Analýza: Kotrmelec v boji o jméno Lotus

Absurdní situaci a v ní nesmyslně vedenou tahanici o značku ‚Team Lotus‘ zachránil, zdá se, Renault. Automobilka Renault. Mohla si to dovolit. Získala nad situací částečnou moc.
Analýza: Kotrmelec v boji o jméno Lotus

Vše přitom hrozilo vyústit v bizarní situaci: dva týmy Lotus-Renault na startu velkých cen v příštím roce. Jak by se to stalo?

Zaprvé: současný tým Renault F1 už není vlastněn automobilkou Renault po jejím loňském rozhodnutí stáhnout se z formule 1. Má v ní jen 25% podíl na přechodné období, aby novým vlastníkům umožnila snáze postavit se na vlastní nohy. Zbytek týmu vlastní investiční skupina Genii Capital Gérarda Lopeze. Automobilka Renault se nakonec strategicky rozhodla pro roli pouhého dodavatele motorů. Genii Capital tak hledá spoluinvestora a tím by se mohla stát firma Lotus Cars z Malajsie, za kterou stojí ambiciózní Dany Bahar coby výkonný ředitel. Žlutočerný tým by byl přebarven a přejmenován na tým Lotus. Ve spojení s motory Renault to tvoří strukturu jména stáje.

Lotus – Renault.

Jeden Lotus už ale ve formuli 1 letos jezdí. Lotus Racing Tonyho Fernandese, který se nedávno nepohodl s malajsijskou firmou Lotus Cars zmíněnou výše. Hlavním důvodem sporu jsou osobní plány Danyho Bahara a tahanice o historické jméno ‚Team Lotus‘. Velmi dopodrobna jsme záležitost rozebrali zde.

Lotus Racing Tonyho Fernandese, který má v plánu od příští sezony používat značku ‚Team Lotus‘, není spokojen se současným dodavatelem motorů Cosworth a pro další sezonu již delší dobu vyjednává s automobilkou Renault. To by mělo za následek jasné jméno týmu:

Team Lotus – Renault.

Dva týmy stejného jména. To si může dovolit česká fotbalová liga, nikoli však formule 1.

Jednání Tonyho Fernandese s Renaultem se ale překvapivě táhla bez zjevného výsledku. Dnes víme proč.

Renault by se tímto způsobem ocitl přímo ve středu války o jméno Lotus. Po singapurském skandálu z roku 2008 je to to poslední, co by Renault potřeboval. Dal proto ultimátum, že nebude žádná dohoda, dokud nebude spor urovnán.

To znamená Tony Fernandes bez kvalitních motorů. Jako špičkový byznysmen si vzpomněl na heslo o moudřejším, který ustoupí, a také na příklady z minulosti, kdy souboje titánů nepřinesly nikdy nic dobrého žádné ze zúčastněných stran. A zdá se, že tomuto zdravému rozumu pomohl nátlak: Lotus Cars z Malajsie by se přes Renault F1 velice snadno dostal do pozice vetovat Fernandesovi změnu jména týmu na příští rok, například na AirAsia F1, nebo klidně Fernandes GP. Uh!

Politické síly v Malajsii usoudily, že výhodnější je zahrnout malajsijskou Group Lotus do projektů formule 1, než pomáhat vlivnému Fernandesovi. Sama země totiž z toho bude těžit. Z Lotusu v podstatě udělat to samé, čím je dnes Ferrari nebo McLaren. To by s Fernandesem nešlo. A tak jej donutili k dohodě. Nakonec, v tiskovém prohlášení oznamující partnerství Renaultu s Fernandesovým Lotusem nikde není ani jednou zmíněno jméno Lotus, nýbrž 1Malaysia – skutečné jméno Fernandesova projektu ve formuli 1, pro který si (od Group Lotus) jméno Lotus Racing jen půjčil.

Ještě před několika dny to vypadalo na jednoznačně silnější pozici Tonyho Fernandese. Pokud soudy potvrdí, že je to on, kdo vlastní značku ‚Team Lotus‘, malajsijská Group Lotus bude ještě ochotna se s Fernandesem dohodnout na odkoupení tak, aby na tom Fernandes netratil. A Fernandes s Mikem Gascoynem dají svému současnému týmu Lotus Racing jiné jméno.

Souhlas soupeřů Bernie Ecclestone už nějak sežene. A Group Lotus přes svůj nový F1 Lotus – Renault nebude stát v cestě.

Jen to nové jméno už asi nebude tak zvučné…

Diskuze (11) Další článek: Mohla by to být nejlepší sezona vůbec?
12:51 | Antonio Fuoco ze stáje Charouz Racing System skončil v závodě F2 na 8. místě, což znamená pole position pro zítřejš… odkaz
11:26 | Dnes v Monaku závodí závodí junioři a Porsche. Z jednoho Porsche uniklo na vjezdu do boxů opravdu hodně velké množství oleje.
19:37 | Pneumatiková mezera bude i na Hungaroringu. Pirelli tam nominuje střední, měkkou a ultraměkkou.
24. května | Podle jezdců Mercedesu vydrží hypedměkké pneumatiky v závodě maximálně 7 kol.
24. května | Žádný trest pro Maxe Verstappena za couvání z únikové zóny v první zatáčce.

GP Monaka 2018

Čtvrtek 24. května 2018
1. trénink Ricciardo (1:12.126)
2. trénink Ricciardo (1:11.841)
Sobota 26. května 2018
3. trénink 12.00–13.00
Kvalifikace 15.00–16.00
Neděle 27. května 2018
Závod 15.10