Australské šachy. Závod v Melbourne zrušil telefonát mezi šéfem Daimleru a Wolffem

Uznávaný novinář Jonathan Noble, který se pro web motorsport.com detailně věnuje zákulisnímu dění formule 1, ve svém sobotním článku informoval o tom, co přesně stálo za konečným zrušením letošní australské grand prix. Dění v Melbourne nemálo ovlivnil noční telefonát mezi výkonným ředitelem Daimleru Olou Kalleniusem a šéfem stáje Mercedes Toto Wolffem.
Australské šachy. Závod v Melbourne zrušil telefonát mezi šéfem Daimleru a Wolffem

Sled událostí vedoucích ke zrušení celého závodního víkendu v Melbourne odstartoval pozitivní test na koronavirus u jednoho ze zaměstnanců týmu McLaren. V reakci na to se britská stáj odhlásila z australské grand prix a představitelé ostatních týmů se sešli se sportovním ředitelem formule 1 Rossem Brawnem v hotelu Crown.

V prostorách luxusního pětihvězdičkového hotelu, který z pokojů nabízí výhledy na centrum a řeku Yarru nebo na záliv Port Phillip, se poté začalo rokovat o osudu úvodního závodního víkendu sezóny 2020. Diskuzí v hotelu Crown se díky telefonnímu spojení účastnil i prezident FIA Jean Todt a celkem rychle dospěli všichni zúčastnění ke shodně v tom, že o konání či nekonání grand prix v Albert Parku rozhodne většinová vůle týmů.

Ke zrušení závodu mohla vést jediná cesta. Kromě McLarenu se musely pro neúčast rozhodnout další čtyři týmy, díky čemuž by startovní rošt přišel celkem o deset vozů. Poté by bylo v moci FIA závod zrušit, a to na základě článku Sportovních pravidel Formule 1 5.7, který říká: „Událost může být zrušena, pakliže je pro ni k dispozici méně než dvanáct vozů.“

Jak funguje DAS (řízení Mercedesu se dvěma stupni volnosti)

Jak funguje DAS (řízení Mercedesu se dvěma stupni volnosti)

Jelikož k odhlášení ze závodu ve čtvrtek neměl vůli dostatečný počet týmů, ležela na stole varianta, podle které by se uskutečnily páteční tréninky (ať už s diváky na tribunách, nebo ne) a pakliže by se v paddocku neobjevily nové případy nákazy koronavirem, závodní víkend by pokračoval podle plánu.

Podle informací, které získal web motorsport.com, se Ferrari v této fázi jednání jasně vyslovilo pro svoji neúčast v závodě. V reakci na toto rozhodnutí italské stáje si Sebastian Vettel zarezervoval místo v pátečním ranním letadle a opustil Austrálii.

V kontrastu s postojem Ferrari vystupovaly týmy Mercedes, Red Bull, AlphaTauri a Racing Point. Zmíněná čtveřice byla pro absolvování závodního víkendu s menším počtem vozů a třeba také před prázdnými tribunami. Proti konání závodu byly kromě Ferrari týmy Alfa Romeo, Renault a pochopitelně McLaren, který již dříve oznámil svoji neúčast. Stáje Williams a Haas byly připraveny podpořit většinu, která v tu chvíli ale neexistovala.

Nastala tedy patová situace a odpovědnost byla svěřena do rukou Rosse Brawna. Ten rozhodl, že minimálně páteční program se uskuteční podle plánu a poté se opět zváží celá situace. Takový byl tedy závěr „hotelového“ jednání a zástupci týmů se rozešli do noci s vědomím, že je druhý den čekají první dva volné tréninky roku 2020.

Poté ale zazvonil telefon Toto Wolffovi. Rakouský šéf stáje Mercedes ho zvedl a na druhém konci slyšel Olu Kalleniuse, výkonného ředitele koncernu Daimler a tudíž i Wolffova nadřízeného. Kallenius chtěl s Wolffem probrat možné dopady koronaviru a také chtěl s Wolffem diskutovat o tom, jak by se měl tým Mercedesu pro formuli 1 zachovat.

Wolff nemá obavy z nedostatku špičkových jezdců na trhu

Wolff nemá obavy z nedostatku špičkových jezdců na trhu

Zde se opět musíme spoléhat na informace webu motorsport.com. Podle nich nedal Kallenius Wolffovi žádný konkrétní příkaz, zodpovědnost naopak svěřil do rukou Wolffa. Zároveň však Kallenius Wolffovi svěřil své obavy o zhoršující se situaci v Evropě.

Po tomto telefonickém rozhovoru s Olou Kalleniusem změnil Toto Wolff svůj názor na konání australské grand prix, znovu zvedl telefon a vytočil Rosse Brawna. Brawnovi následně řekl o změně svého postoje a oznámil mu, že Mercedes je nyní proti konání závodu.

Mercedes se tak po Ferrari, Alfě Romeo, Renaultu a McLarenu stal pátým týmem, který se rozhodl nezúčastnit se závodního víkendu. Díky tomu ze startovní listiny zmizelo deset vozů, díky čemuž jich také pouze dese zbylo a FIA mohla uplatnit pravidlo popsané ve výše zmíněném článku Sportovních pravidel 5.7.

Oficiální dopisy o odstoupení týmů ze závodního víkendu poté byly přeposlány Mezinárodní automobilové federaci FIA, čímž byl celý proces formálně zakončen.

Foto: Getty Images / Charles Coates

Další článek: EisKing DEBRIEFING 0/22: Australské drama. Kdy bude sezóna restartována?

19:42 | FIA opět řeší porušení protokolů: Leclerc a Bottas se mezi závody vrátili domů. To sice mohou, ale musí zůstat ve své bublině. Oba budu upozorněni. Oba se také brání, že neudělal nic špatného (Leclerc například absolvoval dva testy).
18:10 | Albon řekl, že by předjetí Hamiltona udělal znovu úplně stejně.
17:18 | Ferrari přivezlo nové přední křídlo a podlahu. Možná stihne ještě dopravit i nové zadní křídlo.
16:16 | Konečně něco užitečného... F1 testuje grafiku, ve které je přepis rádiové komunikace s jezdcem....

GP Štýrska 2020

Pátek 10. července 2020
1. trénink Pérez (1:04.867)
2. trénink 15.00–16.30
Sobota 11. července 2020
3. trénink 12.00–13.00
Kvalifikace 15.00–16.00
Neděle 12. července 2020
Závod 15.10