divák na závodech formule 1.
Barcelona byla vlastně velkým placem pro natáčení filmu

První čtyři letecké výlety daly pořádně zabrat. Pásmová nemoc, smog v Číně, stres v Bahrajnu, neustálý déšť doma ve Velké Británii. Většina paddocku si proto ve Španělsku plnými doušky užívala sluníčko a útulnost motorhomů. Už dlouho jsem se v Barceloně necítil tak dobře.

Třítýdenní přestávka a testování v Mugellu týmům velily nasadit četná vylepšení vozů. Tak trochu se čekalo, že se s rozjížděním závodů ve vývoji mezi bohatšími týmy vše vrátí do starých kolejí a závody budou předvídatelnější. Ale kdeže, bylo to bláznivější než kdy jindy.

Loni byla nejvýhodnější strategie na čtyři zastávky v boxech. Týmy si proto letos řekly, že prioritou pro závod je ušetření co nejvíce sad pneumatik. Mezi měkkou a tvrdou sadou pneumatik je rozdíl více než sekunda a pole je vskutku vyrovnané, bylo tedy jasné, že kvalifikace bude velkou loterií. Byli jsme svědky bizarní situace, kdy Sebastian Vettel minutu před začátkem třetí části kvalifikace vyjel z garáže a čekal na zelené světlo na konci pitlane. Po vyjetí z boxů si vyzkoušel rychlost v jednotlivých sektorech, aniž by najel do měřeného kola. Někteří další se neobtěžovali udělat ani to. Na druhou stranu je pravda, že třeba Hamilton, Maldonado a Alonso se snažili do poslední chvíle. 

Nepředvídatelné závody opět trochu ubraly kvalifikaci na lesku. Mnoho lidí si uvědomuje, že na některých tratích je výhodnější mít o jednu čerstvou sadu pneumatik více než stát na roštu o místo vpředu. Mohli bychom uvažovat o bodovaných prvních třech místech v kvalifikaci, ovšem ti, kteří by si na ně nevěřili, by stejně nevyjeli. Snad by mohla pomoci extra sada pro ty, kteří se dostali do první desítky. To by ale měli vůči ostatním velkou výhodu a závodění by kvůli tomu zřejmě nebylo tak zajímavé. Kvalifikace potřebuje opatrně pořešit, aby v ní bylo v sezoně 2013 jasno.

McLaren nenatankoval Hamiltonův vůz pořádně, přesto ho ale poslal na trať. Neměl dost paliva na to, aby dojel do boxů, a tak mu tým řekl, ať vypne motor. Jasné porušení technických regulí (jejichž současnou podobu podnítil podobný incident Hamiltona v Kanadě 2010), po kterém standardně následuje diskvalifikace. Startoval poslední, aniž by se sám něčím provinil a aniž by získal nějakou výraznější výhodu, jelikož brutálně opotřeboval pneumatiky k tomu, aby získal pole position. Ale pravidla jsou pravidla.

Lotus znovu vypadal velice rychle při jízdě na více kol, navíc si zajistil třetí a čtvrté místo na roštu. Vettel, Webber, Button, Massa a Hamilton startovali daleko za předpokládanými potenciály jejich vozů. Zdálo se být jistě, že nás čeká hodně chutný závod.

Rychlost osmnácti vozů v současném poli je ale taková, že nelze nikoho podceňovat. Král semaforů Fernando Alonso po druhé zatáčce vedl, což se očekávalo. Maldonado se ho ale chytil a oba lotusům překvapivě ujížděli. Williams dokonce na některých místech vypadal o desetinku až o dvě rychlejší. 

Sergio Pérez se v prvním kole dostal do kontaktu s Romainem Grosjeanem a zajel do boxů pro tvrdé pneumatiky. Bylo očividné, že fungují velmi dobře, a na to většina pole kolem desátého kola reagovala. Nikoliv však Lotus. Širší využití této směsi trati, která byla oproti kvalifikaci o deset stupňů chladnější, sedělo lépe. 

Klíčový moment přišel při druhých zastávkách v boxech. Williams táhl figurkou první, Maldonado nasadil čerstvou sadu, odjel výborné kolo a po zkompletování zastávek se dostal před Fernanda Alonsa, který se ocitl v provozu. Nebezpečí spočívalo v tom, že v některých chvílích musel pneumatiky namáhat více než Alonso. Vypadalo to, že je Maldonado vůči neustálému tlaku miláčka domácích diváků imunní, před Alonsem se nedopustil žádné viditelné chyby.

Byla to opravdu působivá jízda, Alonso měl sice čerstvější pneumatiky, ale začaly se mu ničit dříve. Je ovšem pravdou, že to může být způsobeno nespecifikovanými problémy, na které si sedm kol před koncem začal stěžovat. Ano, být závod o tři kola delší, klidně mohl být vítězem Kimi Räikkönen. Na otázku, zda Lotus letos dokáže vyhrát, suše odpověděl, že měl zvítězit už v posledních dvou závodech. 

Romain Grosjean na konci jel také parádně. Musel se ale spokojit se čtvrtým místem. Hamilton si krásnou jízdou a šetrným zacházením s pneumatikami (ano, opravdu) vysloužil osmou pozici se ztrátou 78 sekund na vítěze. Do boxů jel dvakrát a předvedl několik pohledných předjížděcích manévrů. 

Oslavy sedmdesátin Franka Williamse probíhaly zrovna o víkendu, kdy jeho tým získal první vítězství od roku 2004. Byl to v mnoha ohledech krásný výsledek i pro poražené. Prohra, která znamenala první vítězství Maldonada a Venezuely a triumf pro Williams, byla akceptovatelná. Williams ve Španělsku vyhrál pošesté, předchozí vítězství už je ale patnáct let staré. Po takovém výkonu už možná Maldonado nebude pokládán za platícího jezdce.

Krátce poté se všechno rozzářilo, doslova. Náš tým Sky Sports F1 zrovna klábosil s Maldonadem, mířili jsme s ním ke garáži Williamsu, kde se měl poprvé od konce závodu setkat s Frankem Williamsem. Tato speciální chvíle byla přerušena ohnivou koulí mrakem černého kouře. Tým se připravoval na tradiční společnou fotografii. Po zhlédnutí záběrů ohně se člověk nestačí divit, že zraněných nebylo více. Sir Frank na křesle jezdil po paddocku a kontroloval členy rodiny a týmu, zda jsou v pořádku. 

Hodně lidí se odhadlalo k heroickým skutkům. Bez váhání se ztráceli v kouři, aby pomohli požár zažehnat. Kdyby se požár rozšířil do budov kolem pitlane a do nákladních vozů týmů, jistě by to hodně ovlivnilo závod v Monaku. Větší množství lidí se u garáží může pohybovat pouze po několik okamžiků. Myslím, že brzy to už bude minulostí. Vítězné fotografie budou pořizovány dostatečně daleko od garáží. 

Když dorazili hasiči, byl kouř už rozptýlený. Vzlétla záchranářská helikoptéra a opravdu jste si připadali jako ve filmu. Lidem, kteří utrpěli popáleniny a nadýchali se kouře, samozřejmě přejeme co nejrychlejší úplné uzdravení. Po skvělé sportovní události jsme všichni dostali lekci. 

Michael Schumacher po závodě obdržel penalizaci, což ve světle ostatních událostí mnohým uniklo. Na startu bude odsunut o pět míst dozadu. A zrovna v Monaku. Špatně odhadl Sennovo brzdění a narazil do něho. Bohužel je zde vina opravdu na straně Michaela, ačkoliv je pravda, že Bruno, který jel na opotřebovaných pneumatikách, do brzdné zóny určitě nenajížděl přímým směrem. 

Pět závodů, pět různých vítězů. O vedení v šampionátu se dělí Vettel s Alonsem. Můžeme se jen dohadovat, jakou šílenost nám připraví Monako!

Další článek: Formule 1 na burze: Jak výsledky Williamsu ovlivňují hodnotu jeho akcií

9:23 | Video Red Bull jako reklama pro ČR a SR. Video vidělo jen na YT Red Bullu zatím 515 tisíc lidí. Masivně je propagováno také na socnetech. Namátkou: FB (10,2 milionu fanoušků), Instagram týmu (5,9 milionů), Instagram značky (14,3 milionu).
9:14 | Formule 3: Jezdec týmu Campos László Tóth měl pozitivní test na koronavirus. Zůstává v izolaci a nezúčastní se víkendu ve Francii.
19:06 | V klipu od Red Bullu se objeví i skladba Vltava od Bedřicha Smetany. Není to poprvé v souvislosti s F1. V roce 2017 ji formule 1 použila v oficiální upoutávce na sezónu. Pamatujete? odkaz
9:47 | Red Bull za chvíli uveřejní video, které natáčel v Česku a na Slovensku. Sledujte premiéru živě na Youtube: odkaz

GP Francie 2021

Pátek 18. června 2021
1. trénink 11.30–12.30
2. trénink 15.00–16.00
Sobota 19. června 2021
3. trénink 12.00–13.00
Kvalifikace 15.00–16.00
Neděle 20. června 2021
Závod 15.00