Fernando Alonso dokázal 18 kol vést Grand Prix Španělska, přesto v cíli ztrácel na vítězného Vettela téměř 100 sekund. Jeho problémy ale nezačaly až na tvrdých pneumatikách.
Alonsovi se na domácí půdě v Barceloně povedl skvělý start do závodu a ze čtvrté pozice šel do vedení. První místo udržel až do druhých zastávek v boxech, pak se začal propadat. V cíli byl pátý, ale první čtyři jezdci mu nadělili celé kolo.
Po závodě Ferrari a Alonso označili za hlavní příčinu propadu špatnou výkonnost na tvrdých pneumatikách, ale Alonsovy problémy začaly už dřív. Jeho časy na kolo se ve srovnání s konkurencí zhoršily už po druhé zastávce v boxech, přičemž celkově jich absolvoval stejný počet jako přímí soupeři.
"Tvrdé pneumatiky? To je otázka na Pirelli, proč přivezlo tvrdší pneumatiku, která vydrží méně než tak předchozí, rychleji se opotřebovává a je o dvě sekundy pomalejší," lamentoval po závodě španělský pilot.
Svého jezdce podpořil šéf Scuderie Stefano Domenicali. "Alespoň nemůžete říct, že Pirelli pracuje pro Ferrari," uvedl. "Na začátku tu byly pochybnosti, že udělají pneumatiky na míru týmu! Teď se ale musíme podívat, jak to bude vypadat v budoucnu. Musíme s nimi úzce spolupracovat a položit si otázku, jestli je to ta správná pneumatika, kterou bychom chtěli mít."
Z následujícího grafu je ale zřejmé, že Alonso začal na své soupeře ztrácet, už když přezul na třetí sadu měkkých pneumatik (19. kolo). V té době přišel o vedení a nedokázal udržet tempo rivalů. Zatímco v prvních dvou úsecích závodu jezdila v té době vedoucí trojice téměř shodné časy, rozdíly nastaly právě po druhých zastávkách.
Graf také ukazuje, jak Sebastian Vettel dokázal využít novou sadu měkkých pneumatik, kterou ušetřil v kvalifikaci. Přezul o kolo dřív než Alonso (ten žádnou novou měkkou sadu neměl) a svůj čas na kolo stlačil o dvě sekundy dolů (20. a 21. kolo). Lewis Hamilton šel do závodu také s jednou novou sadou měkkých pneumatik, ale nasadil ji už během první návštěvy mechaniků, a tím pádem ji nevyužil, protože neměl volnou trať, zůstal v závěsu za Vettelem a Alonsem.
Ferrari má ovšem pravdu v tom, že mu tvrdé pneumatiky nesedly. Z časů na kolo i z následujícího grafu, který ukazuje vývoj Alonsovy ztráty na první místo, je patrné, že konkurenceschopnost Španěla ještě výrazněji klesla při přezutí na tvrdou sadu (29. kolo). Zatímco Vettel a Hamilton dokázali v průběhu závodu díky úbytku paliva a navzdory tvrdým pneumatikám zrychlovat, Alonsovy časy na kolo měly od druhé zastávky v boxech rostoucí tendenci. Od třetí zastávky ztráta jezdce Ferrari rostla zrychleným tempem.
Jediným, kdo tedy skutečně dokázal konkurovat Vettelovi, byl Hamilton. Závodní rychlost McLarenu byla velmi dobrá a můžeme jen spekulovat, co by se stalo, kdyby Hamilton nasadil novou měkkou sadu později během zastávky předsunuté před Vettela...
Strategie v GP Španělska
Jezdec/stint |
1. |
2. |
3. |
4. |
5. |
Vettel |
Mp |
Mp (9) |
Mn (18) |
Tp (34) |
Tn (48) |
Hamilton |
Mp |
Mn (11) |
Mp (23) |
Tp (35) |
Tn (49) |
Alonso |
Mp |
Mp (10) |
Mp (19) |
Tn (29) |
Tn (39) |
Tabulka ukazuje, v kterém kole jezdci přezouvali a na jaké pneumatiky (M - měkká směs, T - tvrdá směs, n - nová, p - použitá)