Andretti: Formule 1 je skvělý produkt

Mario Andretti si myslí, že formule 1 je na tom v dnešní době dobře a naopak kritizuje IndyCar.
Andretti: Formule 1 je skvělý produkt

„Formule 1 je skvělým produktem,“ řekl Mario Andretti pro Auto Motor und Sport. Podle jeho názoru si F1 zachovává jistou integritu. „Motorsport je drahý a občas sejde z cesty. Je potřeba se přizpůsobit, ale nedělat věci jinak jen proto, aby se něco dělo. Žádná série není dokonalá, neexistuje kouzelná hůlka, ale nesnažte se prosím znovu vynalézt kolo. To by bylo to nejhorší, co můžete udělat.“

Právě to prý udělali v IndyCar. „Udělali přesně tuhle chybu. Popřeli své kořeny a jdou špatným směrem. To je můj osobní boj s vedením IndyCar.“ Co přesně Andrettimu vadí? Zejména kalendář americké série. „Jak může závodní série skončit na konci srpna? Formule 1 pokračuje do konce listopadu. Vytvořili obrovskou zimní přestávku, ve které nikdo nemluví o IndyCar.“ Podle Andrettiho argumentují pořadatelé americkou fotbalovou sezónou a televizní sledovaností, ale podle něj je to nesmysl, protože sporty si vždy konkurují.

Andretti si nemyslí, že by se F1 mohla něco z IndyCar naučit. „Spíše naopak. Každý mluví o dominanci Mercedesu, která škodí tomuto sportu. Myslím, že to vyrábí velké příběhy. Nyní všichni sledují Ferrari, jak dohání Mercedes a v Maďarsku nebo v Singapuru se mu to povedlo. Mercedes si nemůže dovolit žádnou chybu. Ferrari a Vettel jsou silnou kombinací, která využije jakékoliv chyby Mercedesu.“

Andretti by přesto na F1 něco změnil – zrušil by nebo omezil rádiovou komunikaci a telemetrii. Jako příklad uvádí MotoGP, kde je podle něj jezdec na vše po startu sám.

F1 a IndyCar mají jeden slavný okruh, kde je vítězství něco speciálního. Konec konců, kdo vyhraje Indy 500, Le Mans a GP Monaka, získá neoficiální trojitou korunu. Dnes je tomu nejblíže Juan Pablo Montoya.

„Oba okruhy mají jednu věc společnou,“ říká Andretii. „Co dělá z Indy něco tak zvláštního? Je to jeho stoletá historie. Není to nejlepší okruh a možná ani nejlepší závod, ale je to Indy. Se svým seznamem vítězů. Je to něco, s čím se můžete jako jezdec srovnávat. Monte Carlo je na tom podobně.“

Andretti není proti DRS a souhlasí i se změnami od roku 2017. Jen by preferoval 18palcové pneumatiky.

Foto: Getty Images / Mark Thompson

Další článek: Čeká Mercedes v Rusku propad nebo titul?

10:36 | Podle Auto Hebdo u Renaultu končí šéf motorářů Rémi Taffin. U týmu pracuje 22 let.
3. srpna | Dan Ticktum už není vývojovým jezdcem Williamsu. Tým s ním ukončil spolupráci.
3. srpna | Ferrari oznámilo, že prohlídka vozu Charlese Leclera, do kterého narazil Lance Stroll, ukázala, že jeho motor je natolik vážně poškozen, že ho nebude možné opravit. Leclerca tak čekají penalizace.
3. srpna | Mladíci testují. Theo Pourchaire se ve středu sveze s vozem Alfy Romeo z roku 2018 v Maďarsku. Na trati nebude sám, probíhají tam testy 18palcových pneumatik. Oscar Piastri jezdí v Monze s vozem Renaultu ze stejného roku.