Bližší pohled na tabulky posledních dvou šampionátů prozradí, že klíčovým faktorem letošní sezóny bylo obrovské zlepšení Sebastiana Vettela.
Z pohledu bojů o mistrovské tituly patřila letošní sezóna mezi ty nejméně napínavé v historii, o vítězi šampionátu bylo prakticky rozhodnuto už na konci léta. Podzim žádné překvapení nepřinesl a Red Bull Racing společně s Vettelem oba tituly s přehledem obhájil.
To vše v kontrastu s loňskou sezónou, ve které bojovali o titul ve finále v Abú Zabí hned čtyři jezdci, což se předtím v historii nikdy nestalo. A právě srovnání s loňským rokem přináší několik zajímavých zjištění.
Jezdci
Na první pohled je zřejmé, že rozhodující v letošní sezóně byla forma Sebastiana Vettela. Obhájce titulu si počínal naprosto suverénním způsobem a letos získal o 136 bodů více než loni. Jak byl Vettel nedostižný, dokazuje skutečnost, že všichni přední jezdci, kteří se letos zlepšili, získali body, které by jim loni zajistily titul, přesto na pohár letos nemohli ani pomýšlet.
Fernando Alonso, Mark Webber a především pak Jenson Button získali víc bodů než loni. Britský jezdec McLarenu nasbíral o 56 bodů víc, Webber o 16 a Alonso o 5. Všichni tito piloti překonali hranici 256 bodů, která představuje loňský Vettelův zisk zajišťující vítězství v šampionátu.
Kdo naopak o zlepšení hovořit určitě nemůže, jsou následující tři jezdci v tabulce šampionátu. Lewis Hamilton, Felipe Massa a především pak Nico Rosberg si ve srovnání s loňským rokem pohoršili. Německý závodník Mercedesu dopadl nejhůř se ztrátou 56 bodů, zatímco jeho týmový kolega Michael Schumacher si o 4 body polepšil.
Výrazný posun vpřed zaznamenal ještě Jaime Alguersuari, zatímco jasné zlepšení hlásí také Petrov a Buemi. U Nicka Heidfelda nemá srovnání s loňskou sezónou velkou vypovídací hodnotu, protože ani jednu sezónu neabsolvoval celou. Navíc se u něj podepsala změna týmů, která stojí také za velkým propadem u Tonia Liuzziho (z Force Indie do HRT). Pedro de la Rosa letos odjel jen jeden závod jako náhradník za zraněného Péreze.
Druhý největší propad zaznamenal Rubens Barrichello, jenž tak svědčí o tragické sezóně Williamsu.
Srovnání v číslech
P. |
Jezdec |
2011 |
2010 |
Rozdíl |
1 |
Sebastian Vettel |
392 |
256 |
136 |
2 |
Jenson Button |
270 |
214 |
56 |
3 |
Mark Webber |
258 |
242 |
16 |
4 |
Fernando Alonso |
257 |
252 |
5 |
5 |
Lewis Hamilton |
227 |
240 |
-13 |
6 |
Felipe Massa |
118 |
144 |
-26 |
7 |
Nico Rosberg |
89 |
142 |
-53 |
8 |
Michael Schumacher |
76 |
72 |
4 |
9 |
Adrian Sutil |
42 |
47 |
-5 |
10 |
Vitalij Petrov |
37 |
27 |
10 |
11 |
Nick Heidfeld |
34 |
6 |
28 |
12 |
Kamuj Kobajaši |
30 |
32 |
-2 |
13 |
Paul Di Resta |
27 |
- |
- |
14 |
Jaime Alguersuari |
26 |
5 |
21 |
15 |
Sébastien Buemi |
15 |
8 |
7 |
16 |
Sergio Pérez |
14 |
- |
- |
17 |
Rubens Barrichello |
4 |
47 |
-43 |
18 |
Bruno Senna |
2 |
0 |
2 |
19 |
Pastor Maldonado |
1 |
- |
- |
20 |
Pedro de la Rosa |
0 |
6
|
-6
|
21 |
Jarno Trulli |
0 |
0 |
0 |
22 |
Heikki Kovalainen |
0 |
0 |
0 |
23 |
Vitantonio Liuzzi |
0 |
21 |
-21 |
24 |
Jérôme D'Ambrosio |
0 |
- |
- |
25 |
Timo Glock |
0 |
0 |
0 |
26 |
Narajn Kartykejan |
0 |
- |
- |
27 |
Daniel Ricciardo |
0 |
- |
- |
28 |
Karun Čandhok |
0 |
0 |
0 |
Týmy
Srovnání v šampionátu konstruktérů potvrzuje dominanci Red Bullu, obhájci titulu získali o 152 bodů víc než loni. Z tohoto pohledu si špatně nevedl ani McLaren, který si polepšil o 43 bodů. Naopak Ferrari, Mercedes a Renault si pohoršily, enstonská stáj s 90bodovou ztrátou ze všech nejvíce. Přesto se pořadí na prvních pěti místech tabulky shoduje s loňským rokem.
První změna nastává až na šesté pozici, posunula se na Force India, i když získala jen o jeden bod více než loni. Sauber má stejný počet bodů jako v roce 2010, zatímco skokanem středu pole je Toro Rosso, 28 bodů navíc mu zajistilo posun o jednu pozici výš. Williams se po ztrátě 64 bodů propadl na místo deváté.
Srovnání v číslech
P. |
Tým |
2011 |
2010 |
Rozdíl |
1 |
Red Bull-Renault |
650 |
498 |
152 |
2 |
McLaren-Mercedes |
497 |
454 |
43 |
3 |
Ferrari |
375 |
396 |
-21 |
4 |
Mercedes |
165 |
214 |
-49 |
5 |
Renault |
73 |
163 |
-90 |
6 |
Force India-Mercedes |
69 |
68 |
1 |
7 |
Sauber-Ferrari |
44 |
44 |
0 |
8 |
Toro Rosso-Ferrari |
41 |
13 |
28 |
9 |
Williams-Cosworth |
5 |
69 |
-64 |
10 |
Lotus-Renault |
0 |
0 |
0 |
11 |
HRT-Cosworth |
0 |
0 |
0 |
12 |
Virgin-Cosworth |
0 |
0 |
0 |