Analýza: Alonso a Ferrari

Bližší pohled na aktuální spekulace.

Fernando Alonso je opět spojován s Ferrari. V italském tisku se objevila o posledním týdnu roku 2008 informace o tom, že podepsal dohodu s týmem z Maranella od roku 2011 dále. Je to rok poté, co vyprší stávající smlouvy současným pilotům Kimimu Räikkönenovi a Felipemu Massovi.

Alonso odmítl Ferrari!

Alonsa už média do Ferrari jednou nacpala. Bylo to v době, kdy se na konci sezony 2007 nepohodl s McLarenem a původně tříletou smlouvu s týmem z Wokingu ukončil na konci sezony první. A to ještě před tím, než se rozhodl, pro koho bude jezdit. Věděl jen, že to nebude McLaren.

Dvojnásobný mistr světa se poté dohodl s Renaultem, se kterým slavil titul dvakrát v letech 2005 a 2006, ale jen na rok. Chtěl mít možnost výběru o rok později, protože v době rozchodu s McLaren už volná místa u silných týmů, ze kterých Renault v té době vypadl, nebyla. Došlo k sérii několika jednání během sezony 2007, byť dnes jen těžko někdo řekne, se kterými týmy přesně. Byly mezi nimi určitě Honda, BMW či Toyota a nejspíš také Ferrari. 

O Ferrari tak alespoň hovoří španělský list Dario AS, který prozradil, že Ferrari Alonsa oslovilo, ale údajně příliš pozdě: tři měsíce před začátkem sezony 2009.

S křížkem po funuse

Co Dario AS myslí začátkem sezony není jasné. Co ovšem jasné je, že sezona 2009 začíná o posledním březnovém víkendu. To znamená, že Ferrari by muselo Alonsa oslovit na samotném konci roku 2008, tedy v době, kdy již měl podepsané dvouleté prodloužení s Renaultem. Povšimněte si: dvouleté, tedy do konce roku 2010...

Je tedy otázkou, na kolik je informace španělského listu pravdivá. V každém případě však tvrdí, že to byl Alonso, kdo nabídku Ferrari odmítl. Důvodem prý je, že Alonso se zachoval k Renaultu loajálně:

"Jednoduše přišlo Ferrari příliš pozdě."

I to je ale pochybné: v té době už Kimi Räikkönen dal pokyn k prodloužení své smlouvy s Ferrari do konce roku 2010 (ano, jezdec sám, nikoli tým). Ferrari by tedy ani nemělo kam Alonsa umístit, ačkoli je jasné, že pokud by tým opravdu chtěl, dá se pilot ze závodní sedačky vystrčit smlouva nesmlouva. A i když nadále visí otazníky nad Räikkönenovou motivací, zas tak nepovedená sezona to v Räikkönenově podání nebyla, aby se na něj jen rok poté, co pro Ferrari při svém debutu získal titul, tým vykašlal. Jeho potíže totiž pramenily zejména z nevhodných změn na voze, se kterými se Räikkönen neuměl hlavně v kvalifikacích po nějakou dobu vypořádat. A špatně zvolené brzdy nemohou jít na vrub jezdcovy motivace.

Ferrari a Räikkönen

Že Alonso by pro Ferrari rád jezdil, o tom není pochyb. Ostatně najít jezdce, který by pro Ferrari závodit nechtěl, by se mohlo ukázat jako oříšek. Nicméně ještě více divně působí spekulace, že údajná smlouva, která má platit od roku 2011, by mohla nabýt účinnosti již přístí sezonu! Tak moc že by Ferrari doufalo, že je Alonso lepší než Räikkönen?

A tak jediným důvodem, proč by Ferrari mohlo toužit po rošádě Räikkönen - Alonso, je eventuální marketingový prvek v osobě Alonsa. Ten má totiž daleko větší potenciál nepůsobit na promo akcích otráveně a otázkou je, zda se to nějak neodráží ve vnitřní spolupráci s týmem. Jenomže všichni, kdo Räikkönena znají velice dobře, tvrdí, že schovaný před okem mediálního světa je to zcela jiný a otevřený člověk.

S Massou a Kimim není problém

Klepněte pro větší obrázekPřesto je na aktuální informaci o Alonsově smlouvě s Ferrari od roku 2011 něco zajímavého. Abyste totiž něco takového publikovali, musíte buď být novinářský barbar, který si jednoduše takovou zprávu vymyslí, a nebo to musíte zkrátka vědět. A tuto informaci přinesl italský novinář Pino Allievi. Britský komentátor ITV James Allen, taktéž velmi zkušený, o Allievim ve svém blogu napsal:

"Znám jej 20 let, a nejsem schopen si vzpomenout na jediný případ, kdy o Ferrari informoval mylně. Má ve Ferrari silné kontakty, až k dobám Enza Ferrariho, tudíž jeho informaci lze brát za pravdivou."

Jakkoli přesvědčivě mohou tato slova působit, má to přeci jen jeden háček. Novináři, kteří mají takové kontakty k týmům, podobné informace nezvěřejňují. Paradoxně by se totiž o přísun takových informací připravili, protože by jim týmy a zdroje uvnitř přestaly věřit. Ale nakonec... jak jinak bychom se k informacím jiným než neoficiálním dostali? Například ještě nedávno šéfredaktor britského magazínu F1 Racing Matt Bishop měl již tak vřelý vztah s McLarenem (a tím pádem rozsáhlý přístup k informacím), že McLaren jej přetáhl k sobě a udělal z něj šéfa komunikace s médii, aby opět nastavil určitou hráz mezi vnitřními informace a informacemi, které se dostanou k médiím.

"Je to skvělý pilot," řekl o Alonsovi Luca di Montezemolo v prosinci 2008. "O tom není pochyb. Moc se mi líbí. Zejména v Japonsku zajel úžasný závod. Je to šampion a vůdcovský typ. V každém případě pro tuto chvíli nemáme s našimi jezdci žádný problém. To je důvod, proč jsme potvrdili Massu a Kimiho do konce roku 2010. Život je dlouhý a do budoucna uvidíme. Ale v tuto chvíli nemáme žádné šedé oblasti s ohledem na naše jezdce na další dva roky."

Předčasné smlouvy nejsou ve formuli 1 ničím neobvyklým: Montoya podepsal s McLarenem více než rok dopředu a zrovna aktuálního jezdce Ferrari Kimiho Räikkönena si Maranello pojistilo také dlouho dopředu. V tomto případě je zajímavé, že se tak nestalo formou klasické smlouvy zaručující závodní sedačku, nýbrž opčním právem na Räikkönenovy služby: Ferrari se za 5 milionů dolarů postavilo do pozice, že si samo řekne, zda Räikkönena chce nebo ne před tím, než by Fin mohl začít jednat s jinými týmy. Nakonec, proč by něco takového nemohlo Ferrari uzavřít s Alonsem? Něco, co je možná nepřesně prezentováno jako Alonsova závodní smlouva u Ferrari od roku 2011...

Diskuze (102) Další článek: Krize nebude mít na formuli 1 vážné dopady, tvrdí Ecclestone
20:20 | Fernando Alonso se připojí k Vettelovi a Russellovi a nasadí větší počet nových komponent – start z konce pole.
22:00 | Toto Wolff přiznal, že Mercedes má problémy se spolehlivostí, kterou stále úplně nepochopil. Bottas nasadil šestý motor.
22. října | Valtteri Bottas nasazuje šestý motor. Dostane penalizaci 5 míst.
22. října | Kromě Vettela odstartuje z poslední řady v Austinu také George Russell. Také on nasadí novou pohonnou jednotku.

GP USA 2021

Pátek 22. října 2021
1. trénink Bottas
2. trénink Pérez
Sobota 23. října 2021
3. trénink Pérez
Kvalifikace 23.00–00.00
Neděle 24. října 2021
Závod 21.00