Až tři týmy mohou v Silverstone vynechat jediný trénink před kvalifikací

Za dva týdny nás v Silverstonu čeká premiéra sprintové kvalifikace. Některé záležitosti okolo experimentálního formátu zatím nebyly vyřešeny.
Foto: Getty Images / Mark Thompson
Až tři týmy mohou v Silverstone vynechat jediný trénink před kvalifikací | Foto: Getty Images / Mark Thompson

Sprintové kvalifikace mají mít několik „výhod“. Bude to další atraktivní prvek v rámci víkendu a přivede to více fanoušků na okruhy i k televizní obrazovce už v pátek.

Jedním z atributů je také méně jízd před kvalifikací. V pátek čeká jezdce klasický hodinový trénink, po kterém se bude hned bojovat v kvalifikaci o postavení na startu sprintu.

Sprintové kvalifikace: Klíčem je méně času na přípravu, shodují se Leclerc a Masi

Sprintové kvalifikace: Klíčem je méně času na přípravu, shodují se Leclerc a Masi

Očekává se, že to může trochu zamíchat rozložením sil. Jezdci odjedou v tréninku nějakých 120 až 150 km a pak půjdou rovnou do kvalifikace. Žádná práce přes noc, žádná příprava v továrně na simulátoru. Některé týmy ale možná půjdou do kvalifikace s nulou kol na svém kontě.

Obavy o spolehlivost

Sprintové kvalifikace zasáhnou do řady oblastí závodního víkendu. Jedním z nich je parc fermé, což je režim, v rámci kterého mohou týmy jen velmi omezeně pracovat na svých vozech z hlediska změn nastavení a výměny dílů.

Kvalifikace k večeři. Jak bude vypadat první víkend se sprintovou kvalifikací?

Kvalifikace k večeři. Jak bude vypadat první víkend se sprintovou kvalifikací?

V Silverstonu se začátek parc fermé posune ze soboty na pátek. Po páteční kvalifikaci už nebude možné na vozy sahat. Samozřejmě existují výjimky – týmy mohou vyměnit poškozený díl za jiný (stejné specifikace), mohou vyměnit brzdy, zapalovací svíčky atd.

Mezi komponenty, které vyměnit nelze, jsou spojky. Podle Auto Motor und Sport to pro tři týmy přestavuje problém. Po pátečních trénincích své spojky mění nebo servisují. Konkrétně jde o Aston Martin, Alpine a McLaren.

„Tyto spojky byly vyrobeny pro jiný účel,“ řekl manažér Astonu Martin Andy Stevenson pro Auto Motor und Sport. „Po 300 kilometrech potřebují nové podložky a servis. Kdybychom před sezónou věděli, co můžeme očekávat, postavili bychom jiné spojky. Pokud budeme muset jet celý víkend se spojkou bez její výměny, nemůžeme zaručit, že vydrží.“

Upravit spojky týmy nemohou zase kvůli homologaci. FIA sice už na stížnosti reagovala, ale týmy svým argumentem jen rozpálila do běla. Delegáti FIA týmům poradili, aby v trénincích omezily nácvik startů.

„S počtem startů to nemá nic společného,“ řekl Alan Permane z Alpine. „Je to jen o opotřebení. Spojka se přece používá neustále. Problémem je řazení, ne starty.“

Aston Martin má blízko k Mercedesu, který používá jinou spojku. Ta dokáže odjet 700 km. Řešení se nabízí, ale Mercedes prý nemá dostatek spojek pro dva týmy. 

Stevenson se už nechal slyšet, že pokud FIA neustoupí, může to v krajním případě dopadnout tak, že tým trénink vynechá. 

Další článek: Souboj s McLarenem není hlavní cíl, říká Binotto

10:36 | Podle Auto Hebdo u Renaultu končí šéf motorářů Rémi Taffin. U týmu pracuje 22 let.
18:53 | Dan Ticktum už není vývojovým jezdcem Williamsu. Tým s ním ukončil spolupráci.
15:45 | Ferrari oznámilo, že prohlídka vozu Charlese Leclera, do kterého narazil Lance Stroll, ukázala, že jeho motor je natolik vážně poškozen, že ho nebude možné opravit. Leclerca tak čekají penalizace.
3. srpna | Mladíci testují. Theo Pourchaire se ve středu sveze s vozem Alfy Romeo z roku 2018 v Maďarsku. Na trati nebude sám, probíhají tam testy 18palcových pneumatik. Oscar Piastri jezdí v Monze s vozem Renaultu ze stejného roku.