Analýza: Světová rada může ovlivnit Hamiltonovu budoucnost

Jaké by měl v případě zákazu startu Hamilton možnosti?

Rozhodnutí Světové rady motorsportu, která bude zasedat 29. dubna, může ovlivnit Hamiltonovu budoucnost.

FIA již nepodezírá Hamiltona z aktivního lhaní, naopak se nechala slyšet ústy svého zástupce na závodech Alana Donnellyho, že McLaren vystavil Hamiltona neřešitelné situaci. Hamilton sám se pak omluvil řediteli závodů Charliemu Whitingovi.

McLaren prohlásil, že se jednalo o individuální akci sportovního ředitele McLarenu Davida Ryana, kterého následně propustil.

Vztah mezi Hamiltonem a McLarenem byl skandálem výrazně poznamenán, jeho další vývoj bude přímo záviset na rozhodnutí Světové rady.

McLarenu hrozí finanční pokuta, zákaz startu v několika velkých cenách, případně vyloučení týmu z klasifikace Poháru konstruktérů, podobně jak to Světová rada učinila po špionážním skandálu v roce 2007.

Pokud by mohl Hamilton dále závodit, existuje šance na urovnání vztahu, protože Hamiltonovi až tak o titul mezi týmy nejde. Horší by to bylo se spoluvlastníkem týmu, společností Mercedes Benz, která by už možná nebyla ochotna tak velkou ostudu a hlavně marketingové škody loajálně vstřebávat.

"Pokud by McLaren dostal zákaz startu, umožnilo by to Lewisu Hamiltonovi z týmu odejít, aniž by čekal na vypršení smlouvy," píše News Of The Wolrd s odvoláním na své vysoce postavené zdroje ve formuli 1.

Lewisův otec a manažer v jedné osobě Anthony Hamilton je rozezlen tím, že McLaren svým skandálem uvrhl Hamiltona do velmi špatného světla před veřejností.

Avšak pokud by přeci jen nastala situace, že by McLaren dostal zákaz startu, otázkou je, zda by měl Hamilton mladší kam jít?

Dle pravidel může každý tým formule 1 během sezony využít až čtyř jezdců. Není tedy vyloučeno, že by Hamilton mohl během zákazu startovat například u BrawnGP, nejspíš na nátlak Mercedesu, který mu dodává motory, a pak se zase vrátit.

Ron Dennis, který nedovolil Mercedesu na vozy Rosse Brawna umístit loga stuttgartské automobilky, by se případným trestem pro McLaren ocitl v jiné situaci, než v té, ve které by si mohl diktovat podmínky. Otázkou je, zda by o to Ross Brawn vůbec stál, je spokojený jak s lídrem šampionátu Jensonem Buttonem tak Rubensem Barrichellem.

Jinou možností pro období překonání krize by mohl být další zákazník Mercedesu a McLarenu, Force India. Avšak dokážu si představit, že než Hamiltona posadit do nejslabšího auta startovního pole, bude lepší čelit nepřízni osudu na pláži někde v Karibiku.

Pravda, jedná se čistě o spekulativní úvahy, pravděpodobnější je, že dostane-li McLaren zákaz startu, Hamilton si může vzít dovolenou, podobně jako Jenson Button v roce 2005, kdy byl suspendován tým BAR za podvádění při Velké ceně San Marina.

Není bez překvapení, že v souvislosti s možností Hamiltonova odchodu z McLarenu se nezmiňuje Ferrari. Do Ferrari totiž míří Fernando Alonso, buď již příští rok nebo o rok později. A ačkoli důvod krachu vztahu mezi Alonsem a McLarenem v roce 2007 jde na vrub Rona Dennise a Alonsa, je nemyslitelné, aby některý tým partnerství Alonso - Hamilton riskoval znovu.

Exkluzivní vztahy s sebou přináší nevýhody. Pětiltá smlouva za 75 mil. liber uzavřená mezi Hamiltonem a McLarenem může rozhodnutím Světové rady pozbýt platnosti, ale k čemu by to Hamiltonovi nakonec bylo, když nemá jiné alternativy?

Doporučujeme

Články odjinud