Analýza: Jak mohou McLaren a Ferrari ovlivnit boj o titul

Stoupající forma Ferrari, McLarenu může těšit Red Bull více než Brawn.

Závod na Nürburgringu sice neukázal pokrok McLarenu, to ale neznamená, že žádný není. Nové přední přítlačné křídlo a zejména podlaha vozu podle informací přímo od týmu mají na svědomí 0,6 až 0,7 sekundy na kolo.

Stupně vítězů v podání Felipeho Massy jsou také znamením toho, že Ferrari je na cestě vzhůru. Co je ovšem klíčové, oba týmy jako jediné nadále využívají systém znovuobnovy kinetické energie (KERS), který hlavně na startu funguje jako herním pařanům známý nitrák.

V takové konstelaci mohou jezdci McLarenu a Ferrari významně ovlivnit boj o titul mezi Brawnem a Red Bullem. Zůstane-li totiž některý ze závodníků jedné či druhé stáje zaseklý za soupeřem s relativně pomalejším vozem v průběhu prvního úseku závodu před prvním pitstopem, je vlastně odepsaný.

V Německu například Heikki Kovalainen pozdržel Jensona Buttona (Brawn), na kterého se zase dotáhli Felipe Massa a Sebastian Vettel (Red Bull). Vettel tak ztratil jakoukoli šanci na útok na kolegu Marka Webbera (který měl před zvolněním ke konci závodu navzdory penalizaci průjezd boxy dvacetivteřinový náskok). Jenson Button pak dojel do cíle až pátý. Je zřejmé, že Kovalainen má určitý podíl na tom, že před Buttonem dojeli ještě právě Massa a Nico Rosberg na williamsu. Sám Kovalainen dojel do cíle až osmý.

Konkrétně Kovalainen tak připravil Brawn o více bodů, než by ztratil prohrou v přímém souboji Red Bull - Brawn. A to nezapomeňme na to, co se stalo Hamiltonovi.

Brawnu navíc podruhé v řadě přítížily trable s pneumatikami. Právě ty rozhodly o strategii tří pitstopů, protože Brawn potřeboval krátký první úsek ve spojení s kvalifikací. Jenomže to by znamenalo dlouhý úsek prostřední, což představuje delší první pitstop a potenciální ztrátu pozice. Proto volba tří zastávek, kterou Brawnu pokazil Kovalainen.

Brawn v Německu vykazoval na předních pneu teplotu 50° až 60° C, zatímco ve skutečnosti by potřeboval 70° až 80° C. Brawn doufá, že zlepšení představená v Maďarsku se dokáží s touto nevýhodou vypořádat, ale podobně McLarenu stouplo sebevědomí natolik, že v Budapešti nevylučuje dokonce vítězství.

To je špatná zpráva spíše pro Brawn než Red Bull. Brawn je ten, který potřebuje udržet v první polovině vybudovaný náskok. Red Bull má nadále přes stoupající formu Ferrari a McLarenu na to, aby do cíle dojížděl ve formaci Red Bull - někdo jiný - Brawn - zbytek (spíše než z pohledu stahování ztráty pomalejší formace někdo - Red Bull - Brawn - zbytek). Pár takových závodů a náskok Brawnu a Jensona Buttona je tatam. Button vede před Vettelem o 21 bodů, ale Red Bull na Brawn ztrácí jen 19,5 - osm závodů před koncem.

Je evidentní, že ten někdo bude někdo z jezdců Ferrari a McLaren. Stačí na startu v Maďarsku opět využít svých systémů KERS, neprorvat pneumatiku a kde že jsou neblahé vzpomínky na závody v podání jednoho muže z úvodu sezony.

Doporučujeme

Články odjinud