Při snaze vyhodnotit šance jednotlivých kandidátů na zisk titulu se pochopitelně stačí podívat na průběžné pořadí šampionátu formule 1 (Alonso – 231 bodů, Webber – 220, Hamilton – 210, Vettel – 206, Button – 189; bodový klíč...
Při snaze vyhodnotit šance jednotlivých kandidátů na zisk
titulu se pochopitelně stačí podívat na průběžné pořadí šampionátu formule 1
(Alonso – 231 bodů, Webber – 220, Hamilton – 210, Vettel – 206, Button – 189;
bodový klíč je 25 – 18 – 15 – 12 – 10 – 8 – 6 – 4 – 2 – 1). A byť titul získá
ten, kdo bude mít na začátku listopadu nejvíce bodů bez ohledu na okolnosti,
jen o číslech to není.
Stačí se podívat na Velkou cenu Koreje a učiněný přemet v průběžném
pořadí. Po Velké ceně Belgie už všichni Fernanda Alonsa odepisovali. Navíc,
rozsah změn a tím pádem rozložení šancí se mění o to více, o co méně závodů do
konce sezony zbývá. V Brazílii můžeme již oslavovat mistra světa, ale také
nadále mít pět kandidátů před finálním dějstvím. Však si představte: pokud by v Brazílii
vyhrál Vettel před Hamiltonem, Webber dojel čtvrtý, Alonso devátý, pak by to
bylo bodově následovně: ALO – 232, WEB – 232, VET – 231, HAM – 228. To by bylo
finále jak Brno. Loňskou Velkou cenu Brazílie, kde bojoval o titul Jenson
Button za daleko méně dramatických okolností než letos, sledovalo přes 2,5
milionu lidí. Letos by to mohlo být ještě více.
Výsledek nastíněný v předchozím odstavci je ale přeci
jen jedním z mnoha, ke kterým může dojít. A navíc: faktorů, které jej
ovlivní, je celá řada. Nakonec zmíněná Velké cena Koreje ukázala, co vše se
může stát.
Brazilský Interlagos je jakási menší verze belgického
Spa-Francorchamps: středně rychlé zatáčky vyžadující perfektní aerodynamiku
auta (vyniká Red Bull), dlouhá lomená rovinka obsahující startovní a cílovou
rovinku zase dobrou rychlost v přímém směru – dobrý výkon motoru ve
spojení s malým aerodynamickým odporem auta (vyniká McLaren). Ferrari je
někde uprostřed. Tedy… byl! Zdá se, že si v posledních závodech umělo
Ferrari vzít to dobré z obou oblastí, byť ani nadále není ferrari na jedno
kolo nejrychlejším autem.
V boji o titul může kohokoli zastavit problém, ať už
technický či kolizní. V obou případech došlo na jezdce Red Bullu, Vettela
resp. Webbera. Ojnice Vettelova Renaultu nevydržela a německý závodník musí v Brazílii
nasadit starý motor, se kterým jel v Monaku a Singapuru a který má najeto
přibližně 1 100 kilometrů. Volba není náhodná – motory jsou na městských
okruzích namáhány méně a mají teoreticky delší životnost. O své motory přišel zejména kvůli úvodu
sezony Fernando Alonso. Z celkové kvóty osmi motorů na sezonu tak již
vyčerpal všechny a také on musí šetřit. Zdánlivě nejlepší situaci v tomto ohledu má McLaren, ale ten, zdá se, nestíhá v závodě vývojárů: na Red Bull
a Ferrari lehce ztrácí a představitelé McLarenu to ani nijak neskrývají.
Nemá smysl předpovídat, zda Alonsovi nevydrží motor, Webber
to opře někam do zdi (nebo do soupeře), Alonsa sejme omylem Button a Hamilton bude
odsouzen k boji s vozy ve středu pole. Stát se může cokoli a po
Brazílii si můžeme situaci v šampionátu rozebrat podobně jako dnes.
Zajímavé jsou ale trendy. Ve srovnání všech pěti kandidátů na titul (Alonso,
Webber, Hamilton, Vettel, Button) je prostřednictvím červené čáry zde krásně vidět Alonsův
nástup v úvodu sezony, jeho odpadnutí a pak (počínaje nechvalně proslulou
Velkou cenou Německa, ve které Massa na pokyn týmu přenechal Alonsovi vítězství) jeho intenzivní návrat, který po Koreji vyvrcholil převzetím
vedení v mistrovství světa. Po Koreji jsem musel upravit svůj tip na toho,
kdo získá titul mistra světa. Dlouhodobě jsem tipoval Webbera, protože se zdál
mít situaci nejvíce ze všech pod kontrolou zejména psychicky. Ale tlak boje o titul na něj dolehl
a nebýt Vettelova problémů s motorem, který jej vyřadil z Velké ceny
Koreje, už by na Vettela ztratil zcela. Graf srovnání mezi Vettelem a Webberem
hezky ukazuje, jak bravurně se (po Belgii odepisovaný) Vettel počínaje Velkou cenou Itálie zvedl. A
také, jak Alonso z této přetahované Red Bullu hezky těží. Red Bull nechá
Vettela s Webberem mezi sebou závodit i nadále – má někdo něco proti
tvrzení, že je to dobrá zpráva pro Ferrari?
Velmi důležité je ještě srovnání mezi McLarenem a Red
Bullem. Jako by byl Alonso tím třetím, kdo se při pranici zmíněných dvou týmů
směje. Rozložení sil mezi Red Bullem a McLarenem (alespoň bodově) je překvapivě
vyrovnané. Nádherně je také vidět odskok jednoho jezdce každého týmu po
problémech Buttona a Vettela při Velké ceně Belgie (závod č. 13), ale také
Vettelův návrat zpět, stejně jako Hamiltonovy problémy v Maďarsku (12),
Itálii a Singapuru (závody 14 a 15). Rozložení sil se mění s relativně malou
frekvencí, takže z pohledu trendů jen těžko odhadovat vývoj v posledních
dvou závodech.
Pro to je potřeba se podívat mezi týmy. Graf ukazuje, že
McLaren jakoby ztratil tempo, které mu bylo příznačné v prostřední třetině
sezony. Oproti tomu, opět počínaje Velkou cenou Německa, se výrazně láme
(bodová) výkonnostní křivka Ferrari. S výjimkou problémů Red Bullu v Koreji
(závod 17) ani závody po Velké ceně Německa nevykazují výrazné tempo ve
stahování ztráty Ferrari ve srovnání s Red Bullem. V Koreji jeli
Vettel a Webber před Alonsovým ferrari a úhel sklonu modré křivky Red Bullu
mezi závody 15 a 16 naznačuje, kdy by Red Bull dnes mohl být.
Je také zřejmé, že se jedná o jednorázové selhání, na rozdíl
od McLarenu, kde je negativní trend rozdílů mezi McLarenem a Ferrari zřejmý (a
dlouhodobý). Křivka nevykazuje výkony Felipeho Massy, které mohou být pro snahu
Ferrari získat titul v Poháru konstruktérů klíčové, ale s výjimkou kolize
v první zatáčce Velké ceny Japonska je Massa nositelem poctivé dávky bodů
počínaje (jak jinak) Velkou cenou Německa.
Jakoby se zbytek sezony skutečně nesl ve znamení boje mezi
Red Bullem a Ferrari, resp. mezi Vettelem, Webberem a Alonsem. Ale to, co se
přihodilo Red Bullu v Koreji, se může přihodit Ferrari v Brazílii, a
McLaren může být zpátky ve hře. Anebo zaváhá Ferrari a McLaren a Red Bull si
dojede pro to, co mu uteklo vloni.
Takže, statistiky – nestatisticky, grafy – negrafy, na
základě trendů můžeme předpovídat vývoj různě sofistikovaně, přesto jsem si jist,
že to, co přinesou závody v Brazílii a Abú Zabí, stejně překvapí asi úplně všechny. A to je (nejen) na tomto sportu tak krásné.