Bahrajn rozhodl! Kobajaši, Conway a Lopez jsou novými mistry světa WEC

Osmá sezona vytrvalostního mistrovství světa sportovních vozů FIA WEC vyvrcholila sobotním osmihodinovým závodem na okruhu formule 1 v Bahrajnu. Derniéru královské třídy LMP 1 nejlépe zvládli Kamuj Kobajaši, Mike Conway a Jose Maria Lopez s prototypem Toyota TS050 Hybrid #7 a po vítězství se mohou radovat z titulu světových šampionů.
Foto: Toyota Gazoo Racing
Bahrajn rozhodl! Kobajaši, Conway a Lopez jsou novými mistry světa WEC | Foto: Toyota Gazoo Racing

Při neúčasti týmů Rebellion Racing, LNT a ByKolles ve finálovém víkendu sezony 2019/2020 odstartovaly do posledního závodu pro třídu LMP 1 po 16 letech jen dva tovární prototypy Toyota TS050 Hybrid #7 a #8. Titulová matematika byla pro posádky obou vozů naprosto jasná – vítězové závodu budou mistry světa.

V rámci systému hendikepu za úspěch byla o 0,54 sekundy na jedno kolo zpomalena Toyota #8, jejíž posádka Brendon Hartley, Kazuki Nakadžima, Sébastien Buemi po vítězství v Le Mans vedla šampionát před jezdci sesterského vozu #7 Kamujem Kobajašim, Jose Mariou Lopezem a Mikem Conwayem.

Zlatý hattrick! Toyota znovu ovládla Le Mans

Zlatý hattrick! Toyota znovu ovládla Le Mans

Posádka „sedmičky“ svoji rychlostní výhodu zužitkovala už v páteční kvalifikaci, ve které společnými silami získali pole position a jeden bonusový bod Mike Conway a Jose Maria Lopez.

Do osmihodinového závodu odstartoval z prvního místa na roštu Conway, který v nájezdu do první zatáčky odolal tlaku ze strany Sébastiena Buemiho ve voze #8 a uhájil první pozici.

V dalším průběhu závodu dokázala Toyota #7 i zásluhou Kobajašiho a Lopeze postupně zvyšovat svůj náskok na čele a sesterskému prototypu #8 se nakonec vzdálila až na rozestup jedné minuty.

Vstupem do F1 to nekončí. Alpine chce znovu vyhrát Le Mans

Vstupem do F1 to nekončí. Alpine chce znovu vyhrát Le Mans

Po hladkém průběhu se na poslední stint posadil za volant Kamuj Kobajaši, který dovezl prototyp Toyota TS050 Hybrid k jeho poslednímu vítězství. V Toyotě #8 pro závěrečný stint nahradil Brendona Hartleyho Kazuki Nakadžima, díky čemuž oba japonské prototypy LMP 1 v jejich posledním závodě dovezli do cíle japonští jezdci.

Po čtvrtém vítězství v sezoně 2019/2020 slaví Kobajaši, Mike Conway a Jose Maria Lopez titul mistrů světa, který získali o 3 body před Nakadžimou, Hartleym a Sébastienem Buemim. Pro Argentice Lopeze je to už čtvrtý titul světového šampiona pod hlavičkou FIA, v letech 2014 až 2016 totiž v barvách Citroenu třikrát v řadě ovládl mistrovství světa cestovních vozů FIA WTCC.

Toyota také vyhrála pohár konstruktérů před týmem Rebellion Racing, který bude v příští sezoně obhajovat s novým vozem postaveným podle pravidel Le Mans Hypercar.

Drama v LMP 2

Dramatický průběh měla sobotní osmihodinovka ve třídě LMP 2, kde se o vítězi rozhodlo teprve deset minut před koncem závodu.

Francouzský pilot prototypu Oreca 07 Gibson #37 týmu JOTA Sport Gabriel Aubry zaútočil vnitřní stopou v desáté zatáčce na týmového kolegu v sesterském voze #38 Antonia Felixe da Costu. Předjížděcí manévr Aubry úspěšně dokončil a získal první vítězství sezony pro sebe a své parťáky Ho-Pin Tunga a bývalého pilota F1 Willa Stevense.

Da Costa dojel druhý a společně s kolegy z posádky Robertem Gonzalezem a zkušeným Anthonym Davidsonem tak potvrdil vítězný double pro tým JOTA Sport a pro výrobce pneumatik Goodyear, který v Bahrajnu v rámci LMP 2 slaví velké vítězství nad konkurenčními týmy s obutím od Michelinu.

Už před závodem jistí šampioni třídy LMP 2 z týmu United Autosports dokončili poslední podnik sezony po problémech a penalizaci na čtvrtém místě. Britská stáj, kterou s Richardem Deanem spoluzaložil šéf McLarenu Zak Brown, tak zakončila „bramborovou medailí“ veleúspěšný rok 2020. United Autosports získal titul v LMP 2 ve WEC a také v evropské Le Mans Series, kde navíc ostrovní tým vyhrál i třídu LMP 3 a všechny kvalifikace v absolutním pořadí. Třešničkou na dortu bylo vítězství v Le Mans.

Jezdecký titul získali v barvách United Autosports Filipe Albuquerque a Philip Hanson, kteří se v kokpitu prototypu Oreca 07 Gibson #22 v průběhu roku střídali ještě s Paule di Restou. Bývalý skotský pilot F1 však titul nezískal, protože mu chybí body z loňské šestihodinovky ve Fudži. Tu musel vynechat vinou termínové kolize se závodním víkendem DTM na Hockenheimringu.

Aston Martin slaví v LMGTE – PRO

Už po zářijovém Le Mans si tovární tým Aston Martin Racing zajistil titul v poháru konstruktérů v rámci třídy LMGTE – PRO a po závodě v Bahrajnu může britská značka slavit i titul v jezdecké klasifikaci.

Mistry světa se stali Dánové Nicki Thiim a Marco Sorensen, kterým k zajištění prvního místa v tabulce stačilo sobotní páté místo. Oba jezdci se celou sezonu střídali ve voze Aston Martin Vantage #95 a pro oba je to druhý titul. Poprvé se radovali po sezoně 2016.

Vítězný double v posledním podniku sezony 2019/2020 získalo tovární Porsche. Zvítězili Kevin Estre a Michael Christensen s vozem 911 RSR-19 #92 před sesterskou posádkou Richard Lietz, Gianmaria Bruni, která sdílí kokpit druhého speciálu 911 RSR #91.

Díky doublu si Porsche zajistilo druhé místo v poháru konstruktérů před třetím Ferrari.

Titul pro Ferrari mezi amatéry

Značka z Maranella se vavřínů dočkala alespoň ve třídě LMGTE – AM, kde jsou součástí závodních posádek profesionální i amatérští závodníci.

Trojice Francois Perrodo, Emmanuel Collard, Nicklas Nielsen dovezla své Ferrari 488 GTE EVO #83 tovární stáje AF Corse do cíle na druhém místě, díky čemuž se může radovat z mistrovského titulu před jezdci Astonu Martin Vantage #90 týmu TF Sport Salihem Yolucem, Charlesem Eastwoodem a Jonathanem Adamem.

AF Corse rovněž porazilo britský TF Sport v týmové klasifikaci.

Poslední závod sezony ve třídě LMGTE – AM vyhráli Egidio Perfetti, Larry ten Voorde a Jörg Bergmeister, kteří se střídali ve voze Porsche 911 RSR #56 německé stáje Project 1.

Sezona 2021 světového vytrvalostního šampionátu FIA WEC odstartuje závodem na 1000 mil na floridském okruhu Sebring 19. března.

Další článek: Fotogalerie: Překvapivý výsledek turecké kvalifikace ukrytý ve vodní tříšti

10:10 | Formule E chystá první noční závod... pojede se jak jinak než v Saúdské Arábii. Pojede se na konci února, místní slibují energeticky méně náročné LED osvětlení. Elektrická energie bude z obnovitelných zdrojů.
19. listopadu | Alfa Romeo nasadí do testů po sezóně Illota. Ferrari Fuoca a Shwartzmana.
18. listopadu | Roman Staněk je aktivní na Instagramu (odkaz) a nově také na Youtube: odkaz

GP Bahrajnu 2020

Pátek 27. listopadu 2020
1. trénink 12.00–13.30
2. trénink 16.00–17.30
Sobota 28. listopadu 2020
3. trénink 12.00–13.00
Kvalifikace 15.00–16.00
Neděle 29. listopadu 2020
Závod 15.10