[GP Austrálie - kvalifikace]
Kvalifikace na úvodní závod sezóny 2009 skončila absolutním triumfem týmu Brawn GP, Jenson Button a Rubens Barrichello obsadili první řadu. Navzdory novým pravidlům byl čas letošní pole position o půl sekundy rychlejší než před rokem. Loňským top týmům se nedařilo, debaklem skončila kvalifikace pro McLaren.
První část kvalifikace vystavila červenou jezdcům týmu Force India, kteří na podobných pozicích figurovali celý minulý rok. Doplnili je piloti Toro Rosso a Nelson Piquet s Renaultem.
Jako poslední postoupil do druhé části Lewis Hamilton, ale nebylo mu to nic platné. Kvůli technickým problémům totiž na trať již nevyjel. V jeho voze nevydržela převodovka a McLaren se rozhodl pro její kompletní výměnu, což mistra světa odsunulo na konec startovního roštu. Jeho týmový kolega Heikki Kovalainen se sice za volantem svého MP4-24 dále snažil, ale nikam se neposunul a bude startovat až ze čtrnáctého místa.
Do bojů o pole position nepostoupil na rozdíl od kolegy Kubicy Heidfeld a potvrdil zřejmý fakt, že KERS v australské kvalifikaci výhodou určitě nebyl. Jedinými piloty v třetí části kvalifikace ve vozech s KERS byli Massa a Räikkönen z týmu Ferrari. Räikkönen byl poslední postupující z druhé části a v závěrečných sekundách ho mohl ještě ohrozit Fernando Alonso, ale ten v předposlední zatáčce vyjel do trávy a to znamenalo konec nadějí.
V prvních dvou částech kvalifikace působil velmi suverénně tým Brawn GP, který postupoval na prvních dvou místech vždy v pořadí Barrichello - Button. V závěrečné části nedal bývalý tým Hondy znovu nikomu šanci a s přehledem si zajistil první řadu, i když v obráceném pořadí. Jenson Button zabral ve správnou chvíli a týmového kolegu odsunul na druhé místo.
Že pro dobrý čas na kolo v Albert Parku není bezpodmínečně nutný větší difuzor, dokazoval tým Red Bull Racing. Mark Webber patřil mezi nejrychlejší jezdce, i když mu poslední část nevyšla a skončil desátý. Jeho týmový kolega Sebastian Vettel se však postaví do čela druhé řady. Vedle něj bude na startovním roštu stát Robert Kubica, který nemusí litovat, že na rozdíl od Heidfelda neměl KERS.
Menší zklamání zřejmě zavládlo u týmu Williams, jehož jezdec Nico Rosberg dominoval ve volných trénincích. Němec se musí spokojit s pátým místem a Kazuki Nakadžima dokonce až s třináctým. Pokles pořadím ve srovnání s tréninky zaznamenala i Toyota, které patřilo šesté a osmé místo. Vozy Toyoty navíc následně neprošly technickou kontrolou, FIA zjistila, že má TF109 ohebné zadní křídlo a Glocka i Trulliho potrestala zrušením kvalifikačních výsledků, což je odsunulo na konec startovního roštu.
Jako jediní se s KERS snažili v poslední části kvalifikace piloti Ferrari, ale sedmé místo Massy a deváté Räikkönena v garáži Maranellských nadšení nevyvolala.
Výhodu by však měl KERS přinést v závodě. Jezdci Ferrari, McLarenu a Renaultu by se spolu s Nickem Heidfeldem mohli za jeho pomocí posunout vpřed již po startu, použít ho budou moci ve chvíli, kdy vůz dosáhne rychlosti 100 km/h. Klíčovým faktorem by však v závodě měly být pneumatiky. Každý vůz s nimi spolupracuje jinak a některé týmy mají problémy s opotřebením na delší vzdálenosti. Třetím nejdůležitějším faktorem pak bude spolehlivost, u které letos visí kvůli zcela novým vozům a omezenému testování ještě větší otazníky než v minulých letech.
GP Austrálie - kvalifikace
P. |
|
Jezdec |
Tým |
Q1 |
Q2 |
Q3 |
Ztráta |
Kol |
1. |
|
Jenson Button |
Brawn-Mercedes |
1:25,211 |
1:24,855 |
1:26,202 |
- |
19 |
2. |
|
Rubens Barrichello |
Brawn-Mercedes |
1:25,006 |
1:24,783 |
1:26,505 |
+ 0,303 |
21 |
3. |
|
Sebastian Vettel |
Red Bull-Renault |
1:25,938 |
1:25,121 |
1:26,830 |
+ 0,628 |
21 |
4. |
|
Robert Kubica |
BMW-Sauber |
1:25,922 |
1:25,152 |
1:26,914 |
+ 0,712 |
19 |
5. |
|
Nico Rosberg |
Williams-Toyota |
1:25,846 |
1:25,123 |
1:26,973 |
+ 0,771 |
21 |
6. |
|
Timo Glock |
Toyota |
1:25,499 |
1:25,281 |
1:26,975 |
+ 0,773 |
19 |
7. |
|
Felipe Massa |
Ferrari |
1:25,844 |
1:25,319 |
1:27,033 |
+ 0,831 |
21 |
8. |
|
Jarno Trulli |
Toyota |
1:26,194 |
1:25,265 |
1:27,127 |
+ 0,925 |
20 |
9. |
|
Kimi Räikkönen |
Ferrari |
1:25,899 |
1:25,380 |
1:27,163 |
+ 0,961 |
21 |
10. |
|
Mark Webber |
Red Bull-Renault |
1:25,427 |
1:25,241 |
1:27,246 |
+ 1,044 |
20 |
11. |
|
Nick Heidfeld |
BMW-Sauber |
1:25,827 |
1:25,504 |
|
|
14 |
12. |
|
Fernando Alonso |
Renault |
1:26,026 |
1:25,605 |
|
|
12 |
13. |
|
Kazuki Nakajima |
Williams-Toyota |
1:26,074 |
1:25,607 |
|
|
16 |
14. |
|
Heikki Kovalainen |
McLaren-Mercedes |
1:26,184 |
1:25,726 |
|
|
15 |
15. |
|
Lewis Hamilton |
McLaren-Mercedes |
1:26,454 |
- |
|
|
5 |
16. |
|
Sébastien Buemi |
Toro Rosso-Ferrari |
1:26,503 |
|
|
|
10 |
17. |
|
Nelson Piquet |
Renault |
1:26,598 |
|
|
|
12 |
18. |
|
Giancarlo Fisichella |
Force India-Mercedes |
1:26,677 |
|
|
|
10 |
19. |
|
Adrian Sutil |
Force India-Mercedes |
1:26,742 |
|
|
|
9 |
20. |
|
Sébastien Bourdais |
Toro Rosso-Ferrari |
1:26,964 |
|
|
|
10 |