Bahrajnská loučení. Davidson po finále WEC ukončí kariéru, Nakadžima končí u Toyoty | Foto: Toyota Gazoo Racing

Foto: Toyota Gazoo Racing

Bahrajnská loučení. Davidson po finále WEC ukončí kariéru, Nakadžima končí u Toyoty

Sobotní bahrajnské finále vytrvalostního mistrovství světa FIA WEC nebude jen o boji o tituly šampionů. Na programu budou taktéž dvě velká loučení. Obě se budou týkat bývalých pilotů formule 1.

Anthony Davidson obsadil minulou sobotu v Sachíru třetí místo ve třídě LMP 2 a na svém twitteru poté oznámil, že příští závod bude tím posledním v jeho kariéře.

Sobotní osmihodinovka v Bahrajnu tak uzavře 22 let dlouhou kapitolu v životě dvaačtyřicetiletého Brita, který má na svém kontě 24 startů ve velkých cenách F1. Nejúspěšnější léta však strávil právě ve světě sportovních vozů a vytrvalostních závodů.

„Stále věřím, že v sobě mám rychlost a že jezdím nejlépe, jak umím, ale nechci jít přes závit a dostat se do bodu, kdy už nebudu dostatečně rychlý. Cítím, že s přibývajícími léty mi to začíná brát stále více a více energie,“ rozpovídal se pro motorsport.com bývalý pilot týmů Minardi, BAR Honda a Super Aguri.

Za přehodnocením Davidsonových životních priorit částečně stojí i světová pandemie Covidu-19.

„Tohle období mě naučilo, že být doma se svojí rodinou je prostě nenahraditelné. Chci vidět, jak moje děti rostou, nechci o tom jen slyšet po telefonu,“ zmínil britský závodník důležitost rodinného života.

Celkem třináctkrát se Davidson zúčastnil slavného Le Mans, hájil barvy továrních stájí Peugeot i Toyota v elitní třídě LMP 1, přesto se vytouženého vítězství nedočkal. Nejblíže byl v památném roce 2016. Tehdy se střídal za volantem se Sébastienem Buemim a Kazukim Nakadžimou, který v posledních minutách kroužil neohroženě na prvním místě. Pak ovšem fanoušky po celém světě šokovala jeho prostá věta do rádia „I have no power“.

Davidson mohl jen se slzami v očích sledovat nečekanou radost z vítězství v garáži Porsche.

„Tehdy jsem předvedl jeden z nejlepších výkonů své kariéry. Letěl jsem po trati, nedělal jsem chyby, dostal jsem nás do pozice, ze které jsme útočili na vítězství. Kazuki už to měl jen dovést do cíle, když tu se najednou objevil problém na autě,“ zavzpomínal Brit na nejvíce zdrcující okamžik své kariéry.

V Le Mans tak byl nejlépe „jen“ dvakrát druhý, v letech 2013 a 2017, pokaždé v barvách Toyoty.

Více radosti než trať La Sarthe přinesla Davidsonovi ve WEC sezona 2014. Před sedmi lety získal společně s Buemim titul mistra světa ve vytrvalostních závodech.

„Na okamžik, kdy jsem se stal mistrem světa pod FIA, vzpomínám s velkou pýchou. Vždy jsem byl toho názoru, že vyhrát titul po celé sezoně vyžaduje více schopností než vyhrát jediný závod a to i tak velký, jako je Le Mans,“ myslí si Brit.

I svoji poslední profesionální sezonu bude moci Anthony Davidson zakončit titulem šampiona. Rodák z hrabství Hertfordshire působí ve WEC od roku 2018 ve třídě LMP 2, v této sezoně v barvách britské stáje JOTA Sport.

V prototypu Oreca 07 se střídá s Antoniem Felixem da Costou a Robertem Gonzalezem. Tato trojice drží před sobotním finálovým podnikem třetí místo ve své třídě s průběžným ziskem 96 bodů. Na lídry šampionátu Frijnse, Habsburga a Milesiho ze stáje WRT ztrácejí 17 bodů, ve hře jich přitom je ještě 39.

Končí legenda Toyoty

Tovární stáj Toyota Gazoo Racing přijde o jednoho z nejvěrnějších pilotů. Kazuki Nakadžima byl nedílnou součástí její jezdecké sestavy pro FIA WEC od počátku projektu LMP 1 v roce 2012, v sobotu však odjede svůj poslední závod.

Šestatřicetiletý bývalý pilot F1 s Toyotou ve WEC získal 16 vítězství v 58 závodech. V roce 2014 vybojoval pro Toyotu v Le Mans první pole position s hybridním vozem a o dva roky později seděl za volantem v osudné chvíli, kdy jeho prototyp na první pozici vypověděl službu v předposledním kole legendární čtyřiadvacetihodinovky.

Nakadžima si však u Toyoty (na rozdíl od Davidsona) bohatě zpravil chuť. 24 hodin Le Mans nakonec vyhrál třikrát po sobě v letech 2018 až 2020. V "supersezoně" 2018/2019 se navíc stal mistrem světa.

„Byla to čest závodit devět sezon pro Toyota Gazoo Racing. Jsem šťastný, že se mi podařilo vyhrát závody, šampionát i Le Mans po boku talentovaných, zapálených a odhodlaných týmových kolegů. Chtěl bych Toyotě vyjádřit velké díky za desetiletou kapitolu ve WEC. Odnáším si z ní mnoho vzpomínek na tým, který pro mě byl jako rodina v dobrých i špatných časech. Vždy se budou cítit součástí Toyota Gazoo Racing,“ uvedl Nakadžima v tiskovém prohlášení.

Rodák z Okazaki má šanci rozloučit se s WEC druhým titulem mistra světa. V Bahrajnu je k mání ještě 39 bodů, přičemž trojice z hypervozu GR010 Hybrid #8 Nakadžima, Buemi, Hartley ztrácí na týmové kolegy ze sesterské Toyoty #7 Conwaye, Kobajašiho a Lopeze 15 bodů.

Roli závodního pilota už japonský jezdec ve WEC plnit nebude, přesto oficiálně zůstane součástí týmu v nové, dosud přesně nespecifikované roli.

Toyota oznámí složení nové jezdecké posádky vozu #8 v nadcházejících týdnech, Sébastien Buemi i Brendon Hartley by měli u týmu pokračovat.

Doporučujeme

Články odjinud