Analýza pneumatik: Revoluce se nekonala

Nové pneumatiky Pirelli hrozily podle některých jezdců formuli 1 tragédií a nezvládnutelným počtem zastávek v boxech. První závod sezóny ale ukázal, že šlo o planý poplach.
Analýza pneumatik: Revoluce se nekonala

Hned na úvod je třeba uvést, že okruh v Albert Parku není na pneumatiky nijak zvlášť náročný, takže lze očekávat, že v příštím závodě v Malajsii budou jezdci čelit těžší situaci. Přesto Austrálie ukázala, že stížnosti na Pirelli byly z velké míry neoprávněné.

Většinu loňských závodů dokázali piloti absolvovat jen s pomocí jedné zastávky v boxech, což mělo být podle největších pesimistů letos zcela nemožné. A Sergio Pérez to hned v Melbourne vyvrátil, k mechanikům zajel za celý závod jen jednou a dojel na velmi dobrém 7. místě, i když byl nakonec diskvalifikován.

Dominantní strategií byla v Albert Parku ta, která počítala se dvěma zastávkami v boxech a použitím tvrdé směsi až v závěru závodu. Mimo jiné dovedla první tři jezdce na stupně vítězů. Vettel, Hamilton a Petrov měli i velmi podobné jednotlivé úseky mezi návštěvami mechaniků (stinty).

Strategie tří zastávek v boxech, kterou využili Fernando Alonso, Felipe Massa a Mark Webber, se zdála být méně efektivní. Těžko říct, jestli Ferrari muselo do boxů třikrát, nebo si jen spočítalo tuto strategii jako rychlejší. Vettel ale v případě Webbera dokázal, že Red Bull RB7 mohl zvládnout závod jen se dvěma zastávkami.

Jako extrémní a nakonec i přínosný se ukázal přístup Sergia Péreze. Mexičan sice nastoupil do závodu s plánem na dvě zastávky, ale když přezul na měkčí směs, po čase si uvědomil, že by to s ní mohl zvládnout až do konce. A to se mu také podařilo, vydržela mu celých 35 kol.

Přehled použití jednotlivých směsí pneumatik Pirelli

Tabulka ukazuje, kolik kol strávil každý jezdec na jednotlivých směsích pneumatik (M - měkká, T - tvrdá).

P. Jezdec/stint 1. 2. 3. 4. 5.
1 Sebastian Vettel M/14 M/22 T/22    
2 Lewis Hamilton M/16 M/20 T/22    
3 Vitalij Petrov M/16 M/20 T/22    
4 Fernando Alonso M/12 M/15 M/15 T/16  
5 Mark Webber M/11 T/15 M/15 M/17  
6 Jenson Button M/19 M/18 T/21    
7 Sergio Pérez T/23 M/35      
8 Kamuj Kobajaši M/16 M/15 T/27    
9 Felipe Massa M/13 M/18 T/17 M/10  
10 Sébastien Buemi M/15 M/14 T/28    
11 Adrian Sutil M/16 T/21 T/20    
12 Paul di Resta M/14 M/22 T/21    
13 Jaime Alguersuari M/17 M/18 T/22    
14 Nick Heidfeld M/15 M/15 T/27    
  Jarno Trulli T/16 M/21 M/19    
  Jérôme d'Ambrosio M/14 T/24 T/16    
  Timo Glock M/18 M/1 T/30    
  Rubens Barrichello M/13 M/10 M/2 M/15 T/8
  Nico Rosberg M/16 T/6      
  Heikki Kovalainen M/17 M/2      
  Michael Schumacher M/17 T/2      
  Pastor Maldonado M/9        
Další článek: Zadní křídlo jezdcům moc nepomohlo, FIA připouští změny