Tým Aston Martin po rebrandingu z Racing Pointu v posledních dvou sezonách víceméně přešlapoval na místě. Bude rok 2023 pro stáj ze Silverstone úspěšnější?
Aston Martin za sebou nemá příliš dobrou sezonu, když stejně jako v roce 2021 obsadil až sedmou příčku v Poháru konstruktérů.
Ambiciózní tým podnikatele Lawrence Strolla má mnohem vyšší očekávání, ostatně i proto si po konci kariéry Sebastiana Vettela najal do svých řad Fernanda Alonsa, dalšího exmistra světa. Vedle toho navíc dokončuje stavbu nové továrny v hodnotě 200 milionů liber, která by měla být otevřena v průběhu příštího roku.
Nejbližší prioritou je však příprava nového vozu pro nadcházející sezonu. Ten podle technického šéfa stáje Dana Fallowse dozná oproti svému předchůdci s označením AMR22 řadu změn.
„V kontextu pravidel, která máme, nalezneme na voze AMR23 významné rozdíly,“ citoval Fallowse britský Autosport.
Nový model AMR23 je pro Fallowse speciálním, jelikož se jedná o první vůz v jeho novém působišti, na jehož vývoj dohlíží od samotného začátku. Fallows pro Aston Martin pracuje teprve od dubna, když předtím působil v Red Bullu.
Pro sezonu 2023 se technické regule nemění nikterak zásadně. Přesto budou muset všechny týmy udělat větší změny, než původně předpokládaly. FIA totiž s cílem omezit tzv. porpoising, vedoucí k poskakování vozů na rovinkách, zavedla úpravy v oblasti podlahy.
„Nové předpisy týkající se podlahy ve skutečnosti nepředstavují nějakou zásadní změnu,“ vysvětlil Fallows.
„Mají ale určitý vliv na přítlak, který jsou vozy schopny vytvořit. Museli jsme se proto s touto výzvou vyrovnat, ostatně jako všechny ostatní týmy. Každopádně doufáme v to, co FIA – že změna pomůže všem s aerodynamickou oscilací, které bychom se samozřejmě rádi zbavili.“
Pozitivní konec sezony povzbuzením
Aston Martin letos získal jen 55 bodů, což bylo ještě o čtvrtinu méně než před rokem. Závěrečné závody však byly pro stáj v Silverstone pozitivnější. V posledních šesti velkých cenách si zelené monoposty dojely pro pět výsledků v první osmičce, tedy o dva více než za celé období mezi prvním a šestnáctým závodem.
„Byl to důležitý faktor při budování sebedůvěry pro příští rok. Je jasné, že jsme rok začali s autem, které nebylo tam, kde jsme chtěli být, ale ve druhé polovině sezony se ukázalo, že se naše konstrukční principy a filozofie, kterou jsme přijali, začínají vyplácet,“ uzavřel Fallows.