Asfaltových únikových zón je příliš, říká Wurz

Alex Wurz není fanouškem přílišného využívání asfaltových únikových zón

Šéf Asociace závodních jezdců (GPDA) Alex Wurz v rozhovoru pro Motorsport.com uvedl, že už léta kritizuje přílišné využívání asfaltových únikových zón.

„Myslím, že asfaltové únikové zóny jsou v určitých částech zatáček extrémně účinné, extrémně bezpečné a dobré. Ale zašli jsme daleko,“ řekl Wurz.

Podle Wurze je asfalt i tam, kde by bylo vhodnější nechat trávu, nebo tam dát štěrk.

V jiných zatáčkách je ale podle Wurze asfalt dobrý a to zejména tam, kde se brzdí z velké rychlosti.

„Někdy je štěrk v těchto situacích skutečně nebezpečný, jak jste viděli v Melbourne s Alonsem, který šel bokem do štěrku (následky viz galerie). Ten ho poslal do vzduchu. Ale na výjezdu ze zatáček, když jedete minimální rychlostí, si myslím, že v 80 % případů je asfalt příliš.“

Nehoda ve formuli 3: Podle Wurze jsme už zapomněli na Barrichellovu nehodu z Imoly

Nehoda ve formuli 3: Podle Wurze jsme už zapomněli na Barrichellovu nehodu z Imoly

Wurz připouští, že nalezení dokonalého řešení není snadné, ale myslí si, že nastal čas projít si okruhy zatáčku po zatáčce a najít nejlepší řešení pro všechny. Připouští však, že to nebude snadné, protože na většině okruhů (například Melbourne je výjimka) jezdí v průběhu roku více sérií.

„Pro provozovatele trati jsou pro každodenní podnikání asfaltové únikové zóny skvělé. Například u Porsche, pokud se amatér roztočí, nepoškodí své auto ve štěrku a vy nemusíte mít půlhodinovou červenou vlajku, dokud ho někdo nedostanete ven. Ale ve F1 je to jiné.“

Wurz se sám zabývá designem tratí. „Jako podnikatel v oblasti designu nezveřejňuji své nápady, ale dostávám se velmi blízko k tomu, abych řekl: ‚Dobře, přenechte to byznysu, musíme tomuto odvětví pomoci.‛ Znamená to jít krok za krokem, vidět zatáčku po zatáčce, protože každá zatáčka je odlišná kvůli stylům a jedinečné trajektorii.“

Klobásové obrubníky jsou špatné

V Monze se po nehodě Alexe Peroniho opět rozjela diskuse také okolo tzv. klobásových obrubníků. FIA je nechce přestat používat, i když někde by mohla hlídat limity tratě časová smyčka (senzory). Parabolica bude patrně od příštího roku jedním z takových míst.

Wurz říká, že GPDA byla v posledních letech aktivní ve snaze pomoci najít řešení, která fungují nejlépe, a věří, že klobásy jsou velkým problémem.

„Měli jsme další příklad se špatně umístěným obrubníkem, který způsobil hroznou nehodu. Už jsme to viděli před několika lety ve Spa v GP3 (když došlo k nehodě Konstantina Terešenka).“

„Reagovali a ten obrubník je nyní skrytý, aby nekatapultoval auto do vzduchu. Monza byl však dalším příkladem toho, že tato řešení nejsou dobrá.“

Foto: Getty Images / Charles Coates

Váš názor Další článek: Haas potvrdil jezdeckou sestavu: Grosjean zůstává
11:34 | F1 prodloužila s Abú Dhabí smlouvu do roku 2030.
10:44 | S vozem Williams bude příští týden v juniorských testech jezdit Logan Sargeant.
16:06 | Příští týden proběhnou v Abú Dhabí testy 18palcových pneumatik ale také testy juniorských jezdců. Robert Švarcman bude jezdit s Haasem ale také s Ferrari (tam společně s Fuocem).
8. prosince | Uveřejněna startovní listina pro rok 2022: Kuan-jü Čou s číslem 24, Ferrari zatím bez Mission Winnow a Red Bull / AlphaTauri s motory Red Bull Powertrains.

GP Abú Dhabí 2021

Pátek 10. prosince 2021
1. trénink 10.30–11.30
2. trénink 14.00–15.00
Sobota 11. prosince 2021
3. trénink 11.00–12.00
Kvalifikace 14.00–15.00
Neděle 12. prosince 2021
Závod 14.00