Aston Martin, Ferrari nebo McLaren v LMP 1? Možná již v roce 2020

Od sezóny 2020/2021 budou ve světovém vytrvalostním šampionátu FIA WEC platit nová pravidla pro vrcholnou třídu prototypů. S plánovanou změnou technických regulí začíná opět stoupat zájem automobilek o elitní kategorii sportovních vozů, kromě titulu z WEC totiž výrobce láká i legendární Le Mans.
Aston Martin, Ferrari nebo McLaren v LMP 1? Možná již v roce 2020

Od obnovení mistrovství světa FIA WEC v roce 2012 se tohoto šampionátu ve třídě LMP 1 vždy účastnily minimálně dva tovární týmy. Především rostoucí finanční náklady však postupně donutily k odchodu automobilky Audi a Porsche.

Samostatnou kapitolou byl poté Nissan, který chtěl dobýt WEC a Le Mans s revolučním konceptem vozu. Prototyp japonské značky s motorem ve přední části a náhonem na přední kola však příliš nefungoval a Nissan tak program LMP 1 předčasně ukončil.

Z továrních týmů tak již v LMP 1 zbývá pouze Toyota, ke které pro „supersezónu“ WEC 2018/2019 přibylo několik soukromých týmů s prototypy bez hybridního pohonu, díky čemuž se v elitní kategorii sportovních vozů sešlo hned deset prototypů.

Organizace FIA a ACO by však chtěly v LMP 1 po vzoru třídy LMGTE – PRO více továren. Pro srovnání, v top kategorii pro vozy GTE se ve WEC angažuje hned pět značek, konkrétně Ferrari, Aston Martin, BMW, Porsche a Ford.

Plánované změny by se přitom nemusely týkat pouze technických pravidel, ve hře je totiž i přejmenování současné třídy LMP 1. Podle spekulací by měly nové prototypy přejímat více designových prvků silničních modelů dané značky. Z tohoto důvodu se v zákulisí začíná používat pracovní název pro novou elitní kategorii prototypů „GTP“, tedy označení, které kombinuje vozy „gran turismo“ a sportovní prototypy.

Jedním z hlavních bodů při tvorbě nových pravidel je snížení nákladů a zjednodušení používané hybridní technologie. A na to by mohly zájemci o reformovanou kategorii z řad automobilek slyšet.

Ferrari

Ferrari se účastní FIA WEC ve třídách LMGTE – PRO a LMGTE – AM s vozy 458 Italia GTE a 488 GTE nepřetržitě od obnovení šampionátu v roce 2012. Již v minulosti se přitom spekulovalo, že by italská značka mohla rozšířit svoji působnost i mimo speciály specifikace GTE.

V současnosti je Ferrari jedním z výrobců automobilů, který se účastní diskuzí o nových pravidlech pro LMP 1.

„Sedíme u jednoho stolu s ostatními značkami, nemůžeme ale teď říci, jestli máme zájem, nebo ne. Musíme nejprve zjistit všechny informace. Pokud nebude nová kategorie příliš finančně náročná, tak bude mít řada automobilek zájem,“ řekl pro motorsport.com šéf Ferrari GT Racing Antonello Coletta.

Aston Martin

Britský Aston Martin je ve WEC a v Le Mans rovněž tradiční značkou. Podobně jako Ferrari se světového vytrvalostního šampionátu účastní ve třídách pro vozy specifikace GTE. V LMGTE – PRO od letošního roku Aston Martin Racing využívá poslední generaci modelu Vantage (viz foto).

Ostrovní značka se však vytrvalostních závodů neúčastnila vždy pouze jen s vozy „gran turismo“. V roce 2009 na příklad v Le Mans debutoval prototyp LMP 1 Lola-Aston Martin B09/60, se kterým dokázala česko-německá posádka Tomáš Enge, Jan Charouz, Stefan Mücke obsadit v konkurenci dieselových Audi a Peugeotů skvělé čtvrté místo.

Na tento vůz poté navázal další prototyp LMP 1 AMR-One, který byl ovšem neúspěšný a jeho vývoj byl předčasně ukončen. Nyní není vyloučen další návrat značky Aston Martin do LMP 1.

„Rozhodně nás to zajímá. O současné podobě LMP 1 bychom neuvažovali, protože je to příliš drahé. Pokud FIA a ACO nastaví pravidla tak, aby pro nás byla finančně únosná a nevyžadovala o mnoho více financí než třída LMGTE - PRO, tak o tom budeme uvažovat,“ řekl pro motorsport.com prezident Aston Martin Racing David King.

McLaren

McLaren získal v devadesátých letech v Le Mans jedno celkové vítězství a současné vedení britské značky v čele se Zakem Brownem se netají tím, že by rádo přidalo další.

Vzhledem k plánovaným novým pravidlům pro vrcholnou třídu prototypů přišly z tábora McLarenu další náznaky o možném budoucím továrním programu ve WEC, jehož součástí by mohl být i Fernando Alonso.

„Uvažujeme o tom,“ řekl novinářům v Barceloně Zak Brown o možném vstupu McLarenu do WEC.

„McLaren má bohatou historii z mnoha odvětví motorsportu. Nyní se konají jednání o nových pravidlech pro vrcholnou třídu šampionátu FIA WEC, kterých se účastníme. Jsme fanoušky Le Mans.“

„Plánovaná nová pravidla vypadají slibně a my bychom určitě zvažovali účast v této třídě, ať už ji nazveme LMP 1 nebo GTP,“ prozradil Brown.

Pokud by se McLaren skutečně odhodlal ke vstupu do WEC, tak by britská značka podle Brownových slov zároveň počítala se službami Fernanda Alonsa, který letos ve světovém vytrvalostním šampionátu hájí barvy japonské Toyoty.

Toyota, Ford a další

O nová pravidla budí zájem i jediný současný tovární tým v LMP 1 Toyota. Japonská automobilka by tak zřejmě měla zájem o setrvání ve WEC i po roce 2019.

Rozhovorů s FIA a ACO o plánovaných nových technických regulích se účastní i Ford, který ve WEC působí s modely GT ve třídě LMGTE – PRO.

Jako pozorovatel u probíhajících jednání dokonce figuruje i Porsche, které třídu LMP 1 nedávno opustilo kvůli formuli E.

Podrobnosti o návrzích nových pravidel bychom se mohli dozvědět již během červnového Le Mans týdne.

Foto: Aston Martin Racing

 

Diskuze (4) Další článek: Leclerc je budoucí šampion, je přesvědčen Pujolar
18:02 | Výběr pneumatik pro GP Ruska.. odkaz
17:06 | FIA se ještě podívá na nové zařízení pro chlazení airboxu, kterým Ferrari může zakrývat kameru. Zatím žádný problém FIA nenašla, ale prověří to. Podle Whitinga to není priorita.
13:45 | GP Singapuru sledovalo na RTL více než 4,5 milionů diváků. To je o 600 tisíc více než vloni.
8:33 | Podle některých spekulací by mohla Honda nasadit vylepšení své pohonné jednotky už v Rusku.