Analýza: Jak Hamilton vyhrál v Šanghaji souboj s Vettelem

Analýza: Jak Hamilton vyhrál v Šanghaji souboj s Vettelem

Lewis Hamilton dokázal v Grand Prix Číny porazit Sebastiana Vettela, ale říká, že má McLaren pomalejší auto než Red Bull. Jak se mu tedy podařilo na svého soupeře vyzrát?

Závod v Šanghaji byl jedním z nejzajímavějších za poslední dobu a ve velké míře k tomu přispěl právě dramatický souboj o vítězství mezi Lewisem Hamiltonem a Sebastianem Vettelem. Red Bull nedokázal využít potenciál svého vozu a podlehl McLarenu. A které ingredience byly v úspěšném receptu McLarenu klíčové? Pneumatiky a strategie.

Plán na dvě zastávky v boxech
Sebastian Vettel vyhrál v Číně kvalifikaci a letos potřetí se postavil na první místo startovního roštu. Za ním se seřadila dvojice z McLarenu, která se chopila příležitosti hned po startu a německého soupeře odsunula na třetí místo. Všichni tři přitom do závodu nastoupili s plánem na dvě zastávky v boxech.

Zlom přišel během prvních zastávek, Jenson Button nezamířil k mechanikům na zavolání z boxové zdi a o jedno kolo se zpozdil. Navíc ztratil pozici vůči Sebastianu Vettelovi, protože se zdržel chybou, když nejdříve zamířil k mechanikům Red Bullu. Celkově tak prodloužil o jedno kolo úvodní stint také Lewisi Hamiltonovi, protože ten měl zajet na přezutí hned po týmovém kolegovi. Hamilton se tak dostal na hranici životnosti pneumatik, zpomalil a v konečném důsledku ztratil několik pozic.

"Byla to celkem katastrofa, protože jsme byli na prvním a druhém místě a po prvních zastávkách jsme se propadli na páté a šesté místo. Takže v tu chvíli jsme věděli, že musíme zkusit něco odlišného. Objevil se tak názor, že bychom měli změnit strategii," prozradil šéf McLarenu Martin Whitmarsh pro Autosport.

Nutná flexibilita
McLaren čelil dilematu, protože Hamiltonovi nasadil při první zastávce úplně nové pneumatiky měkké směsi, které ušetřil v kvalifikaci tím, že v poslední části zajel jen jedno rychlé kolo, na rozdíl od Buttona a Vettela. Měl tedy těžit z delší životnosti zcela nové sady, což bylo součástí plánované strategie dvou zastávek. McLaren ale nakonec tuto novou sadu obětoval a strategii upravil na tři zastávky. Hlavním argumentem pro změnu byla skutečnost, že opotřebení pneumatik bylo v závodě o trochu rychlejší, než předpokládaly výpočty.

McLaren se tedy zachoval pružně a oběma svým pilotům přidal jednu zastávku. Red Bull se v případě Sebastiana Vettela držel původního plánu na dvě zastávky. V konečném důsledku nazul Němec tvrdou sadu už o sedm kol dřív než Hamilton. Z následujícího grafu je zřejmé, že právě to byl jeden z rozhodujících okamžiků čínské Grand Prix. 

Situace se ve prospěch Hamiltona obrátila už po jeho druhé zastávce v boxech. Do té doby jezdil velmi podobné časy jako Vettel a změna strategie mu umožnila zrychlit. V posledním stintu pak zajížděl výrazně rychlejší časy a přímo na trati si relativně snadno poradil s Rosbergem, Massou a nakonec i Vettelem, kterému jistě nepomohla ani skutečnost, že se musel obejít bez KERS.

Button vs. Webber
Zatímco Hamiltonovi pomohla změna strategie k vítězství, stejná změna tolik nepomohla Jensonu Buttonovi. Ten se v závěru závodu ocitl v defenzivě a dvě kola před koncem podlehl Marku Webberovi, který se na stupně vítězů probojoval z 18. startovní pozice.

"Nejsem si úplně jistý, co bylo v Jensonově závodě jinak," přiznal inženýr McLarenu Phil Prew. "Jel dobrý závod, jen bylo zklamáním, že nakonec ztratil místo v souboji s Webberem. Webber šel do závodu se třemi sadami nových měkkých pneumatik a ukázal, co se s nimi dá udělat. Vyvážení vozu je na různých směsích odlišné a v průběhu závodu upravovali nastavení svých aut. Možná se to s Jensonem úplně nevydařilo a s Lewisem ano, nebo prostě dostal z vozu větší výkon."

V klíčovém posledním úseku závodu byl Webber na trati z první čtveřice jednoznačně nejrychlejší a naznačil, že Vettel zřejmě mohl s podobnou strategií pohodlně zvítězit. Australan jako jediný z předních jezdců nasadil tvrdou směs na startu a závod dokončil na měkké.

Přehled použití jednotlivých směsí pneumatik Pirelli
Tabulka ukazuje, kolik kol odjel každý jezdec na jednotlivých směsích pneumatik (M - měkká, T - tvrdá).

Jezdec/stint 1. 2. 3. 4.
Lewis Hamilton M/15 M/10 M/13 T/18
Sebastian Vettel M/14 M/17 T/25
Mark Webber T/10 M/15 M/15 M/16
Jenson Button M/14 M/10 M/13 T/19

A na konec všichni čtyři jezdci pěkně pohromadě...

 

Doporučujeme

Články odjinud