Foto:  FIA

Foto: FIA

 Foto:  FIA

Foto: FIA

 Foto:  FIA

Foto: FIA

 Foto:  FIA

Foto: FIA

 Foto:  FIA

Foto: FIA

 Foto:  FIA

Foto: FIA

 Foto:  FIA

Foto: FIA

 Foto:  FIA

Foto: FIA

 Foto: Getty Images

Foto: Getty Images

 Foto: Getty Images

Foto: Getty Images

 Foto: Getty Images

Foto: Getty Images

 Foto: Getty Images

Foto: Getty Images

 Foto: Getty Images

Foto: Getty Images

 Foto: Getty Images

Foto: Getty Images

 Foto: Getty Images

Foto: Getty Images

 Foto:  FIA
 Foto:  FIA
 Foto:  FIA
 Foto:  FIA
15
Fotogalerie

Analýza: Poslední verze pravidel pro rok 2026. Co se změnilo?

FIA před zasedáním Světové rady motorsportu uveřejnila rendery vozů podle nejnovější verze pravidel pro rok 2026.

Den, kdy se týmy konečně začnou naplno věnovat vývoji šasi a karoserií monopostů pro sezónu 2026, se nezadržitelně blíží. Proto se momentálně finalizují technická pravidla, která budou rámcem pro práci designérů.

Nejnovější desáté vydání pravidel bylo publikováno 11. prosince 2024 a v souvislosti s tím FIA představila aktualizovaný koncept monopostu pro rok 2026 vycházející z těchto pravidel.

Ve srovnání s konceptem z června letošního roku (ten byl postaven na osmém vydání pravidel) došlo k několika menším úpravám karoserie.

Přední křídlo

01.jpgPřední křídlo konceptu monopostu pro sezónu 2026, novější verze vlevo; zdroj: FIA

Konstrukce tvořená trojicí křídlových prvků, z nichž dvě klapky jsou aktivní, zůstává zachována. Křídlo má nově propracovaný design koncových částí, jelikož pravidla v tomto směru přinášejí více volnosti. Ilustruje to i obrázek výše, kde (1) vertikální lopatku trojúhelníkového tvaru umístěnou na samém okraji vystřídala uhlazenější (2) horizontální lopatka vyrůstající z bočnice předního křídla.

Přestože to na obrázcích od FIA není vidět, v pravidlech přibyla možnost doplnit na spodní stranu křídlových profilů jeden či dva generátory víření, jaké byly před rokem 2022 standardem.

Podlaha

02.jpgNáběhová hrana podlahy konceptu monopostu pro sezónu 2026, novější verze vlevo; zdroj: FIA

Supervýkonné podlahy s mohutnými Venturiho tunely, na které jsme si za poslední tři roky zvykli, nahradí opět z velké části plochá podlaha. Náběhová hrana podlahy se výrazně sníží a na rozdíl od prvního konceptu se pod ni vrátí četné (3) generátory víření. Ty dodají energii proudění pod podlahou. Tato část podlahy tak najednou připomíná design, jaký si pamatujeme z roku 2021.

03.jpgPodlahový deflektor konceptu monopostu pro sezónu 2026, novější verze; zdroj: FIA

Přepracováno bylo také tvarování okrajů podlahy i (4) deflektoru stojícího na jejím předním rohu. Na aktualizovaném modelu tento deflektor pořádně narostl a je také dělený na dvě části.

Karoserie okolo kol

04.jpgPravý přední roh konceptu monopostu pro sezónu 2026, novější verze vlevo; zdroj: FIA

Už první koncept odhalil, že dojde k odstranění deflektorů nad předními koly. Mezitím se změnily i (5) lopatky pod předními brzdovými kanálky.

05.jpgKryt kola konceptu monopostu pro sezónu 2026, novější verze vlevo; zdroj: FIA

Vnější kryty ráfků kol jsou nyní uprostřed více otevřené, díky čemuž poodhalují design samotných ráfků a opět se můžeme těšit na záběry dočervena rozžhavených brzdových kotoučů.

06.jpgLevý zadní roh konceptu monopostu pro sezónu 2026, novější verze; zdroj: FIA

Pod zadními brzdovými kanálky se znovu objevují (6) lopatky a křidélka s dvojí funkcí. Jednak umožňují generovat přítlak působící přímo na kolo a také brání pronikání špinavého vzduchu od kol do difuzoru.

Zadní křídlo

07.jpgZadní křídlo konceptu monopostu pro sezónu 2026, novější verze nahoře; zdroj: FIA

Zatímco předchozí znění pravidel pro sezónu 2026 výslovně přikazovalo, že zadní křídlo musí tvořit tři křídlové profily, nové znění se změnilo na „nejvíce tři křídlové profily“. To otevírá možnost mít například dvouprvková křídla, jaká jsou již dlouhá léta standardem.

Kvůli tomu se měnily i předpisy definující aktivní aerodynamiku. U tříprvkových zadních křídel nadále platí, že dvojice klapek za hlavním profilem smí být pohyblivá. Avšak v případě dvouprvkových křídel bude moci být pohyblivá pouze jedna klapka – pochopitelně ta zadní.

Na obrázcích aktuálního konceptu je vidět (7) vzepnuté zadní křídlo – tedy jeho okraje již neleží na jedné rovině se středovou částí. Je to důsledek redefinice prostoru, do kterého se křídlové profily musí vtěsnat. Tento prostor se totiž směrem k okrajům postupně zmenšuje.

Naopak prostor pro spodní křídlo se ještě zvětšil, což přispěje primárně ke zvýšení výkonnosti difuzoru, ale i zadního křídla.

Klíčové změny technických pravidel pro sezónu 2026

  • menší (užší o 10 cm s rozvorem kratším o 20 cm) a o 30 kg lehčí monoposty
  • užší pneumatiky
  • nové pohonné jednotky s motory spalujícími 100% udržitelné palivo a s výkonnějším hybridním systémem (350 kW namísto současných 120 kW)
  • aktivní aerodynamika – pohyblivá přední a zadní křídla
  • zvýšení bezpečnosti při čelním nárazu, bočním nárazu a při převrácení

Aktivní aerodynamika

Režim Z: v zatáčkách (to se bude v češtině dobře pamatovat). Klapky na předním a zadním křídle jsou zavřené, vůz dostává maximum přítlaku.

Režim X: klapky se otevřou, přítlak se sníží ale především se sníží odpor vzduchu a vůz bude rychlejší na rovinkách. Režim bude moci být aktivován prakticky kdykoliv v daných částech okruhu. 

Doporučujeme

Články odjinud