Aston Martin potvrdil vstup do nejvyšší třídy FIA WEC, chce vyhrát Le Mans

Aston Martin potvrdil vstup do nejvyšší třídy FIA WEC, chce vyhrát Le Mans

Pátek před Le Mans byl dnem zásadních oznámení. Promotér 24 hodin Le Mans a FIA WEC, kterým je organizace ACO, představil ve spolupráci s FIA podobu nových pravidel pro vrcholnou třídu sportovních vozů ve světovém vytrvalostním šampionátu. Ještě téhož dne svůj vstup do této kategorie oznámil Aston Martin a pokračování svého továrního programu i pod novými pravidly od sezóny 2020/2021 potvrdila Toyota.

Le Mans Hypercar Prototype

Nejprve se zaměřme na podobu nových pravidel pro vozy, které budou od roku 2021 na okruhu La Sarthe bojovat o vítězství v nejslavnější čtyřiadvacetihodinovce a také o konstruktérské tituly ve WEC.

Nejvyšší třída FIA WEC zřejmě ponese označení "Le Mans Hypercar Prototype". Spolu se změnou pravidel tak dojde nejspíš i k odchylce od současného označení "Le Mans Prototype 1" (LMP 1).

Třída bude minimálně v úvodní sezóně platnosti pravidel (2020/2021) otevřená vozům s hybridními pohonnými jednotkami a zároveň vozům s klasickými motory bez hybridního pohonu.

"Elektrická" část hybridního pohonu bude moci poskytovat výkon 250 koňských sil, celkový výkon nových vozů by se měl pohybovat kolem 750 koní při minimální váze vozu 1100 kg.

Aby se minimalizovaly rozdíly mezi hybridními a nehybridními vozy, nebude prototypům s hybridní pohonnou jednotkou umožněno využívat "hybridboost" pod rychlostí 120 km/h na hladkých pneumatikách. O prvotní akceleraci se tak bude starat spalovací motor. Na mokré trati nebudou moci v závislosti na přírodních podmínkách využívat hybridní vozy "hybridboost" pod rychlostí 140 až 160 km/h.

Týmům budou povolena šasi na základě silničních supersportů, ale také šasi, která byla vyvinuta čistě pro závodní účely v Le Mans a ve WEC. Každý z týmů v nové třídě však bude muset během dvou let vyprodukovat alespoň dvacet kusů silniční verze svých "hypervozů".

O vyrovnávání výkonnosti mezi vozy založenými na silniční verzi a čistokrevnými závodními speciály se bude starat „Balance of Performace“, tedy systém, který se nyní stará o vyrovnávání výkonnosti vozů GTE a GT3 v různých sériích.

Pro celou kategorii bude dodávat pneumatiky jeden dodavatel.

Aston Martin, Adrian Newey a Red Bull

Poprvé od roku 2011 bude v roce 2021 bojovat tovární tým Aston Martin Racing o celkové vítězství na okruhu La Sarthe v nejvyšší třídě sportovních vozů. Britská stáj oznámila několikaletý tovární program se dvěma vozy Valkyrie (viz titulní foto), který odstartuje kompletní sezónou FIA WEC 2020/2021 a bude pokračovat sezónami následujícími.

Aston Martin oznámil návrat mezi sportovní prototypy na páteční tiskové konferenci v Le Mans, která navazovala na předcházející oznámení ACO, které potvrdilo zavedení pravidel pro tak zvané "hypervozy".

Britský výrobce sportovních vozů ohlásil svůj návrat do boje o celkový triumf v Le Mans a o pohár konstruktérů ve WEC v roce, kdy slaví výročí 60 let od svého prvního a jediného celkového triumfu na trati La Sarthe.

Závodní speciál Aston Martin Valkyrie bude designově vycházet ze silniční verze tohoto supersportu, za jehož vývojem stojí Red Bull Advanced Technologies a proslulý inženýr týmu Red Bull Racing ve formuli Andrian Newey. Ten se nyní bude podílet i na vývoji závodní verze tohoto vozu pro WEC a Le Mans.

Nový vůz britského továrního týmu bude mít pod kapotou dvanáctiválcový atmosférický motor o objemu 6.5 litru.

„Vždy jsme říkali, že se v ten pravý čas vrátíme do Le Mans, abychom zde vyhráli. Nyní nadešel ten čas. V roce 1959 sem přijel David Brown s vozem a týmem, který měl na vítězství. My chceme dosáhnout toho samého v roce 2021,“ řekl v oficiálním prohlášení Andy Palmer, prezident značky Aston Martin.

Palmer dále potvrdil, že v případě Aston Martinu se jedná o mnohaletý program, který by měl trvat minimálně tři roky.

Vstup značky Aston Martin do královské kategorie sportovních vozů by do budoucna neměl mít žádný vliv na její působení ve třídě LMGTE – PRO s vozy Vantage.

Toyota bude pokračovat

Po oficiálním oznámení Aston Martinu o návratu do nejvyšší třídy sportovních vozů nezůstala pozadu ani Toyota. Japonská značka formálně potvrdila své setrvání v královské kategorii FIA WEC a odhalila možnou podobu vozu, který postaví podle nových pravidel platných od sezóny 2020/2021.

Vůz Toyoty bude designově vycházet z představeného sportovního vozu GR Super Sport, který bude Toyota prodávat také v „civilní“ verzi. Vývoj silniční verze probíhá v Toyota City, v Higaši-Fudži a v evropské základně v Kolíně nad Rýnem.

WEC_2018-2019_Rd_001.jpg

Současný prototyp Toyota TS050 Hybrid třídy LMP 1 ukončí svůj závodní provoz po sezóně 2019/2020.

Jméno nového vozu bude odhaleno později, jeho testování na trati poté začne zkraje roku 2020 před jeho zářijovým závodním debutem.

V tuto chvíli jsou tak čtyři potvrzené týmy pro první sezónu nové éry „hypervozů“, konkrétně Toyota, Aston Martin, ByKolles a Glickenhaus. Zájem projevuje také McLaren, Ferrari a Porsche, Ford se naopak zaměří spíše na americkou scénu a prototypy  DPi.

33 vozů pro příští sezónu FIA WEC

ACO a FIA v pátek kromě nových pravidel představily také startovní listinu FIA WEC pro sezónu 2019/2020.

Do třídy LMP 1 se vrací prototypy Ginetta G60-LT-P1, o které se bude starat tým LNT.

Ve startovní listině LMP 1 naopak chybí tým ByKolles, který má v plánu starty primárně pouze v evropských závodech. Rakouská stáj se chce především věnovat vývoji „hypervozu“ pro sezónu 2020/2021.

Z LMP 1 se stáhl taky tým DragonSpeed, který se chce více soustředit na zámořskou sérii IndyCar.

V LMP 2 bude nováčkem tým United Autosports Zaka Browna, který se dosud soustředil především na evropskou Le Mans Series. Tento tým jako jediný nasadí šasi Ligier JS P217.

Z evropské Le Mans Series do WEC přestupuje také High Class Racing s prototypem Oreca 07 a dalšími nováčky, kteří přestupují z evropské scény na světovou, jsou Cool Racing (Oreca 07) a Cetilar Racing (Dallara P217).

Po delší době se pod vlastním názvem objeví v LMP 2 tým Jota Sport, který se v letošní sezóně stará o program stáje Jackie Chan DC Racing. Ta pro příští sezónu omezí svůj program v LMP 2 ze dvou vozů na jeden.

V LMGTE - PRO je podle očekávání po odchodu Fordu a BMW pouze šest vozů továrních týmů Ferrari, Porsche a Aston Martin.

Kanadská společnost Multimatic, která měla na starosti vývoj vozů Ford GT pro třídu LMGTE – PRO, by však měla stále pracovat na přípravě „polotovárního“ programu s vozy Ford GT ve WEC, takže by se počet vozů v LMGTE - PRO ještě mohl zvýšit na osm.

Ve třídě LMGTE - AM se pro sezónu 2019/2020 sešlo nejširší startovní pole v historii.

Se dvěma vozy se vracejí týmy Project 1 a Dempsey-Proton Racing a páté Porsche nasadí opět i tým Gulf Racing.

Dvě "amatérská" Ferrari přímo pod svojí vlajkou nasadí AF Corse a se stejným vozem se do WEC vrací i MR Racing.

AF Corse bude v LMGTE - AM rovněž zajišťovat program nového týmu Red River Sport Johnnyho Mowlema.

Poprvé s novou generací vozů Aston Martin Vantage budou v LMGTE - AM závodit týmy TF Sport a Aston Martin Racing ve spolupráci s Paulem Dalla Lanou.

Ve startovní listině zcela chybí tým Larbre Competition, u kterého se spekuluje o možném program s vozem Corvette v LMGTE - AM.

Pro jednotlivé starty by mohly řady třídy LMP 2 rozšířit i stáje DragonSpeed a G-Drive Racing.

Sezóna 2019/2020 oficiálně začíná červencovými testy v Barceloně.

Foto: Aston Martin Racing; Toyota Motorsport GmbH

Doporučujeme

Články odjinud