Absurdní situaci a v ní nesmyslně vedenou tahanici o značku ‚Team Lotus‘ zachránil, zdá se, Renault. Automobilka Renault. Mohla si to dovolit. Získala nad situací částečnou moc.
Vše přitom hrozilo vyústit v bizarní situaci: dva týmy
Lotus-Renault na startu velkých cen v příštím roce. Jak by se to stalo?
Zaprvé: současný tým Renault F1 už není vlastněn
automobilkou Renault po jejím loňském rozhodnutí stáhnout se z formule 1.
Má v ní jen 25% podíl na přechodné období, aby novým vlastníkům umožnila
snáze postavit se na vlastní nohy. Zbytek týmu vlastní investiční skupina Genii
Capital Gérarda Lopeze. Automobilka Renault se nakonec strategicky rozhodla pro
roli pouhého dodavatele motorů. Genii Capital tak hledá spoluinvestora a tím
by se mohla stát firma Lotus Cars z Malajsie, za kterou stojí ambiciózní
Dany Bahar coby výkonný ředitel. Žlutočerný tým by byl přebarven a přejmenován na tým
Lotus. Ve spojení s motory Renault to tvoří strukturu jména stáje.
Lotus – Renault.
Jeden Lotus už ale ve formuli 1 letos jezdí. Lotus Racing
Tonyho Fernandese, který se nedávno nepohodl s malajsijskou firmou Lotus
Cars zmíněnou výše. Hlavním důvodem sporu jsou osobní plány Danyho Bahara a tahanice
o historické jméno ‚Team Lotus‘. Velmi dopodrobna jsme záležitost rozebrali
zde.
Lotus Racing Tonyho Fernandese, který má v plánu od
příští sezony používat značku ‚Team Lotus‘, není spokojen se současným
dodavatelem motorů Cosworth a pro další sezonu již delší dobu vyjednává s automobilkou Renault.
To by mělo za následek jasné jméno týmu:
Team Lotus – Renault.
Dva týmy stejného jména. To si může dovolit česká fotbalová
liga, nikoli však formule 1.
Jednání Tonyho Fernandese s Renaultem se ale překvapivě
táhla bez zjevného výsledku. Dnes víme proč.
Renault by se tímto způsobem ocitl přímo ve středu války o
jméno Lotus. Po singapurském skandálu z roku 2008 je to to poslední, co by
Renault potřeboval. Dal proto ultimátum, že nebude žádná dohoda, dokud nebude
spor urovnán.
To znamená Tony Fernandes bez kvalitních motorů. Jako
špičkový byznysmen si vzpomněl na heslo o moudřejším, který ustoupí, a také na příklady z minulosti, kdy souboje titánů nepřinesly nikdy nic
dobrého žádné ze zúčastněných stran. A zdá se, že tomuto zdravému rozumu pomohl
nátlak: Lotus Cars z Malajsie by se přes Renault F1 velice snadno dostal
do pozice vetovat Fernandesovi změnu jména týmu na příští rok, například na
AirAsia F1, nebo klidně Fernandes GP. Uh!
Politické síly v Malajsii usoudily, že výhodnější je
zahrnout malajsijskou Group Lotus do projektů formule 1, než pomáhat vlivnému
Fernandesovi. Sama země totiž z toho bude těžit. Z Lotusu v podstatě udělat to samé, čím je dnes Ferrari nebo McLaren. To by s Fernandesem nešlo. A tak jej donutili k dohodě. Nakonec, v tiskovém prohlášení
oznamující partnerství Renaultu s Fernandesovým Lotusem nikde není ani
jednou zmíněno jméno Lotus, nýbrž 1Malaysia – skutečné jméno Fernandesova
projektu ve formuli 1, pro který si (od Group Lotus) jméno Lotus Racing jen
půjčil.
Ještě před několika dny to vypadalo na jednoznačně silnější
pozici Tonyho Fernandese. Pokud soudy potvrdí, že je to on, kdo vlastní značku ‚Team
Lotus‘, malajsijská Group Lotus bude ještě ochotna se s Fernandesem dohodnout
na odkoupení tak, aby na tom Fernandes netratil. A Fernandes s Mikem Gascoynem
dají svému současnému týmu Lotus Racing jiné jméno.
Souhlas soupeřů Bernie Ecclestone už nějak sežene. A Group
Lotus přes svůj nový F1 Lotus – Renault nebude stát v cestě.
Jen to nové jméno už asi nebude tak zvučné…