Analýza: řečí trendů o šancích na zisk titulu mistra světa

Při snaze vyhodnotit šance jednotlivých kandidátů na zisk titulu se pochopitelně stačí podívat na průběžné pořadí šampionátu formule 1 (Alonso – 231 bodů, Webber – 220, Hamilton – 210, Vettel – 206, Button – 189; bodový klíč...
Analýza: řečí trendů o šancích na zisk titulu mistra světa

Při snaze vyhodnotit šance jednotlivých kandidátů na zisk titulu se pochopitelně stačí podívat na průběžné pořadí šampionátu formule 1 (Alonso – 231 bodů, Webber – 220, Hamilton – 210, Vettel – 206, Button – 189; bodový klíč je 25 – 18 – 15 – 12 – 10 – 8 – 6 – 4 – 2 – 1). A byť titul získá ten, kdo bude mít na začátku listopadu nejvíce bodů bez ohledu na okolnosti, jen o číslech to není.

Stačí se podívat na Velkou cenu Koreje a učiněný přemet v průběžném pořadí. Po Velké ceně Belgie už všichni Fernanda Alonsa odepisovali. Navíc, rozsah změn a tím pádem rozložení šancí se mění o to více, o co méně závodů do konce sezony zbývá. V Brazílii můžeme již oslavovat mistra světa, ale také nadále mít pět kandidátů před finálním dějstvím. Však si představte: pokud by v Brazílii vyhrál Vettel před Hamiltonem, Webber dojel čtvrtý, Alonso devátý, pak by to bylo bodově následovně: ALO – 232, WEB – 232, VET – 231, HAM – 228. To by bylo finále jak Brno. Loňskou Velkou cenu Brazílie, kde bojoval o titul Jenson Button za daleko méně dramatických okolností než letos, sledovalo přes 2,5 milionu lidí. Letos by to mohlo být ještě více.

Výsledek nastíněný v předchozím odstavci je ale přeci jen jedním z mnoha, ke kterým může dojít. A navíc: faktorů, které jej ovlivní, je celá řada. Nakonec zmíněná Velké cena Koreje ukázala, co vše se může stát.

Brazilský Interlagos je jakási menší verze belgického Spa-Francorchamps: středně rychlé zatáčky vyžadující perfektní aerodynamiku auta (vyniká Red Bull), dlouhá lomená rovinka obsahující startovní a cílovou rovinku zase dobrou rychlost v přímém směru – dobrý výkon motoru ve spojení s malým aerodynamickým odporem auta (vyniká McLaren). Ferrari je někde uprostřed. Tedy… byl! Zdá se, že si v posledních závodech umělo Ferrari vzít to dobré z obou oblastí, byť ani nadále není ferrari na jedno kolo nejrychlejším autem.

V boji o titul může kohokoli zastavit problém, ať už technický či kolizní. V obou případech došlo na jezdce Red Bullu, Vettela resp. Webbera. Ojnice Vettelova Renaultu nevydržela a německý závodník musí v Brazílii nasadit starý motor, se kterým jel v Monaku a Singapuru a který má najeto přibližně 1 100 kilometrů. Volba není náhodná – motory jsou na městských okruzích namáhány méně a mají teoreticky delší životnost. O své motory přišel zejména kvůli úvodu sezony Fernando Alonso. Z celkové kvóty osmi motorů na sezonu tak již vyčerpal všechny a také on musí šetřit. Zdánlivě nejlepší situaci v tomto ohledu má McLaren, ale ten, zdá se, nestíhá v závodě vývojárů: na Red Bull a Ferrari lehce ztrácí a představitelé McLarenu to ani nijak neskrývají.

Nemá smysl předpovídat, zda Alonsovi nevydrží motor, Webber to opře někam do zdi (nebo do soupeře), Alonsa sejme omylem Button a Hamilton bude odsouzen k boji s vozy ve středu pole. Stát se může cokoli a po Brazílii si můžeme situaci v šampionátu rozebrat podobně jako dnes. Zajímavé jsou ale trendy. Ve srovnání všech pěti kandidátů na titul (Alonso, Webber, Hamilton, Vettel, Button) je prostřednictvím červené čáry zde krásně vidět Alonsův nástup v úvodu sezony, jeho odpadnutí a pak (počínaje nechvalně proslulou Velkou cenou Německa, ve které Massa na pokyn týmu přenechal Alonsovi vítězství) jeho intenzivní návrat, který po Koreji vyvrcholil převzetím vedení v mistrovství světa. Po Koreji jsem musel upravit svůj tip na toho, kdo získá titul mistra světa. Dlouhodobě jsem tipoval Webbera, protože se zdál mít situaci nejvíce ze všech pod kontrolou zejména psychicky. Ale tlak boje o titul na něj dolehl a nebýt Vettelova problémů s motorem, který jej vyřadil z Velké ceny Koreje, už by na Vettela ztratil zcela. Graf srovnání mezi Vettelem a Webberem hezky ukazuje, jak bravurně se (po Belgii odepisovaný) Vettel počínaje Velkou cenou Itálie zvedl. A také, jak Alonso z této přetahované Red Bullu hezky těží. Red Bull nechá Vettela s Webberem mezi sebou závodit i nadále – má někdo něco proti tvrzení, že je to dobrá zpráva pro Ferrari?

Velmi důležité je ještě srovnání mezi McLarenem a Red Bullem. Jako by byl Alonso tím třetím, kdo se při pranici zmíněných dvou týmů směje. Rozložení sil mezi Red Bullem a McLarenem (alespoň bodově) je překvapivě vyrovnané. Nádherně je také vidět odskok jednoho jezdce každého týmu po problémech Buttona a Vettela při Velké ceně Belgie (závod č. 13), ale také Vettelův návrat zpět, stejně jako Hamiltonovy problémy v Maďarsku (12), Itálii a Singapuru (závody 14 a 15). Rozložení sil se mění s relativně malou frekvencí, takže z pohledu trendů jen těžko odhadovat vývoj v posledních dvou závodech.

Pro to je potřeba se podívat mezi týmy. Graf ukazuje, že McLaren jakoby ztratil tempo, které mu bylo příznačné v prostřední třetině sezony. Oproti tomu, opět počínaje Velkou cenou Německa, se výrazně láme (bodová) výkonnostní křivka Ferrari. S výjimkou problémů Red Bullu v Koreji (závod 17) ani závody po Velké ceně Německa nevykazují výrazné tempo ve stahování ztráty Ferrari ve srovnání s Red Bullem. V Koreji jeli Vettel a Webber před Alonsovým ferrari a úhel sklonu modré křivky Red Bullu mezi závody 15 a 16 naznačuje, kdy by Red Bull dnes mohl být.

Je také zřejmé, že se jedná o jednorázové selhání, na rozdíl od McLarenu, kde je negativní trend rozdílů mezi McLarenem a Ferrari zřejmý (a dlouhodobý). Křivka nevykazuje výkony Felipeho Massy, které mohou být pro snahu Ferrari získat titul v Poháru konstruktérů klíčové, ale s výjimkou kolize v první zatáčce Velké ceny Japonska je Massa nositelem poctivé dávky bodů počínaje (jak jinak) Velkou cenou Německa.

Jakoby se zbytek sezony skutečně nesl ve znamení boje mezi Red Bullem a Ferrari, resp. mezi Vettelem, Webberem a Alonsem. Ale to, co se přihodilo Red Bullu v Koreji, se může přihodit Ferrari v Brazílii, a McLaren může být zpátky ve hře. Anebo zaváhá Ferrari a McLaren a Red Bull si dojede pro to, co mu uteklo vloni.

Takže, statistiky – nestatisticky, grafy – negrafy, na základě trendů můžeme předpovídat vývoj různě sofistikovaně, přesto jsem si jist, že to, co přinesou závody v Brazílii a Abú Zabí, stejně překvapí asi úplně všechny. A to je (nejen) na tomto sportu tak krásné.

Diskuze (65) Další článek: Kdo přijde po Alonsovi, Hamiltonovi či Vettelovi?
16. srpna | Alonso by se měl podle spekulací v následujících týdnech zúčastnit testu vozu IndyCar.
15. srpna | Podle některých spekulací oznámí McLaren v nejbližších dnech příchod Carlose Sainze.
14. srpna | Před 30 lety zemřel Enzo Ferrari.
14. srpna | Fernando Alonso má dnes něco oznámit. Nevíme, zda se to týká jeho kariéry nebo něčeho úplně jiného.

GP Belgie 2018

Pátek 24. srpna 2018
1. trénink 11.00–12.30
2. trénink 15.00–16.30
Sobota 25. srpna 2018
3. trénink 12.00–13.00
Kvalifikace 15.00–16.00
Neděle 26. srpna 2018
Závod 15.10