Bahrajn rozhodl! Kobajaši, Conway a Lopez jsou novými mistry světa WEC | Foto: Toyota Gazoo Racing

Foto: Toyota Gazoo Racing

Bahrajn rozhodl! Kobajaši, Conway a Lopez jsou novými mistry světa WEC

Osmá sezona vytrvalostního mistrovství světa sportovních vozů FIA WEC vyvrcholila sobotním osmihodinovým závodem na okruhu formule 1 v Bahrajnu. Derniéru královské třídy LMP 1 nejlépe zvládli Kamuj Kobajaši, Mike Conway a Jose Maria Lopez s prototypem Toyota TS050 Hybrid #7 a po vítězství se mohou radovat z titulu světových šampionů.

Při neúčasti týmů Rebellion Racing, LNT a ByKolles ve finálovém víkendu sezony 2019/2020 odstartovaly do posledního závodu pro třídu LMP 1 po 16 letech jen dva tovární prototypy Toyota TS050 Hybrid #7 a #8. Titulová matematika byla pro posádky obou vozů naprosto jasná – vítězové závodu budou mistry světa.

V rámci systému hendikepu za úspěch byla o 0,54 sekundy na jedno kolo zpomalena Toyota #8, jejíž posádka Brendon Hartley, Kazuki Nakadžima, Sébastien Buemi po vítězství v Le Mans vedla šampionát před jezdci sesterského vozu #7 Kamujem Kobajašim, Jose Mariou Lopezem a Mikem Conwayem.

Posádka „sedmičky“ svoji rychlostní výhodu zužitkovala už v páteční kvalifikaci, ve které společnými silami získali pole position a jeden bonusový bod Mike Conway a Jose Maria Lopez.

Do osmihodinového závodu odstartoval z prvního místa na roštu Conway, který v nájezdu do první zatáčky odolal tlaku ze strany Sébastiena Buemiho ve voze #8 a uhájil první pozici.

V dalším průběhu závodu dokázala Toyota #7 i zásluhou Kobajašiho a Lopeze postupně zvyšovat svůj náskok na čele a sesterskému prototypu #8 se nakonec vzdálila až na rozestup jedné minuty.

Po hladkém průběhu se na poslední stint posadil za volant Kamuj Kobajaši, který dovezl prototyp Toyota TS050 Hybrid k jeho poslednímu vítězství. V Toyotě #8 pro závěrečný stint nahradil Brendona Hartleyho Kazuki Nakadžima, díky čemuž oba japonské prototypy LMP 1 v jejich posledním závodě dovezli do cíle japonští jezdci.

Po čtvrtém vítězství v sezoně 2019/2020 slaví Kobajaši, Mike Conway a Jose Maria Lopez titul mistrů světa, který získali o 3 body před Nakadžimou, Hartleym a Sébastienem Buemim. Pro Argentice Lopeze je to už čtvrtý titul světového šampiona pod hlavičkou FIA, v letech 2014 až 2016 totiž v barvách Citroenu třikrát v řadě ovládl mistrovství světa cestovních vozů FIA WTCC.

Toyota také vyhrála pohár konstruktérů před týmem Rebellion Racing, který bude v příští sezoně obhajovat s novým vozem postaveným podle pravidel Le Mans Hypercar.

Drama v LMP 2

Dramatický průběh měla sobotní osmihodinovka ve třídě LMP 2, kde se o vítězi rozhodlo teprve deset minut před koncem závodu.

Francouzský pilot prototypu Oreca 07 Gibson #37 týmu JOTA Sport Gabriel Aubry zaútočil vnitřní stopou v desáté zatáčce na týmového kolegu v sesterském voze #38 Antonia Felixe da Costu. Předjížděcí manévr Aubry úspěšně dokončil a získal první vítězství sezony pro sebe a své parťáky Ho-Pin Tunga a bývalého pilota F1 Willa Stevense.

Da Costa dojel druhý a společně s kolegy z posádky Robertem Gonzalezem a zkušeným Anthonym Davidsonem tak potvrdil vítězný double pro tým JOTA Sport a pro výrobce pneumatik Goodyear, který v Bahrajnu v rámci LMP 2 slaví velké vítězství nad konkurenčními týmy s obutím od Michelinu.

Už před závodem jistí šampioni třídy LMP 2 z týmu United Autosports dokončili poslední podnik sezony po problémech a penalizaci na čtvrtém místě. Britská stáj, kterou s Richardem Deanem spoluzaložil šéf McLarenu Zak Brown, tak zakončila „bramborovou medailí“ veleúspěšný rok 2020. United Autosports získal titul v LMP 2 ve WEC a také v evropské Le Mans Series, kde navíc ostrovní tým vyhrál i třídu LMP 3 a všechny kvalifikace v absolutním pořadí. Třešničkou na dortu bylo vítězství v Le Mans.

Jezdecký titul získali v barvách United Autosports Filipe Albuquerque a Philip Hanson, kteří se v kokpitu prototypu Oreca 07 Gibson #22 v průběhu roku střídali ještě s Paule di Restou. Bývalý skotský pilot F1 však titul nezískal, protože mu chybí body z loňské šestihodinovky ve Fudži. Tu musel vynechat vinou termínové kolize se závodním víkendem DTM na Hockenheimringu.

Aston Martin slaví v LMGTE – PRO

Už po zářijovém Le Mans si tovární tým Aston Martin Racing zajistil titul v poháru konstruktérů v rámci třídy LMGTE – PRO a po závodě v Bahrajnu může britská značka slavit i titul v jezdecké klasifikaci.

Mistry světa se stali Dánové Nicki Thiim a Marco Sorensen, kterým k zajištění prvního místa v tabulce stačilo sobotní páté místo. Oba jezdci se celou sezonu střídali ve voze Aston Martin Vantage #95 a pro oba je to druhý titul. Poprvé se radovali po sezoně 2016.

Vítězný double v posledním podniku sezony 2019/2020 získalo tovární Porsche. Zvítězili Kevin Estre a Michael Christensen s vozem 911 RSR-19 #92 před sesterskou posádkou Richard Lietz, Gianmaria Bruni, která sdílí kokpit druhého speciálu 911 RSR #91.

Díky doublu si Porsche zajistilo druhé místo v poháru konstruktérů před třetím Ferrari.

Titul pro Ferrari mezi amatéry

Značka z Maranella se vavřínů dočkala alespoň ve třídě LMGTE – AM, kde jsou součástí závodních posádek profesionální i amatérští závodníci.

Trojice Francois Perrodo, Emmanuel Collard, Nicklas Nielsen dovezla své Ferrari 488 GTE EVO #83 tovární stáje AF Corse do cíle na druhém místě, díky čemuž se může radovat z mistrovského titulu před jezdci Astonu Martin Vantage #90 týmu TF Sport Salihem Yolucem, Charlesem Eastwoodem a Jonathanem Adamem.

AF Corse rovněž porazilo britský TF Sport v týmové klasifikaci.

Poslední závod sezony ve třídě LMGTE – AM vyhráli Egidio Perfetti, Larry ten Voorde a Jörg Bergmeister, kteří se střídali ve voze Porsche 911 RSR #56 německé stáje Project 1.

Sezona 2021 světového vytrvalostního šampionátu FIA WEC odstartuje závodem na 1000 mil na floridském okruhu Sebring 19. března.

Doporučujeme

Články odjinud