Přehledný servis před velkou cenou.
Řeklo by se: Bahrajn - nudná trať v nudné poušti. Jen brzda-plyn a všude kolem písek. Po Velké ceně Bahrajnu ale bylo zatím skoro vždycky o čem mluvit. Pokaždé se našel nějaký ten šikovný junior, nešikovný aspirant na mistra světa, anebo trouba, co zakopl na tenise. Takže to vzpomínání zase taková nuda není.
• V historicky první Velké ceně Bahrajnu v roce 2004 zvítězil Michael Schumacher a díky Rubensi Barrichellovi Ferrari získalo rovnou double. Jejich náskok na třetího Jensona Buttona v BAR byl přibližně 25 vteřin.
ZDE si můžete prohlédnout Alonsovo (nakonec 6.) zápolení s Webberem (8.) o osmé místo.
TADY je nehoda Takumy Sata (5.) a Ralfa Schumachera (7.) – Schumacher za ni po závodě dostal napomenutí.
• Na závodě z roku 2005 na první pohled zaujme neobvyklý kvalifikační čas Fernanda Alonsa. Tři minuty netrvá kolo, ani když prší. Ve skutečnosti se ale jedná o součet hned dvou časů. V prvních šesti závodech sezony 2005 totiž platil lehce bizarní kvalifikační systém. Tréninky se jezdily v pátek i v sobotu. Do kvalifikačního času se počítal nejrychlejší čas ze sobotního odpoledního tréninku a kvalifikační kolo, které se jelo v neděli ráno. Novinka nevyvolala pražádné nadšení a zástupci týmů už na konci května přesvědčili Maxe Mosleyho, aby se formule 1 mohla vrátit k systému jednoho kvalifikačního kola. Podnik v Bahrajnu vyhrál Alonso před Jarnem Trullim a Kimim Räikkönenem. Po třech závodech sezony měl Španěl na kontě 26 bodů z 30ti možných. Ten den bylo snad největší vedro v historii závodů formule 1. Vzduch měl až 42 a trať 56 stupňů Celsia. Nejrychlejší kolo závodu si připsal Pedro de la Rosa, který jel za McLaren svůj první závod. Zaskakoval za Juana Pabla Montoyu, který si poranil rameno při tenisu. V zákulisí se ale šuškalo, že prý spadl z motorky a jen se to bojí svému zaměstnavateli přiznat.
• V roce 2006 se jel Bahrajn jako úplně první, protože v Austrálii by se formule 1 kryla s Hrami Commonwealthu. Obhájce titulu Alonso vstoupil do sezony vítězstvím, v patách měl Michaela Schumachera a Räikkönena. Fin se dostal na bednu i přesto, že startoval poslední. Velký den měl i Nico Rosberg, který ve svém premiérovém závodě ve formuli 1 získal dva body a připsal si i nejrychlejší kolo závodu. Ve dvaceti letech se stal vůbec nejmladším jezdcem, který kdy zajel nejrychlejší čas.
ZDE jsou vidět potíže Kimiho Räikkönena v kvalifikaci.
TADY najdete záznam Alonsova druhého dramatického návratu z boxů. Věnujte také pozornost mimořádně rozrušenému komentátorovi.
• Po Velké ceně Bahrajnu v roce 2007 zažila formule 1 něco, co před tím už dlouho ne. Ve vedení šampionátu se mačkali hned tři piloti. Alonso, Räikkönen a Lewis Hamilton měli shodně 22 bodů. V samotném Sakhiru ale dojel první Felipe Massa. Za ním se umístil Hamilton a za ním Räikkönen. Úřadující mistr světa Alonso byl až pátý. Ten rok vyjel v Bahrajnu poprvé a zatím naposledy safety car. Bylo to hned v prvním kole kvůli nehodě Adriana Sutila, Jensona Buttona a Scota Speeda v zatáčce číslo čtyři.
• Rok 2008 v Bahrajnu událostmi jen překypoval. Robert Kubica tu získal první pole position v kariéře a přesto, že si ji v závodě neudržel jediné kolo, BMW se dostalo do čela poháru konstruktérů. Polák dojel třetí, jeho kolega Nick Heidfeld byl hned za ním. Závod ovládla dvojka od Ferrari. Massa si vítězstvím napravil chuť po zpackaném úvodu sezony a Räikkönen se díky druhému místu dostal do čela šampionátu jezdců. Budoucí mistr světa Hamilton měl příšerný víkend. Auto rozbil už v tréninku. Na startu pak zmáčkl špatné tlačítko a propadl se na desáté místo. Následně si poškodil o Alonsovo auto přední křídlo. Ve druhém kole křídlo definitivně prasklo a Hamilton skočil Alonsovi nekontrolovatelně na záda. Brit dojel třináctý.
VELKÁ CENA BAHRAJNU
Základní čísla (poskytl Renault, Williams a FIA)
Počet kol |
57 |
Počet zatáček |
15 |
Délka okruhu |
5 412 m |
Délka závodu |
308,238 km |
Jízda na plný plyn |
63% |
Zpomalení kvůli palivu |
10kg=0,38s |
Spotřeba |
1 kolo=2,66kg |
Strategie zastávek: |
|
Na jednu |
27. – 33. kolo |
Na dvě |
12. – 15. a 33. – 37. kolo |
Na tři |
6. – 12. a 20. – 27. a 37. – 45. kolo |
Vítězové
Rok |
Jezdec |
Auto |
Motor |
Čas |
2004 |
Michael Schumacher |
Ferrari F2004 |
Ferrari 3.0 V10 |
1:28'34.875 |
2005 |
Fernando Alonso |
Renault R25 |
Renault 3.0 V10 |
1:29'18.531 |
2006 |
Fernando Alonso |
Renault R26 |
Renault 2.4 V8 |
1:29'46.205 |
2007 |
Felipe Massa |
Ferrari F2007 |
Ferrari 2.4 V8 |
1:33'27.515 |
2008 |
Felipe Massa |
Ferrari F2008 |
Ferrari 2.4 V8 |
1:31'06.970 |
Vítězové v kvalifikacích
Rok |
Jezdec |
Auto |
Motor |
Čas |
2004 |
Michael Schumacher |
Ferrari F2004 |
Ferrari 3.0 V10 |
1'30.139 |
2005 |
Fernando Alonso |
Renault R25 |
Renault 3.0 V10 |
3'01.902 |
2006 |
Michael Schumacher |
Ferrari 248 F1 |
Ferrari 2.4 V8 |
1'31.431 |
2007 |
Felipe Massa |
Ferrari F2007 |
Ferrari 2.4 V8 |
1'32.652 |
2008 |
Robert Kubica |
BMW Sauber F1.08 |
BMW 2.4 V8 |
1'33.096 |
Nejrychlejší kola
Rok |
Jezdec |
Auto |
Motor |
Čas |
km/h |
2004 |
Michael Schumacher |
Ferrari F2004 |
Ferrari 3.0 V10 |
1'30.252 |
216.074 |
2005 |
Pedro de la Rosa |
McLaren MP4-20 |
Mercedes 3.0 V10 |
1'31.447 |
213.054 |
2006 |
Nico Rosberg |
Williams FW28 |
Cosworth 2.4 V8 |
1'32.408 |
210.838 |
2007 |
Felipe Massa |
Ferrari F2007 |
Ferrari 2.4 V8 |
1'34.067 |
207.120 |
2008 |
Heikki Kovalainen |
McLaren MP4-23 |
Mercedes 2.4 V8 |
1'33.193 |
209.062 |