Analýza: Co se vlastně stalo v Austrálii?

Detailní pohled na sekvenci událostí vedoucí k Hamiltonově diskvalifikaci.

Hamiltonovo vyloučení z Velké ceny Austrálie nejspíš vejde do historie jako jedna z nejbizarnějších diskvalifikací v historii formule 1. Došlo k ní totiž z důvodů, které se vztahují k událostem mimo závod jako takový.

V současné době vládnou nejasnosti nad tím, co že se to v Melbourne vlastně odehrálo? Budete možná překvapeni, že na dráze nic neobvyklého.

1. Jarno Trulli vyjel v předposlední zatáčce mimo trať (video). Hamilton, který narozdíl od Trulliho měl nad vozem kontrolu, zůstal na dráze a tedy projel. Dostal se na třetí místo (to byl ten moment, kdy jsem během přenosu divákům oznámil, že je Hamilton třetí, po startu z osmnáctého místa!).

2. Nad situací zavládla nejistota u obou táborů, jak kolem Hamiltona tak Trulliho. Ani jeden si nebyl totiž jistý, zda se někdo neprovinil vůči pravidlům v době, kdy už nejspíše byl na dráze safety car, za kterým je zakázáno přejíždět. Tuto nejistotu potvrzuje rozsáhlá rádiová komunikace s boxy.

3. Rádiová komunikace McLarenu není dostupná (ačkoli podle loňského slibu FIA by se tak mělo stát), něco podobného se s největší pravděpodobností odehrálo také u Hamiltona. (Možná) po zkušenostech z loňské Belgie nakonec Hamilton Trulliho pustil.

4. Trulli se dostal na třetí místo mezi zatáčkou 4 a 5 (zde má odvolávka na "synchronizovanou" časomíru) a situace se opakovala. Trulli si nebyl jist, zda předjetí Hamiltona bylo správné (jen pár vteřin poté, co si nebyl jist Hamilton o svém manévru). Vyšlo najevo, že se Trulli ještě pokusil pustit Hamiltona před sebe, ale ten se nedal. Nebýt konce závodu, ti dva si tam dávají přednost ještě dnes...

5. Po závodě si komisaři předvolali oba jezdce a zástupce McLarenu a Toyoty k vysvětlení. Hamilton řekl komisařům a řediteli závodu Charliemu Whitingovi, že Trulliho nepustil schválně. Podle německého žurnalisty Michaela Schmidta se Hamilton hájil tím, že četl instrukce na volantu (nově dostávají jezdci údaje o tom, jaký je minimální čas do boxů, který musí v režimu safety caru dodržet - v té době ale už tyto informace nebyly přenášeny) a proto vyjel mimo závodní stopu a zpomalil.

6. Jarno Trulli se sice hájil, že Hamilton zpomalil natolik, že neměl jinou možnost než jej předjet, ale komisaři závodu, mezi nimiž byl i Čech Radovan Novák, rozhodli o tom, že se Trulli provinil proti pravidlům, a ve výsledcích tak spadl na dvanácté místo.

7. Zástupcům FIA se do rukou dostal záznam rádiové komunikace mezi McLarenem a Hamiltonem. Z ní je zřejmé, že Hamilton dostal instrukce Trulliho před sebe pustit. To je v rozporu s tím, co Hamilton sdělil po závodě při šetření incidentu.

8. FIA případ znovu otevřela a začala jej řešit s komisaři Velké ceny Austrálie (bez Nováka) a komisařem Velké ceny Malajsie, kde se nyní jede druhý závod. Na základě nových důkazů komisaři usoudili, že si McLaren počínal "způsobem, který vedl ke špatnému rozhodnutí tím, že poskytl informace úmyslně zavádějící pro komisaře" (tedy za žádná přejíždění a nepředjíždění pod žlutými či duhovými vlajkami) čímž porušil Článek 151c Mezinárodního sportovního řádu (stejný článek, na základě kterého McLaren dostal obří pokutu sto milionů dolarů a vyloučení ze sezony 2007).

9. Šéf McLarenu Martin Whitmarsh v Malajsii řekl, že v době vysvětlování svého pohledu po australském závodě měl McLaren za to, že jeho rádiovou komunikaci mají již komisaři k dispozici. "Ukázalo se, že tomu tak nebylo a komisaři usoudili, že jsme tím zapříčinili rozhodnutí, které učinili. Litujeme toho, byla to chyba týmu," řekl Whitmarsh.

10. Sportovní komisaři rozhodli o diskvalifikaci Lewise Hamiltona z Velké ceny Austrálie a návratu Jarna Trulliho na třetí místo. McLaren potvrdil, že se odvolávat nebude.

Není přesně jasné, a časem se k tomu možná dopracujeme, proč Hamilton při vysvětlování komisařům hovořil tak, jak hovořil. Martin Whitmarsh neví, co komisaři myslí termínem "úmyslně zavádějící", protože podle něj nic nepoukazuje na to, že by Lewis Hamilton lhal. Whitmarsh si myslí, že za "úmyslně zavádějící" mají komisaři skutečnost, že McLaren nijak nezmínil rádiovou komunikaci.

Je také dost dobře možné, že Hamilton nejednal se zlými úmysly, když zprvu tvrdil, že Trulliho nepouštěl záměrně. Pravidla pro komunikaci v jednotlivých týmech jsou hodně komplikovaná a jezdci sami někdy mají problém v rozlišování toho, co kdo může kdy říkat. McLaren se tak velice snadno mohl stát obětí překombinovaného systému pravidel pro komunikaci.

Tak jako tak bylo nefér, že na to doplatil Jarno Trulli a Toyota. Hamilton a McLaren mohli svými snahami "neříct vše" chránit své zájmy, ale nikdy by se tak nemělo dít na úkor druhého. Z tohoto pohledu nelze s rozhodnutím komisařů vyloženě nesouhlasit.

Doporučujeme

Články odjinud