Analýza: Kanada pomohla FANDOVI, ublížila F1

Analýza: Kanada pomohla FANDOVI, ublížila F1

Letos poprvé nebyly některé závody formule 1 odvysílány živě na hlavním programu Novy. Otázkou je, proč? A je formule 1 v ČR na ústupu?

Formule 1 v ČR na ústupu není, ba právě naopak, ale bůhvíproč ti, kteří rozhodují o tom, čemu se má věnovat pozornost, preferují zkorumpované prostředí národní fotbalové ligy či snadno sledovatelné průběhy hokejových zápasů.

Nic proti tomu: jsme národ fotbalový a hokejový. Okruhový motorsport, včetně formule 1, není postaven na bázi přímočarého vývoje událostí na hřišti, zatímco u závodů F1 se musí přemýšlet. A přemýšlení je typické spíše pro menšiny, a menšiny nemají komerční televize rády.

Přesto: 400 až 600 tisíc lidí, kteří jsou ochotni si závod F1 zapnout pokaždé, když se jede, nelze považovat za menšinu. V takzvaném prime timu, tedy přibližně sedmá – devátá hodina večerní, je to ještě o nějakých 20 % více; Velkou cenu Brazílie 2008 ve vrcholu sledovalo přes dva miliony lidí.

Před rokem 2006, kdy F1 přecházela z tehdejší Primy na Novu, mělo vedení televize ambiciózní plány:

„Měli jsme o formuli 1 zájem delší dobu, ale vysílací práva byla bohužel vázána tříletým kontraktem. Ten letos vypršel a poskytovatel licence se rozhodl pro vysílací čas v nejsledovanější televizní stanici v České republice,“ řekla tehdejší mluvčí televize Nova Veronika Šmítková.

A tehdejší ředitel televize (dnes v České televizi) Petr Dvořák dodal:

„Chceme si vzít příklad a přenosy z formule 1 dělat tak dobře jako RTL. Rádi bychom vytvořili fenomén.“

Povedlo se?

Férovou otázkou je, zda-li to bylo vůbec možné. RTL má v místě dění závodu nejen početný štáb lidí a přenosové vozy umožňující živé vstupy, ale také pořádá rozsáhlá a na program bohatá studia před i po závodě F1. To se neobejde bez financí. A takové finance do programu F1 Nova nedává. S ohledem na finanční kondici majitele Novy, společnosti CME, se zas nelze až tak moc divit.

Přitom sledovanost každého jednotlivého závodu F1 je vyšší, než byla například u drtivé většiny zápasů Mistrovství světa v kopané v Jižní Africe nebo wimbledonského úspěchu Petry Kvitové.

O menšinách se tu hovořit nedá.

Přesto se nové vedení Novy rozhodlo letošní večerní závody přesunout na jiný program, FANDU. Pro většinu lidí bez možnosti rozlišení obrazu High Definition, a obecně s podstatně horší dostupností stabilního (digitálního signálu).

Vedení Novy muselo být jasné, že oblíbený a velmi úspěšný produkt přijde o diváky. Otázkou bylo jen, o kolik? A proč F1 na FANDU vůbec přesouvat, když podle údajů ATO-Mediaresearch se právě díky F1 podařilo Nově ve sledovanosti porazit Českou televizi při Velké ceně Monaka:

Sledovanost Novy před Monakem byla 335 tisíc (podíl všech lidí sedících toho času u televize, takzvaný share, činil 13,9 %). Závod v Monaku obojí zvedl na 692 tisíc (30,6 %) – jednoznačný vítěz nedělního odpoledne a téměř dvojnásobek toho, co měla Česká televize. Bylo to přesně obráceně přibližně půl hodiny před závodem, než začalo Studio F1. Po závodě sledovanost Novy klesla na 320 tisíc (14,6 %).

FANDA nepatří mezi nejsledovanější programy  v zemi. Před Velkou cenu Kanady měl 50 tisíc diváků (1,4 % ze všech diváků sedících před televizí – share), během závodu čísla vyskočila na 329 tisíc (8,4 %). Po závodě to bylo 30 tisíc (0,9 %).

Jinými slovy: Zatímco share Novy s odpoledním Monakem vyskočil o 220 %, v případě FANDY to bylo o 600 %. Skvělá zpráva pro FANDU. To musel být snad rekord. Špatnou zprávou je, že produkt F1 jako takový, přišel pro Velkou cenu Kanady o dvě třetiny diváků. FANDA na tom byl v průběhu Velké ceny Kanady mnohdy lépe, než Prima; byl třetí za Novou a Českou televizí.

Z pohledu televize, která potřebuje svému FANDOVI pomoci, se to jeví jako úspěch. Budete-li ale majitelem licence pro vysílání závodů F1 na českém trhu (kterým je společnost Pragosport, jež svá práva Nově za poplatek pronajímá), veselí byste z toho být neměli. (A podle informací F1sport.cz to nepovšimnuto nezůstalo.)

Znamená to totiž, že aby Nova pomohla FANDOVI, znásilnila svůj vlastní produkt F1. Bude-li produkt F1 méně úspěšný, bude se na něj „lepit“ méně inzerentů. Inzerentů, kteří mají od Novy pro letošek nabídku dražšího cenového tarifu reklam - další demotivující faktor.

Vtip je v tom, že po skončení Televizních novin, které měly obří sledovanost 1,8 milionu lidí, spadla sledovanost Novy téměř na úroveň České televize: na úroveň nějakých 800 tisíc. Sledovanost filmu Účastníci zájezdu se pak vyšplhala přes milion, tedy o něco málo více diváků, než kolik jich v minulosti sledovalo večerní závody F1.

Nova profitovala naprosto marginálně. Kdyby zůstala F1 na Nově, nijak by neutrpěla. FANDA naopak profitoval monstrózně. Daní je ale obří propad sledovanosti F1.

Suma sumárum: to vše kvůli dvaceti minutám v době 20:00 – 20:20, kdy ještě běžely Televizní noviny, a začínala Velká cena Kanady. FANDA se po F1 vrátil ke svým malým číslům. Nešlo to tentokrát o 20 minut zkrátit?

Jinými slovy: marginální profit pro televizi, ale masakr pro produkt F1, který se tak ještě více vzdálil představám původního vedení Novy o tom podobat se RTL. A možná nasadil trend úpadku televizních přenosů F1 jako takových.

Nestala se nakonec F1 nechtěným dítkem Novy?

Doporučujeme

Články odjinud