Australskou kvalifikaci ovládl Brawn GP, pole position má Button

[GP Austrálie - kvalifikace]

Kvalifikace na úvodní závod sezóny 2009 skončila absolutním triumfem týmu Brawn GP, Jenson Button a Rubens Barrichello obsadili první řadu. Navzdory novým pravidlům byl čas letošní pole position o půl sekundy rychlejší než před rokem. Loňským top týmům se nedařilo, debaklem skončila kvalifikace pro McLaren.

První část kvalifikace vystavila červenou jezdcům týmu Force India, kteří na podobných pozicích figurovali celý minulý rok. Doplnili je piloti Toro Rosso a Nelson Piquet s Renaultem.

Jako poslední postoupil do druhé části Lewis Hamilton, ale nebylo mu to nic platné. Kvůli technickým problémům totiž na trať již nevyjel. V jeho voze nevydržela převodovka a McLaren se rozhodl pro její kompletní výměnu, což mistra světa odsunulo na konec startovního roštu. Jeho týmový kolega Heikki Kovalainen se sice za volantem svého MP4-24 dále snažil, ale nikam se neposunul a bude startovat až ze čtrnáctého místa.

Do bojů o pole position nepostoupil na rozdíl od kolegy Kubicy Heidfeld a potvrdil zřejmý fakt, že KERS v australské kvalifikaci výhodou určitě nebyl. Jedinými piloty v třetí části kvalifikace ve vozech s KERS byli Massa a Räikkönen z týmu Ferrari. Räikkönen byl poslední postupující z druhé části a v závěrečných sekundách ho mohl ještě ohrozit Fernando Alonso, ale ten v předposlední zatáčce vyjel do trávy a to znamenalo konec nadějí.

V prvních dvou částech kvalifikace působil velmi suverénně tým Brawn GP, který postupoval na prvních dvou místech vždy v pořadí Barrichello - Button. V závěrečné části nedal bývalý tým Hondy znovu nikomu šanci a s přehledem si zajistil první řadu, i když v obráceném pořadí. Jenson Button zabral ve správnou chvíli a týmového kolegu odsunul na druhé místo.

Že pro dobrý čas na kolo v Albert Parku není bezpodmínečně nutný větší difuzor, dokazoval tým Red Bull Racing. Mark Webber patřil mezi nejrychlejší jezdce, i když mu poslední část nevyšla a skončil desátý. Jeho týmový kolega Sebastian Vettel se však postaví do čela druhé řady. Vedle něj bude na startovním roštu stát Robert Kubica, který nemusí litovat, že na rozdíl od Heidfelda neměl KERS.

Menší zklamání zřejmě zavládlo u týmu Williams, jehož jezdec Nico Rosberg dominoval ve volných trénincích. Němec se musí spokojit s pátým místem a Kazuki Nakadžima dokonce až s třináctým. Pokles pořadím ve srovnání s tréninky zaznamenala i Toyota, které patřilo šesté a osmé místo. Vozy Toyoty navíc následně neprošly technickou kontrolou, FIA zjistila, že má TF109 ohebné zadní křídlo a Glocka i Trulliho potrestala zrušením kvalifikačních výsledků, což je odsunulo na konec startovního roštu.

Jako jediní se s KERS snažili v poslední části kvalifikace piloti Ferrari, ale sedmé místo Massy a deváté Räikkönena v garáži Maranellských nadšení nevyvolala.

Výhodu by však měl KERS přinést v závodě. Jezdci Ferrari, McLarenu a Renaultu by se spolu s Nickem Heidfeldem mohli za jeho pomocí posunout vpřed již po startu, použít ho budou moci ve chvíli, kdy vůz dosáhne rychlosti 100 km/h. Klíčovým faktorem by však v závodě měly být pneumatiky. Každý vůz s nimi spolupracuje jinak a některé týmy mají problémy s opotřebením na delší vzdálenosti. Třetím nejdůležitějším faktorem pak bude spolehlivost, u které letos visí kvůli zcela novým vozům a omezenému testování ještě větší otazníky než v minulých letech.

GP Austrálie - kvalifikace

P.   Jezdec Tým Q1 Q2 Q3 Ztráta Kol
1. Klepněte pro větší obrázek Jenson Button Brawn-Mercedes 1:25,211 1:24,855 1:26,202 - 19
2. Klepněte pro větší obrázek Rubens Barrichello Brawn-Mercedes 1:25,006 1:24,783 1:26,505 + 0,303 21
3. Klepněte pro větší obrázek Sebastian Vettel Red Bull-Renault 1:25,938 1:25,121 1:26,830 + 0,628 21
4. Klepněte pro větší obrázek Robert Kubica BMW-Sauber 1:25,922 1:25,152 1:26,914 + 0,712 19
5. Klepněte pro větší obrázek Nico Rosberg Williams-Toyota 1:25,846 1:25,123 1:26,973 + 0,771 21
6. Klepněte pro větší obrázek Timo Glock Toyota 1:25,499 1:25,281 1:26,975 + 0,773 19
7. Klepněte pro větší obrázek Felipe Massa Ferrari 1:25,844 1:25,319 1:27,033 + 0,831 21
8. Klepněte pro větší obrázek Jarno Trulli Toyota 1:26,194 1:25,265 1:27,127 + 0,925 20
9. Klepněte pro větší obrázek Kimi Räikkönen Ferrari 1:25,899 1:25,380 1:27,163 + 0,961 21
10. Klepněte pro větší obrázek Mark Webber Red Bull-Renault 1:25,427 1:25,241 1:27,246 + 1,044 20
11. Klepněte pro větší obrázek Nick Heidfeld BMW-Sauber 1:25,827 1:25,504     14
12. Klepněte pro větší obrázek Fernando Alonso Renault 1:26,026 1:25,605     12
13. Klepněte pro větší obrázek Kazuki Nakajima Williams-Toyota 1:26,074 1:25,607     16
14. Klepněte pro větší obrázek Heikki Kovalainen McLaren-Mercedes 1:26,184 1:25,726     15
15. Klepněte pro větší obrázek Lewis Hamilton McLaren-Mercedes 1:26,454 -     5
16. Klepněte pro větší obrázek Sébastien Buemi Toro Rosso-Ferrari 1:26,503       10
17. Klepněte pro větší obrázek Nelson Piquet Renault 1:26,598       12
18. Klepněte pro větší obrázek Giancarlo Fisichella Force India-Mercedes 1:26,677       10
19. Klepněte pro větší obrázek Adrian Sutil Force India-Mercedes 1:26,742       9
20. Klepněte pro větší obrázek Sébastien Bourdais Toro Rosso-Ferrari 1:26,964       10

Sledujte F1Sport.cz na Facebooku Další článek
14. prosince | Pro @charouzracing budou v příštím roce závodit Louis Delétraz a Antonio Fuoco z Jezdecké akademie Ferrari.
13. prosince | Podle ruské zpravodajské agentury TASS potvrdí Williams v pátek Sergeje Sirotkina.
11. prosince | Podle odkaz je nyní favoritem na sedačku u Williamsu Sergej Sirotkin.