Analýza: Oproti WRC je F1 rutinou, myslí si Räikkönen

Kimi Räikkönen se rozhodl po svém odchodu z formule 1 na svou bývalou soutěž téměř zanevřít. Nebál se na ni zaútočit některými prohlášeními coby čerstvý pilot WRC.

Srovnání mezi F1 a WRC je často předmětem vášnivých debat. Mnozí z nadšenců motorsportu, kdyby dostali tu možnost, by dali přednost svezení se na sedadle spolujezdce ve voze WRC před usednutím do podobné pozice ve dvousedadlové formuli. Nebo dokonce před možností ji sami řídit, podobně jako vítězové marketingové akce West Race Day svého času.

Při férovém srovnání je nutné říci, že srovnávat ve skutečnosti nelze. Je lepším atletem Sergej Bubka coby skokan o tyči nebo sprinter Ben Johnson? Prvního jmenovaného nazvala Mezinárodní olympijská komise nejlepším atletem historie, ten druhý se nejlepším nazval často sám. Ale to je ve výsledku jedno. Nelze říci, zda je lepší ten, kdo skočí 14 centimetrů přes 6 metrů nebo zaběhne 100 metrů za 21 tisícin pod 10 sekund. Stejně jako nelze říci, zda je lepší Sébastien Loeb na Rallye Monte Carla, nebo Kimi Räikkönen v Grand Prix Monaka.

Kimi Räikkönen si to ale troufl. Řekl totiž, že titulu mistra světa v rallye by si cenil více než svého triumfu ve formuli 1 z roku 2007.

"Znamenalo by to více než můj titul ve formuli 1," řekl Kimi Räikkönen pro magazín svého zaměstnavatele, firmy Red Bull, která ve formuli 1 provozuje dva týmy a v rallye financuje provoz juniorského týmu Citroënu, za který bude Räikkönen jezdit.

"Je to největší výzva, kterou jsem v životě potkal. Musím se všechno naučit znovu. Ale to se mi líbí. Musím poznat auto, soutěže, jak spolupracovat se spolujezdcem, všechno."

S drobnou výjimkou to není rozdíl v požadavcích na umění a talent, co obě soutěže rozděluje, nýbrž atmosféra, ve které obě fungují. Už v době, kdy Räikkönen přecházel od týmu Sauber do McLarenu, se nechal slyšet, že tu nehodlá zůstat dlouho. "Tak do třiceti."

Trefil to na rok přesně, aniž by to sám čekal.

"Politika ve formuli 1 zabíjí veškeré nadšení," kritizuje Räikkönen. "Atmosféra v rallye je daleko lepší, daleko méně politiky. Je to daleko více o výkonech jezdců. Nalézám v sobě zase kousek mladého Kimiho. WRC je rychlejší a náročnější než S2000, se kterým jsem jel loni ve Finsku [čtěte více zde]. Je desetkrát lepší jej řídit a má více výkonu. Díky tomu se dostanete i z velmi kritických situací. Kdykoli se s fiatem bez turba dostanete do smyku, game is over."

Räikkönen naznačil, že se ve formuli 1 každý bojí řici, co má na srdci, protože by mohly být jakékoli kousky vytrženy z kontextu. Ba co víc, samotné závodění už zejvně nebylo pro rodáka z Espooa také bůhvíjak vzrušující.

"Každé kolo je stejné. Když zaprší, je to těžší, ale jinak je to dnes již rutina. V rallye je každá zatáčka, každý kopeček jiný. To je na tom to zajímavé. To nejvíce vzrušující, co jsem v posledních letech zažil, byl výlet s přáteli na sněžném skútru."

Smluvní vztahy s Red Bullem jsou příčinou zpráv o tom, že by se právě s ním mohl Räikkönen do formule 1 vrátit v roce 2011. Jenomže nejen Räikkönenova slova hovoří o tom, že je pro něj formule 1 uzavřenou kapitolou.

Další článek: Christian Horner se zastal nových týmů

19:29 | Výkonný ředitel Alpine Marcin Budkowski prozradil, že sprintové závody budou mít název superkvalifikace.
18:22 | Alpine zítra uskuteční filmovací den v Silverstonu. S letošním vozem už jezdily také týmy McLaren, Red Bull Racing, AlphaTauri, Alfa Romeo a Williams. Naopak Mercedes chce vyjet až v testech...
17:41 | Romain Grosjean si nasadil kameru na svou helmu a ukáže vám okruh Laguna Seca z vozu IndyCar. odkaz
17:26 | Pro iOs už je aplikace k dispozici. Pro Android bude brzy. Jmenuje se Williams Racing AR Launch 2021.