Analýza: Čtyři jezdci letos získali body, které by loni stačily na titul

Bližší pohled na tabulky posledních dvou šampionátů prozradí, že klíčovým faktorem letošní sezóny bylo obrovské zlepšení Sebastiana Vettela.
Analýza: Čtyři jezdci letos získali body, které by loni stačily na titul

Z pohledu bojů o mistrovské tituly patřila letošní sezóna mezi ty nejméně napínavé v historii, o vítězi šampionátu bylo prakticky rozhodnuto už na konci léta. Podzim žádné překvapení nepřinesl a Red Bull Racing společně s Vettelem oba tituly s přehledem obhájil.

To vše v kontrastu s loňskou sezónou, ve které bojovali o titul ve finále v Abú Zabí hned čtyři jezdci, což se předtím v historii nikdy nestalo. A právě srovnání s loňským rokem přináší několik zajímavých zjištění.

Jezdci
Na první pohled je zřejmé, že rozhodující v letošní sezóně byla forma Sebastiana Vettela. Obhájce titulu si počínal naprosto suverénním způsobem a letos získal o 136 bodů více než loni. Jak byl Vettel nedostižný, dokazuje skutečnost, že všichni přední jezdci, kteří se letos zlepšili, získali body, které by jim loni zajistily titul, přesto na pohár letos nemohli ani pomýšlet.

Fernando Alonso, Mark Webber a především pak Jenson Button získali víc bodů než loni. Britský jezdec McLarenu nasbíral o 56 bodů víc, Webber o 16 a Alonso o 5. Všichni tito piloti překonali hranici 256 bodů, která představuje loňský Vettelův zisk zajišťující vítězství v šampionátu.

Kdo naopak o zlepšení hovořit určitě nemůže, jsou následující tři jezdci v tabulce šampionátu. Lewis Hamilton, Felipe Massa a především pak Nico Rosberg si ve srovnání s loňským rokem pohoršili. Německý závodník Mercedesu dopadl nejhůř se ztrátou 56 bodů, zatímco jeho týmový kolega Michael Schumacher si o 4 body polepšil.

Výrazný posun vpřed zaznamenal ještě Jaime Alguersuari, zatímco jasné zlepšení hlásí také Petrov a Buemi. U Nicka Heidfelda nemá srovnání s loňskou sezónou velkou vypovídací hodnotu, protože ani jednu sezónu neabsolvoval celou. Navíc se u něj podepsala změna týmů, která stojí také za velkým propadem u Tonia Liuzziho (z Force Indie do HRT). Pedro de la Rosa letos odjel jen jeden závod jako náhradník za zraněného Péreze.

Druhý největší propad zaznamenal Rubens Barrichello, jenž tak svědčí o tragické sezóně Williamsu.

Klepněte pro větší obrázek

Srovnání v číslech

P. Jezdec 2011 2010 Rozdíl
1 Sebastian Vettel 392 256 136
2 Jenson Button 270 214 56
3 Mark Webber 258 242 16
4 Fernando Alonso 257 252 5
5 Lewis Hamilton 227 240 -13
6 Felipe Massa 118 144 -26
7 Nico Rosberg 89 142 -53
8 Michael Schumacher 76 72 4
9 Adrian Sutil 42 47 -5
10 Vitalij Petrov 37 27 10
11 Nick Heidfeld 34 6 28
12 Kamuj Kobajaši 30 32 -2
13 Paul Di Resta 27 - -
14 Jaime Alguersuari 26 5 21
15 Sébastien Buemi 15 8 7
16 Sergio Pérez 14 - -
17 Rubens Barrichello 4 47 -43
18 Bruno Senna 2 0 2
19 Pastor Maldonado 1 - -
20 Pedro de la Rosa 0 6
-6
21 Jarno Trulli 0 0 0
22 Heikki Kovalainen 0 0 0
23 Vitantonio Liuzzi 0 21 -21
24 Jérôme D'Ambrosio 0 - -
25 Timo Glock 0 0 0
26 Narajn Kartykejan 0 - -
27 Daniel Ricciardo 0 - -
28 Karun Čandhok 0 0 0

Týmy
Srovnání v šampionátu konstruktérů potvrzuje dominanci Red Bullu, obhájci titulu získali o 152 bodů víc než loni. Z tohoto pohledu si špatně nevedl ani McLaren, který si polepšil o 43 bodů. Naopak Ferrari, Mercedes a Renault si pohoršily, enstonská stáj s 90bodovou ztrátou ze všech nejvíce. Přesto se pořadí na prvních pěti místech tabulky shoduje s loňským rokem.

První změna nastává až na šesté pozici, posunula se na Force India, i když získala jen o jeden bod více než loni. Sauber má stejný počet bodů jako v roce 2010, zatímco skokanem středu pole je Toro Rosso, 28 bodů navíc mu zajistilo posun o jednu pozici výš. Williams se po ztrátě 64 bodů propadl na místo deváté.

Klepněte pro větší obrázek

Srovnání v číslech

P. Tým 2011 2010 Rozdíl
1 Red Bull-Renault 650 498 152
2 McLaren-Mercedes 497 454 43
3 Ferrari 375 396 -21
4 Mercedes 165 214 -49
5 Renault 73 163 -90
6 Force India-Mercedes 69 68 1
7 Sauber-Ferrari 44 44 0
8 Toro Rosso-Ferrari 41 13 28
9 Williams-Cosworth 5 69 -64
10 Lotus-Renault 0 0 0
11 HRT-Cosworth 0 0 0
12 Virgin-Cosworth 0 0 0
Diskuze (74) Další článek: McLaren věří, že s odchodem Johna Ileyho výkonnostně neztratí
18:16 | U obou mercedesů se mění vodní pumpy. (via AMuS)
18:06 | Na obou vozech Mercedesu se pracuje. Převodovky jsou venku... možná jde ale jen o preventivní prohlídky.
16:58 | Verstappen mění převodovku. Odstartuje z 18. místa
15:13 | Pětkrát se o titulu mistra světa rozhodlo na americké půdě. Bude to dnes pošesté? Závod začíná ve 20:10. 1959: Brabham 1970: Rindt 1974: Fittipaldi 1977: Lauda 2015: Hamilton

GP USA 2018

Pátek 19. října 2018
1. trénink Hamilton (1:47.502, mokro)
2. trénink Hamilton (1:48.716, mokro)
Sobota 20. října 2018
3. trénink Vettel (1:33.797)
Kvalifikace Hamilton (1:32.237)
Neděle 21. října 2018
Závod 20.10