Analýza: Vettel vsadil v Turecku na jistotu čtyř zastávek

Analýza: Vettel vsadil v Turecku na jistotu čtyř zastávek

Istanbul Park se podle očekávání stal doposud nejtěžší zkouškou pro pneumatiky Pirelli. V Turecku potřeboval vítěz závodu největší počet zastávek z doposud odjetých Grand Prix.

V Istanbulu se standardem stala strategie čtyř zastávek v boxech, což byla v letošní sezóně premiéra. Ale bylo jich možné absolvovat méně, v extrémním případě dokonce jen dvě, jak ukázal Jerome D´Ambrosio. Dokonce i vítěz závodu Sebastian Vettel by si zřejmě vystačil jen se třemi zastávkami, ale Red Bull se rozhodl nic neriskovat a v reakci na soupeře povolal svého pilota k mechanikům čtyřikrát.

"Mohl jsem klidně dojet pod šachovnicovou vlajku se třemi zastávkami, čímž bychom vydělali jednu zastávku, asi 15 až 20 sekund, ale kdyby se něco někde stalo, třeba nehoda, a vyjel by safety car, tak bych byl na ojetých pneumatikách," vysvětloval Vettel. "Myslím, že bylo správné zajet do boxů ještě jednou, i když ten čtvrtý stint byl po třetí zastávce velmi krátký. Kontrolovali jsme situaci."

Jak ukazuje následující graf, Vettel měl situaci skutečně pod kontrolou. Nikdy si nepustil svého nejbližšího pronásledovatele dostatečně blízko, aby se pro něj mohl stát hrozbou. Za jeho zády se na druhém místě vystřídali Rosberg, Button, Alonso a Webber, a s výjimkou prvních zastávek v boxech Vettel první místo nepustil. Neustále si udržoval pohodlný náskok.

Další čtyři jezdci (viz. tabulka na konci) měli téměř identické strategie a v boji o zbývající místa na stupních vítězů uspěli Mark Webber a Fernando Alonso. Prorazit a podívat se na pódium chtěl se strategií tří zastávek v cíli šestý Jenson Button, ale nepodařilo se mu to. "Dokonce i pro někoho jako je Jenson byly tři zastávky asi málo," přiznal po závodě šéf McLarenu Martin Whitmarsh. "Byl nejrychlejší z jezdců se třemi zastávkami, ale pravděpodobně to nebyla správná strategie."

Z následujícího grafu je patrné, jak Button ztrácel na vítězného Vettela i týmového kolegu Hamiltona. Největší propad zaznamenal v posledním úseku, tedy když musel na tvrdé směsi odjet 19 kol.

A na konec přehled strategií všech jezdců v GP Turecka

Tabulka ukazuje, kolik kol odjel každý jezdec na jednotlivých směsích pneumatik (M - měkká, T - tvrdá, n - nová, p - použitá).

Jezdec/stint 1. 2. 3. 4. 5.
Vettel  Mp/11 Mp/14 Mp/15 Tn/7 Tn/11
Webber  Mp/10 Mp/11 Mn/14 Tn/10 Tn/13
Alonso Mp/10 Mp/13 Mp/13 Tn/10 Tp/12
Hamilton  Mp/9 Mp/11 Mp/14 Tn/11 Tn/12
Rosberg  Mp/10 Tn/12 Tn/11 Mp/11 Mn/14
Button  Mp/13 Mp/13 Mp/13 Tn/19
Heidfeld  Mp/10 Tn/12 Tn/14 Tp/10 Mp/12
Petrov  Mp/8 Tn/11 Tn/15 Tp/11 Mp/13
Buemi  Mp/9 Mp/14 Mp/17 Tn/18
Kobajaši  Tn/13 Mn/10 Mn/15 Mn/20
Massa  Mp/9 Mp/14 Mp/11 Tn/12 Tn/12
Schumacher  Mp/2 Mp/12 Mn/16 Tn/15 Mp/13
Sutil  Mp/10 Mn/15 Tn/15 Mp/17
Pérez  Mp/1 Tn/15 Mn/16 Mp/10 Tn/15
Barrichello  Mp/10 Mn/14 Mp/16 Tn/17
Alguersuari  Tn/13 Mn/16 Mp/10 Mp/16 Tn/12
Maldonaldo  Mp/11 Mp/14 Mp/16 Tn/16
Trulli Mn/13 Mn/12 Mp/14 Tn/18
Kovalainen  Mn/15 Mp/16 Tn/22 Tn/3
D’Ambrosio  Mn/16 Mp/17 Tn/23

Kartykejan  Mn/14 Mp/13 Tn/18 Mp/10
Liuzzi  Mn/15 Mp/1 Tn/19 Mp/2 Tn/16
Di Resta  Mp/11 Mn/13 Tn/8 Mp/12 Tn/0
Glock Tn 



Doporučujeme

Články odjinud