"Spojil své síly s nikým menším než Gerardem Lopezem a vytvořil s ním tým Charouz – Gravity Racing. Gravity Sport management je Lopezova firma, která vlastní 75 % týmu Renault F1."
Ta zpráva přišla hodně nečekaně: Čech Jan Charouz se stal jedním z rezervních pilotů týmu Renault F1. Dobrá zpráva pro Českou republiku: v souvislosti s formuli 1 se zase hovoří o českých závodnících. V roce 2001 se manažerovi Antonínovi Charouzovi povedlo dostat do formule 1 Tomáše Engeho, byť jen na tři závody. Další Engeho účinkování totiž zastavil Prostův krach.
Málo si lidé pamatují zprávy z roku 2002, podle kterých byla uzavřena dohoda o roli náhradního jezdce za Oliviera Panise v týmu BAR v závěru sezony. Na základě toho pak na serveru lidovky.cz vyšla zpráva, podle které bylo na 80 až 90 % jisté, že se Tomáš Enge stane týmovým kolegou Jensona Buttona, který měl do týmu přijít.
"'Na osmdesát až devadesát procent je Tomášovo angažmá v týmu BAR jisté. Zatím se všechno tutlalo asi proto, aby kolem Engeho nebyl před jeho rozhodujícím závodem v Monze rozruch,' pravil informátor, který se domnívá, že o víkendu v Monze vydají zainteresované strany oficiální prohlášení."
Psaly tenkrát noviny, maje na mysli rozhodující závod sezony Mezinárodní formule 3000, ve které po nešťastném skandálu s marihuanou přišel Enge o titul.
Bohužel, žádné oficiální prohlášení nikdy nepřišlo. Charouz to pak zkusil s Jarkem Janišem. Ten se totiž stal testovacím pilotem Jordanu v roce 2003.
Součástí dohody byla jedna testovací jízda v prosinci 2003 na okruhu v
Jerezu, kde odkroužil 112 kol. Jak už to tak v těchto případech bývá,
zadarmo to nebylo. Ostatně sezona 2005 byla pro Jordan beztak poslední.
Nyní je to pokus číslo 3 s Janem Charouzem. Pravdou je, že je na této akci zarážející hned několik věcí: Jan Charouz je jedním ze tří náhradníků - oficiálním třetím pilotem týmu je Číňan Ho-Pin Tung, tesovacími piloty jsou pak Belgičan Jérôme d'Ambrosio a právě Jan Charouz. Nicméně mít tolik náhradníků v době prakticky absolutního zákazu sezonních testů je prakticky formalitou, která ale také nebyla určitě zadarmo.
Jan Charouz navíc nebyl s týmem v Jerezu, zatímco všichni ostatní, tedy Kubica, Petrov, Tung, d'Ambrosio, ano. Tiskové prohlášení to vysvětlilo následovně:
"Mimochodem, Jan Charouz je také testovacím pilotem týmu, ale neměl možnost se do Valencie na prezentaci týmu dostavit."
Ono se není co divit, protože v ten den v Praze sám Charouz oznámil své partnerství s Renaultem českým novinářům.
Podle jezdcova otce a manažera Antonína Charouze je součástí smlouvy jeden
plnohodnotný oficiální test s týmem. Termín a trať bude prý upřesněna během
roku. Další otazník, protože nebude-li Charouz testovat v Jerezu nebo Barceloně před začátkem sezony, pak už do konce roku 2010 vůbec. A mezi sezonami se nejen osazenstvo závodního složení, ale i posty náhradníků a testovačů zásadně mění.
Přesto je post testovacího nebo náhradního jezdce velmi důležitý. O jezdci se ví a pracuje se s ním jako s možným kandidátem na závodní sedačku ve formuli 1, například v případě zranění některého z hlavních jezdců. Je to určitý strategický a marketingový předstupeň, který jezdce dostane do nezbytného výběru před hlavním "finále Superstar".
A nemusí to být jen F1, kterou by měl závodník jezdit. Samotný post testovacího pilota týmu F1 může pilotovi pomoci k jinému angažmá. Lepšímu, než které by získal, kdyby žádné vztahy s týmem formule 1 neměl.
V případě Jana Charouze ale není nutné pro vysvětlení chodit daleko. Jen pár dní po oznámení jeho postu testovacího pilota Renaultu přišlo do redakce tiskové oznámení, podle kterého se Jan Charouz stal závodníkem formulové série Auto GP.
Auto GP je nový název pro šampionát původně známý jako Euroseries F3000 nebo Euro Formula 3000. Série byla založena v roce 1999 jako italská formule 3000. V roce 2004 se hlavním partnerem stala firma Superfund a stavěla zejména na skutečnosti, že jedním z šampionů předchozích let se stal Felipe Massa. Ročník 2004 startoval na Masarykově okruhu v Brně a nechyběl dokonce český pilot Tomáš Kostka. Série ale během sezony upadala a Superfund sérii opustil před startem ročníku 2005.
To už bylo v době, kdy se hádala italská scéna F3000. V běhu byly dva šampionáty. Ten, o kterém hovoříme, se stal opět Italskou formulí 3000 a od roku 2007 dále je znám jako Euroseries 3000. Konkurenčním šampionátem se stala Formule 3000 International Master, jejíž šampionem v roce 2006 se stal právě Jan Charouz a který je od roku 2007 známý jako International Formula Master (Josef Král vloni třetí v celkové klasifikaci).
Ta první série, do loňska známá jako Euroseries 3000, získala pro letošní rok jméno Auto GP. A Antonín Charouz se rozhodl do tohoto šampionátu nastoupit.
Spojil své síly s nikým menším než Gerardem Lopezem a vytvořil s ním tým Charouz – Gravity Racing. Gravity Sport management je Lopezova firma, která vlastní 75 % týmu Renault F1. Tým v Auto GP nasadí hned čtyři formule a není náhodou, že budou mít stejné zabarvení jako Renault F1. Jedním ze závodníků bude Jan Charouz, tím druhým je Rakušan Walter Grubmüller. Zbylé dva závodníky dodá Lopezova firma Gravity.
Je tedy zřejmé, že Charouzovo angažmá testovacího pilota Renault F1 je vedlejším produktem partnerství Antonína Charouze a nového majitele Renault F1. Ostatně, další sérií, ve které bude Jan Charouz závodit, je Světová série Renault.
Samotná smlouva na testovacího pilota ještě neznamená, že se Jan Charouz do formule 1 posadí, ale jako první krok právě k tomuto cíli to nemusí být úplně marná snaha.