Anketa: Co je potřeba změnit na formuli 1?

Redakce F1Sport vytvořila minianketu, jejímž účelem bylo zjistit, co by bylo vhodné na formuli 1 změnit, aby byla ještě atraktivnější než dosud. Zajímá nás také váš názor!
Anketa: Co je potřeba změnit na formuli 1?

Redaktoři webu F1Sport.cz byli osloveni s další minianketou. Jejich úkolem bylo vžít se do role neomezeného vládce formule 1 a říci, co by na královně motorsportu změnili – jaká pravidla by zavedli a jaká naopak zrušili. Níže si můžete přečíst nápady, které se zrodily v hlavách našich kolegů. Souhlasili byste s nimi?

Neomezovat počet vozů na jeden tým

Osobně nevidím důvod pro to, proč by každý tým musel na závody vypravovat dva vozy. Silné stáje by mohly využívat více vozů, naopak ty slabší by se v případě potřeby mohly rozhodnout snížit náklady přípravou pouze jednoho monopostu. Startovní pole by mohlo být pestřejší a věřím, že možnost startovat s jedním vozem by vyvolala zájem nových stájí.

Neomezovat práce na autě

Garážovým týmům ve formuli 1 dávno odzvonilo. Je to ale dobře? Možnost pracovat na monopostu ve dne v noci by mohlo pomoci i chudším týmům vymyslet něco k dohnání ztráty. Filip Fikejz by tak stájím ponechal volné ruce.

Nic

Formule 1 má problémy udržet pravidla konstantní. Změny v regulích bývají matoucí. Šéfredaktor F1Sport Tomáš Richtr by se proto chtěl vyvarovat každoročnímu průvanu v pravidlech. "Já osobně bych pro změnu neměnil nic. Vypadá to, že již desítky let čelíme jakémusi konstantnímu nutkání něco měnit, jen abychom něco změnili. Samozřejmě, doba se vyvíjí. Nároky na adrenalinovou televizní zábavu stoupají. To má za následek její zjednodušování až na úroveň primitivismu. A to je rakovinou F1. F1 je velmi komplexní záležitost. Snahou ji zjednodušovat, a uměle dramatizovat, jí neustále ubližujeme. Postupně z ní vytváříme hybridní nesmysl. Uznávám, že dvouhodinový závod v Singapuru je pro cílovou skupinu už jen velmi těžko udržitelný standard. Proto bych přikročil k omezení délky velké ceny v závislosti na okruhu tak, aby trvala přibližně hodinu a dvacet minut. Stejně jako rychlé závody na Monze. A možná bych zvážil i nějaký kvalifikační závod v sobotu odpoledne, přičemž pořadí na startu by určila jedna z tréninkových jízd. Ale nic víc. Žádné nesmysly typu dvojí body, abychom si neustále lhali do kapsy, že svět je dramatičtější, než nezbytně musí být, aby byl současně zajímavý," prozradil Tomáš.

Také druhý Tomáš v redakčním týmu, Tomáš Bohuslav, má z věčných nových omezení, změn v pravidlech a absenci stability vrásky na čele. Je ostatně pravdou, že radikální technické změny jdou zcela zásadně proti ideji snižování nákladů na působení ve formuli 1. "Jsou to právě neustále změny pravidel, které jednotlivé stáje finančně vyčerpávají. Selský rozum mi napovídá, že vývoj zbrusu nového agregátu zřejmě stojí mnohonásobně víc než vývoj nové verze předního křídla během sezony. Kladu si tak otázku, proč na tyto změny pravidel týmy vůbec přistupují. Vždyť jsou přeci samy proti sobě! S argumentem typu, že šestiválcové motory přiblíží vozy formule 1 daleko blíže těm, které může řídit běžný člověk každý den, se zkrátka nespokojím. Formule 1 představuje nejvyšší úroveň motoristického sportu a něco takového sem prostě podle mého názoru nepatří. Daleko více opodstatněný by mi tento argument přišel například v podání týmu Audi, které se účastní mistrovství světa cestovních vozů, rozhodně však ne v F1."

Povolit uzdu vývoji

Turbomotory mají ohromný potenciál. Vzpomeneme-li si na jejich vlastnosti v osmdesátých letech, můžeme jen tiše snít o tom, jak by mohly vypadat současné agregáty, kdyby nebyly výrazně "přiškrceny". Filipovi Fikejzovi a Michalovi Mikolášovi se toto omezování pranic nelíbí. "Sice se vrací turbomotory, ale až takového výkonu bohužel dosahovat nebudou. Ponechal bych dva výfuky. Neomezoval bych otáčky. Neomezoval bych počet motorů ani převodovek za sezonu, nezaváděl bych penalizace za jejich výměny. Zrušil bych zmrazení vývoje čehokoliv, zejména motorů. Nefixoval bych převodové poměry. Povolil bych přísavný efekt. Neomezoval bych počet kol vozu na čtyři," dodal k tomu Filip.

Snížit množství asfaltových zón

Asfaltové zóny jsou jedním z charakteristických prvků nových závodních okruhů. Mají zvyšovat bezpečnost a umožnit jezdcům vrátit se do závodu i v případě, že některou zatáčku neprojedou zrovna ideálně. Mezi fanoušky však mají tyto únikové zóny jen minimum příznivců. Nelíbí se ani Filipovi: "Široké asfaltové výjezdové zóny na nových tratích tolerují jezdecké chyby, piloti často při výletech mimo trať ztrácejí minimum času, proto bych volil raději výjezdové zóny s kačírkem, samozřejmě nemluvím o městských tratích."

Svobodnější pitstopy

Tankování rozhodně není záležitostí, která by závody formule 1 provázela po celou historii. Poslední zákaz doplňování paliva v průběhu velké ceny přišel v roce 2010. Filip Fikejz a Zuzana Kulichová však nevidí důvod, proč tankování znovu nezavést. "Vrátil bych tankování během závodů. Nestanovoval bych povinný počet zastávek. Zrušil bych omezení maximálního hodinového průtoku paliva. Nevymezoval bych použití obou směsí pneumatik, už vůbec ne kdy a jestli vůbec má vůz zajet do boxů. Zrušil bych monopol na dodávání pneumatik," řekl Filip.

Zakázat poloautomatické převodovky, zjednodušit volant

Potřeba řadit řadicí pákou by dodala jízdě na komplexnosti. Je možné, že by vyvolala větší množství jezdeckých chyb. Špatné zařazení by snadno mohlo vytvořit zajímavou situaci a možnost pro předjetí. Další pozitivum vidím v samotném požitku ze sledování takové jízdy. Rozumím však tomu, že na piloty by toho mohlo být vzhledem k ohromnému množství tlačítek na volantu příliš. Proto bych jejich složitost nejradši výrazně omezil, aby se jezdci mohli plně koncentrovat na samotnou jízdu.

Zamezit stěhování mimo Evropu

Formule 1 je mistrovstvím světa. Tato věta bývá nejčastějším argumentem hájícím rušení evropských závodů a expanzi do netradičních lokalit s chudší motoristickou historií. Honza Pastorek by chtěl tento trend zastavit.

Zmírnit penalizace za závodní incidenty

"Penalizace bych dával jen za opravdu vážné prohřešky proti sportovním či technickým regulím, ne za pěkná předjetí na hranici (nikoliv za hranicí) pravidel, jak se tomu dnes bohužel občas děje," nechal se slyšet Filip.

Zrušit dvojité body

Jedná se o možná nejvíce kritizované pravidlo, které letos vstupuje v platnost. Není proto asi žádným překvapením, že na nesmyslnosti umělého násobení bodů za Velkou cenu Abú Zabí se jednohlasně shodla celá redakce. Filip Fikejz a Michal Mikoláš by rádi zavedli bod za výhru v kvalifikaci a nejrychlejší kolo v závodě. Filip by bodem odměnil rovněž jezdce, který by strávil nejvíce kol v čele.

Zrušit/omezit DRS

Zařízení DRS vyvolává kontroverzi již od svého zavedení. Účel jeho existence je jasný, autoři regulí chtěli výrazně navýšit počet předjíždění. To se jim statisticky jistě povedlo, zároveň to však vyvolalo oprávněné pochybnosti, zda systém klasická předjíždění nedegradoval. Rychlost vozů se zapnutým DRS a s vypnutým DRS bývá na rovinkách příliš rozdílná na to, aby měl bránící se pilot alespoň nějakou šanci na úspěšnou defenzívu.

"Zrušil bych DRS. Místo něj bych zavedl pořádný krátkodobý power boost s možností zvýšit výkon až na 1200 koní (myšleno řádově, v reálu bych to neomezoval), jehož použití by nebylo limitováno vymezenými zónami," řekl Filip Fikejz.

Nápad na efektivnější využívání DRS má Tomáš Bohuslav: "Existuje možnost (a zcela určitě jich existuje víc), jak zachovat efektivitu DRS a současně zajistit, aby měli všichni rovnocenné podmínky. Proč není raději namísto onoho sekundového pravidla každému jezdci umožněno využit tohoto prvku po nějakou stanovenou dobu závodu, řekněme třeba o celkové délce pěti deseti minut, bez ohledu na to, zda jede na první, druhé či patnácté pozici? Pokud by si potřeboval vytvořit náskok, stiskl by tlačítko, pokud by potřeboval co nejrychleji stáhnout manko, stiskl by tlačítko, pokud by potřeboval zaútočit či bránit svoji pozici, stiskl by tlačítko. Po uplynutí onoho vymezeného intervalu by již byl odkázán výhradně na sebe a své schopnosti. Piloti by si tak do jisté míry mohli ovlivňovat svoji závodní strategii a nikdo by nebyl znevýhodněn."



Pobídka čtenářům

Nyní je řada na vás, milí čtenáři, milé čtenářky. Jaké změny byste zavedli vy? Existuje něco, co se vám na formuli 1 nelíbí? Budeme rádi, když své názory budete posílat na mailovou adresu michal.mikolas@f1sports.cz. Rozhodli jsme se v zimním období zavést krátký seriál s pracovním názvem Vox Formuli. Jednalo by se o řadu článků, které budou tvořit kompilace názorů fanoušků formule 1. V každém článku pak budou uvedeny nejzajímavější návrhy zaslané na uvedenou adresu. Těšíme se na vaše tipy!

Poznámka - prosíme vás, kteří máte zájem zveřejnit své nápady, abyste v mailu uvedli, zda si přejete zveřejnit své jméno (případně přezdívku v diskuzi), či hodláte zůstat v anonymitě. 

Další článek: Hned trojice týmů má již za sebou první najeté kilometry s novými vozy

14:33 | Zak Brown má důvod k oslavě. Jeho United Autosports vyhrál 24h Le Mans v kategorii LMP2.
10:43 | 45. narozeniny dnes slaví bývalý jezdec Williamsu či McLarenu a dvojnásobný vítěz Indy 500 Juan Pablo Montoya... toho času v Le Mans.
19. září | FIA chce udělat "co bude v jejích silách", aby termín Le Mans v příštím roce nekolidoval se závodem F1.
16. září | V Turecku prodali během šesti hodin 40 tisíc lístků ze 100 tisíc plánovaných. Není divu, lístek stojí 30 tureckých lir (cca 90 Kč).

GP Ruska 2020

Pátek 25. září 2020
1. trénink 10.00–11.30
2. trénink 14.00–15.30
Sobota 26. září 2020
3. trénink 11.00–12.00
Kvalifikace 14.00–15.00
Neděle 27. září 2020
Závod 13.10