Analýza: Marketingové zakopnutí Ferrari

Rozjančit svět a pak jej zase zchladit není pro Maranello typické.

Musím přiznat, že patřím k těm, kteří si neuměli po tom zemětřesení způsobené ohlášením Ferrari o Schumacherově návratu představit, že by to nakonec stejný Schumacher odvolal. Přišlo by mi to jako jeden z největších podvodů na divácích v historii formule 1. Pořadatelé závodů ve Valencii a Belgii oslavovali raketový nárůst prodeje lístků. Je zřejmé, že jiné vážnější důvody než Michael Schumacher to nemělo.

A právě přesně k tomu došlo.

Lidé, kteří utratili desítky tisíc korun kvůli Schumacherovi, právě jeho na dráze neuvidí. Zapomenout bychom neměli ani na miliony těch, kteří se těšili na výjimečný závod, byť jejich újma je maximálně psychického rázu. Rozhořčení je na místě a pochopitelné.

F1sports jako jeden z mála průběžně připomínal, že Ferrari Schumacherův návrat vlastně nikdy neoznámilo. Pouze prohlásilo, že "Ferrari má v úmyslu posadit Michaela Schumachera do vozu Felipeho Massy" a že teprve "na konci speciálního tréninkového programu bude potvrzena" jeho účast. V neúspěšné žádosti o výjimku pro Schumacherův test ve Ferrari F60 se pak píše pouze o "vyhodnocení možností jeho návratu".

O tom, že Schumacherův návrat není jistý, informoval F1sports již 5. sprna.

Na straně druhé je pochopitelné, že veřejnost přehlížela nenápadná zadní vrátka, která si Ferrari ve svých oficiálních vyjádřeních ponechalo. Nadšení bylo příliš velké. Přesto se v krátké historii jedné z největších vývrtek ve formuli 1 vyskytují divné prvky.

Tím prvním je už samotné oznámení Ferrari z 29. července. Je to totiž pro Ferrari netypický krok. Maranello před tím, než věc na poslední chvíli oficiálně potvrdí, ji nejprve několikrát dementuje (vzpomeňme Räikkönena či Alonsa). Zde ale ozmánil pouze "úmysl", jehož cíl navíc nebyl úplně jistý.

F1sports u zdrojů uvnitř Ferrari zjistil, že oznámení bylo motivováno dobrými úmysly. Jednak jsme se nacházeli na začátku letní přestávky a po dlouho trvajících sporech FIA - FOTA potřebovala formule 1 něco pozitivního (pokud přijmeme myšlenku, že Schumacherův comeback se nedá označit za záležitost negativní).

Na obranu Ferrari je nutné říci, že jejich úmysly byly opravdu čisté. Někteří nazývají jeho krok šikovným marketingovým činem, ve skutečnosti šlo ale o marketingové zakopnutí, které zapříčinilo negativní postoj veřejnosti - ať už zklamaný nebo rozzlobený.

Odborník na prostředí formule 1 a sportovní marketing Pavel Turek souhlasí:

"To oznámení mělo přijít až poté, kdy si Ferrari ověřilo Schumacherovu připravenost k návratu," řekl Pavel Turek pro F1sports.

Problém se objevil v pátek 31. července. Až po několika kolech ve Ferrari F2007 se naplno projevily následky zranění, které si Michael Schumacher přivodil letos v únoru havárií na motorce. Po zkušenostech z roku 1999 Schumacherův tým detailně o jeho stavu neinformuje, ale hovoří se o "zlomeninách v oblasti krku a hlavy".

Do té doby vypadal Schumacherův návrat reálně, ale tato možnost dramaticky poklesla právě po první jízdě s formulí 1. Schumacherova asistentka Sabine Kehmová se pak nebála do médií vypustit zprávy o tom, že jeho návrat není jistý, čímž tak trochu připravila půdu pro dnešní oznámení.

Do německých médií navíc o den dříve pronikla zpráva, že Schumacherův manažer Willi Weber pozastavil výrobu reklamních předmětů oslavující návrat šampiona. Jelikož náběhová křivka posledního oznámení byla tentokrát pozvolnější, působilo o něco méně šokujícím způsobem než to první před necelými čtrnácti dny.

Svět tento comeback-necomeback brzy vstřebá, otázkou zůstává, zda pro F1 z toho zůstane něco pozitivního. Zatím převažuje pocit z dalšího kontroverzního momentu pro královnu motorsportu, které jsou pro ni v posledních letech tak typické.

V pozadí této události je ale nutné připomenout další, mediálně možná méně zajímavou. Ve Valencii nastoupí Luca Badoer, testovací pilot Ferrari od roku 1998! Byl to právě on, kdo měl automaticky nastoupit za Michaela Schumachera v roce 1999, kdy si zlomil nohu. Šanci ale dostal Fin Mika Salo. A tak se osmatřicetiletý Badoer dočká svého prvního závodu pro Ferrari. Bude to po Lole BMS Scuderia Italia, Minardi a Forti Grand Prix čtvrtý italský tým, za který nastoupí. Favoritem byl spíše Marc Gené, letošní vítěz 24 hodin Le Mans. Ale Badoerovo angažování pro Velkou cenu Evropy je spíše jakýmsi poděkováním Ferrari za dlouholeté služby.

Nakonec měl pravdu Schumacherův manažer Willi Weber, který pár hodin před prvním oznámením Ferrari tvrdil, že to na 200 % nebude Michael Schumacher, kdo nahradí Felipeho Massu.

Škoda, že si to pár hodin před posledním oznámením Ferrari pokazil prohlášením, že Schumacher žádné zdravotní potíže nemá.

http://twitter.com/f1sports

Další článek: Renault čeká na soud a připravuje závodní debut Romaina Grosjeana